Uhkaako ennenaikainen synnytys?
Elikkä rv 27+3 ja kolmas lapsi tulossa. Toissapäivänä alkoi tuntuvat supistukset ilman erityistä kipua, samana päivänä vatsa meni totaalisen sekaisin(vesiripuli), supistukset eivät levolla loppuneet ja olivat jo eilen aamulla vastassa kun heräsin aamulla. Eilen sitten supistusten luonne sai vielä uusia piirteitä kun alkoi lantiosärky ja alaselän jomotus/paine, levolla ei merkitystä mutta sain kuitenkin Panadolin avulla nukahdettua, nyt taas supistelee mutta selkäjomotus helpottanut. Aamulla alkoi tulla kirkasta limaa (ei verta) pyyhkiessä wc:ssä, kerran kävin 3 viikkoa sitten polilla tarkistuksessa kun supisteli mutta kohdunsuulla ei ollut tapahtunut mitään ja epäilen myös että tilanne on edelleen sama mutta kuitenkin merkit ovat nyt semmosia että olen alkanut miettimään että onkohan edessä ennenaikaisen synnytyksen uhka? Lääkärille varmaan turha mennä kun en tosiaan usko että nuo supistukset vielä avaavat mitään, korkeintaan valmistelevat kohdunsuuta joten odottelen nyt ja seurailen tilannetta. Olisi mukava kuulla että onko jollain vastaavat merkit käynnistänyt itse synnytyksen ennenaikaisesti?
Kommentit (28)
Ap marraskuussa kirjoitti. Mutta (menee ohi aiheen) tuntuu kurjalta lukea näitä raskaus, synnytys- ja kohdunsuun avautumisjuttuja. Palsta on AV eli aihe vapaa, ja se on Vauva-lehden... Mutta silti, kurjaa meille muille, jotka emme tule raskaaksi, masentaa lukea jonkun ruikutusta raskauspahoinvoinnistaan tms ;( - näille pitäisi olla mielestäni ihan oma fooruminsa, ei tämä ;(
et pääsen synnyttää. Mä en jaksa enää tän mahan kanssa olla.
Ja edelliselle tiedoks. Täällä on tuo raskauspalsta, mutta sinne pääsee vain rekisteröityneet ja nimimerkillä.
Joten tänne on helppo kirjottaa. Ja tämähän on VAUVAlehden av palsta. Eiköhän tänne saa kirjotella raskausaiheisia juttuja? Vaikka se kuinka jotain ärsyttäis.
Olen neuvolaterveydenhoitaja, ja lähetän teitä odottajia sinne äitiyspolille harva se viikko "turhaan". Olen myös ollut harjoittelussa synnyttäjien päivystyspoliklinikalla ja tiedän, että ei siellä todellakaan ihmetellä turhaan tulijoita.
Aina on ok soittaa, ja jos sanovat, että tule tarkistamaan tilanne, niin silloin todella ON ok mennä tarkistamaan tilanne, ja jos tarkistamisen tulos on että ei mitään hätää, niin niinhän kuuluukin käydä useimmiten! Muuten on aivan liian tiukat kriteerit kutsua tarkistukseen!
Sellaisia siellä polilla vähän huokaillaan, jotka kysymättä ja soittamatta paukahtavat paikalle eivätkä usko jos heille sanotaan jopa tutkimuksen jälkeen, että nyt ei ole aihetta tehdä mitään.
Ennen kaikkea siellä huokaillaan niitä terveydenhuollon ammattilaisia, kaltaisiani neuvolaterkkareita vaikka, jotka lähettävät sinne tarkastukseen väärin kriteerein... kun olisi niin helppo itsekin soittaa ja kysyä että "mitä olette mieltä kannattaako tulla". Ja niin minä teenkin mutta monet kolleegat eivät tee.
Mutta sen jälkeen kun sieltä on itse sanottu että "kyllä voit tulla" niin ei ole minkäänlainen häpeä tai virhe todella mennä. Oli tulos mikä tahansa.
Tsemppiä! Toivottavasti vauva saisi vielä vähän aikaa olla kohdussa.
...vanha ketju!
Mutta vataukseni oli ajankohtainen kaikille niille jotka miettivät onko "turhaa" tai "noloa" mennä jonkun huolensa kanssa äitiyspoliklinikalle tai synnyttäjien vastaanottoon. Ensin kysytään, ja sen jälkeen ei ole!
täällä just sairaalassa pakkolevossa luetaan. ja tilanne melkein sama: rv26, kolmas lapdi tulossa, harjoitussupparit, kivuttomat tälläiset alkoi viikolla 25 kun töihiin palasin lomilta. ja viikko olen ajatellu ett kun kohta on neuvolaaika olenko vain kiukuttelija ja laiskuri kun mrinaan pyytä saikkua. töissä väsyttää, mut sehä kuuluu asiaan, maha kovettuu, sekin on ok... neuvolassakin ulkoisesti kädellä tutkimalla lääkäri ei löytänny mitään hälyttävää, mut 4 vk. saikun kirjoittii ja laittoi lähetteen äitipolille varmuuden vuoks ultralla tarkistamaan mitä siel sisältäpäin näy. ja sielhän odotti shokki, kun heti pistettiin mamma osastolle pakkolevolle kun sisältäpäin kanava oli auennu niin ett vain 1,5cm kiinni olevaa jäljellä. nyt ei saa sänkystä nousta k pissalle vain ja suihkuun. ja osastolla joutuu olemaan tijes kuin pitkä aika. ja mä tässä totean vain sitä että piti viikko sitten mennä lääkärille valittamaan suppareista, töista viis, ehkä ei menis niin pitkälle tilanne ja olisin nyt kenties kotona pakkolevolla eikä täällä. niin ihmiset hyvät paremmin on "turha" reissu äitipolille liian aikaisin kun tälläinen. eli kivuttomatkin harjoitussupistukset avaa paikkoja, kannattaa niihiin kiinittä huomiota ja mennä ultralle. miel liian herkästi ja turhaan kun myöhään.
p.s. anteeks näppäilyvirheistä, kännykällä on vaikee kirjoittaa, muuta ei täällä sairasvuoteella mukana ole :)
Sait varmastikin aika tiukkoja kommentteja sen vuoksi, että noilla oireilla todellakin on syytä mennä tarkistettavaksi. Äitipoli on vahvasti samaa mieltä kun sait ajan heti. Jos olisivat pitäneet niitä vaarattomina, niin olisi pyydetty seuraamaan.
Tuo turha käyntiajattelu on vain sun päässäsi.