Saan suunnitellun sektion, olen helpottunut :)
Eli tilanne on tämä: eka synnytys hankala imukuppisynnytys, vauva vedettiin vauhdilla ulos kun syke jostain syystä laski. Repesin pahasti, myös sulkijalihas. Nyt parantunut ok, mutta arvet jäi tietenkin. Nyt sitten uudelleen raskaana, lasten ikäeroksi tulee 1 v 3 kk ja kävin äityispolilla ja lääkäri suositteli heti alkuun sektiota seuraavaksi synnytystavaksi. Olen helpottunut, koska riski olisi suuri revetä uudelleen yhtä pahasti ja siitähän voisi jäädä elinikäisiä vaurioita, pidätysvaikeuksia ym.
Mutta... Haluamme enemmän kuin kaksi lasta ja ilmeisesti tästä lähtien kaikki syntyy sektiolla. Onko teillä kokemuksia kuinka monta sektiota yhdelle ihmiselle voi tehdä? Ennen kuin kohtu on liian hauras kestämään raskauksia.
Ja muutenkin kaipaisin mielipiteitänne koko tilanteesta, teenkö oikein kun suostun sektioon vai ottaisitteko tilanteessani riskin repeytyä uudelleen yhtä pahasti? Hankalaa... Kun alakauttahan se luonnollisinta olisi synnyttää... Kommentteja kiitos :)
Kommentit (16)
mutta yleensä ainakin kaksi sektiota on ok. Itselläni tehty kaksi suunniteltua sektiota ja kolmaskin olisi mahdollinen, mutta meidän lapsiluku on täynnä.
tilanteesta. Sektiolla voi saada vielä ainakin kaksi lasta, jopa kolmekin ainakin. ON myös naisia, jotka ovat saanet 4-6 lasta sektiolla. Jokaisen sektion yhteydessä arvioidaan kohdun tilanne ja kestävyys ja se on yksilöllistä täysin, montako leikkausta kohtu kestää. Useimmilla ainakin kolme.
mutta lähipiirissäni on kaksi äitiä, joilla on kummallakin 3 sektiota takana. Kummallakaan ei ole alatiesynnytyksiä. En tiedä, olisiko 4. vielä mahdollinen vai ei.
Miten se testataan kuinka hyvin sektiosta on toipunut? Kohtuhan on mahan sisällä, eihän sinne pääse katsomaan... :)
ottaisin ilman muuta jos lääkäri sitä suosittelee (Suomessa ei sektioita suositella turhaan) juuri tuon uudelleen pahasti repeämisen riskin vuoksi. Sektion jälkeen lääkärit kai osaavat sanoa paremmin jatkosta. Sektioiden minimiväliksi suositellaan kai yleensä 2v. Kohdun/mahan arven paranemisen laatu kai ratkaisee jatkon. Vaikka haluaisit enemmin lapsia, katso ihmeessä yksi kerrallaan, koska oma terveytesikin on ainutlaatuista.
Miten se testataan kuinka hyvin sektiosta on toipunut? Kohtuhan on mahan sisällä, eihän sinne pääse katsomaan... :)
kun kohtu on auki ja vatsa on auki. Siinä sen näkee kaikista parhaiten. Sektioita ei tee yleensä kirurgit, vaan gynekologit.
ja ultraamalla kyllä näkee arven kohdun sisäpuolelta ja siitä pystyy arvioimaan myös.
ilman muuta suostuisin tilanteessasi ehdotettuun sektioon. Itselläni myös taustalla vaikea imukuppiavusteinen synnytys ja sen jälkeen kaksi lasta syntynyt sektiolla. Sektioista toipuminen oli paljon helpompaa...
se montako sektiota voidaan tehdä on yksilöllistä, mutta yleensä kolme vähintään sujuu. Kohtulihaksen haurautta ja kuntoa voidaan katsoa sektion yhteydessä myös aina siltä kannalta, että onko seuraava raskaus vielä suositeltava vai ei.
Mutta en ole vielä toista kertaa raskaan. Minullakin repesi sulkijalihas ja kaikki muu. Papereissa lukee että 7% todennäköisyys uuteen pahaan repeämään. Haluamme lisää lapsia ja meille lääkäri sanoi että kolme sektioita olisi suositeltu maksimi.
Yritämme toista toista lasta ja minua pelottaa etten saa sektiota. En pelkää kipua ja tahtoisin ponnistaa lapseni itse mutta en tosiaankaan halua menettää pidätyskykyäni loppuelämäkseni. Pelkään lähinnä että minuun suhtaudutaan kuin pelkosynnyttäjään, siis synnyttäjään joka pelkää alatiesynnytystä kivun takia. Sinulle siis suositeltiin sektiota, se helpottaa kuulla.
Tiedän tunteet joita sinulla on synnytystä kohtaan. Olisi ihanaa synnyttää alakautta jos tietäisi että neljännen asteen repeämisriski on sama kuin normaalisti eli 0,2-0,4%. Mutta kun todennäköisyys on vähintään 17-kertainen ja korjausleikkauksista ei useinkaan ole apua ei mielestäni ole järkevää lähteä leikkimään omalla hyvinvoinnillaan.
kaksi sektiota kestää. Naapurillani tosin ei sen enempää, lääkäri oli sanonut, että arven vierestä näki kohtuun sisään, se siis oli aivan läpikuultavan ohueksi käynyt, ja oli ihme, ettei ollut revennyt. Ja sehän olisi sitten ollut menoa.
Totta kai sinä menet sektioon tuollaisessa tilanteessa, mielestäni se on enemmän kuin järkevää. Ja järkeävää on myös ajatella ja selvitellä näitä asioita, ihmiset tuntuvat kovin usein unohtavan sektioiden riskit, kun niitä intoutuvat ylistämään.
Sinulle jolla sama tilanne! Jos lääkärit ovat yhtään johdonmukaisia, luulisi sinunkin saavan sektion :) Minulla "vain" kolmannen asteen repeämät sekä se uloimman sulkijalihaksen repeytyminen. Eli ei edes niin pahat kuin sinulla ja heti suositeltiin sektiota. Ja olen kuulemma vielä hyvin parantunut, ei ole jäänyt pidätysvaikeuksia tms.
Tiedän naisia jotka saaneet sektion vain siitä syystä, että eivät ole suostuneet alakautta synnyttämään. Minä olisin halunnut kokea ns. normaalin synnytyksen ponnistuksineen ja sen tunteen kun työ on tehty! Viimeeksi oli vain hirveä hässäkkää ja paniikkinhan siinä meni. Mutta sitä en sitten saa kokea.
Onnea teille raskatumiseen, meillä tärppäsi heti kun tajuttiin lopettaa liukuvoiteen käyttö! Ei oltu huomattu, että se voi jossain määrin vaikeuttaa raskautimista :)
Tiedän naisen jolla 7 alatie synnytystä ja 7 sektiota. Lapset tulleet todella tiheään. 17 vuoden sisään kaikki. Viimeiset 7 siis sektiolla.