Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tytöllä alkoi ekat kuukautiset sitten nyt, yöllä.

Vierailija
23.11.2011 |

On älyttömän kipeä ja pahoinvoiva. Annoin 500mg panadolia poreena vaan ei auta.. vinkkejä?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei sais vähän juhlistaa ihan äiti ja tytär kahdestaan. Minä vein tytöt mäkkäriin. Oli hauskaa, nyt vanhempana sitä naureskellen muistelevat. Minä sanoin, että kuukautiset tarkoittaa sitä, että on terve. Semmoinen positiivinen meininki saa kyllä mielestäni olla näissä asioissa.

Vierailija
22/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan silloin kun itselläni alkoi kuukautiset joskus seiskaluokalla, eli melkein 20 vuotta sitten. En kertonut äidille eikä se pitkään aikaan sitä tiennytkään, mutta jostain se oli sen sitten arvannut. Ikinä asiasta ei mitään puhuttu. Kaapista varastin siteitä ja nolona ostin kaupasta itse. Olisin niin kovasti toivonut, että näistä asioista olisi kotona puhuttu ja yhdessä tehty ostosretki, mutta ei. Itse en kehdannut ottaa asiaa puheeksi. Minulla oli vielä aivan järjettömän runsaat kuukautiset ensimmäiset vuodet, ja monesti oli pyöränsatula veressä, kun kotiin koulusta pääsin. Muutamat kerrat tuli myös ihan kunnolla läpi koulun tuoleille, mutta onneksi kukaan ei ikinä kai huomannut mitään. Siitähän olisi kiusattu kuoliaaksi!

Kuukautisten alkaminen on niin iso juttu useimmille tytöille, että kyllä siinä välissä kannatta pitää kunnon äiti-tytär -päivä herkutteluineen päivineen ja samalla puhua niistä niin herkistä asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi kuukautiset juuri kun täytin 11-vuotta. Monesti parhain särkylääke kombo on vaikka 500mg Panadol ja 400mg Burana yhdessä, auttavat hyvin kipuun yhdessä. Itselläni ei Panadol vaikuta yksinään mitään, mutta Buranan kanssa kylläkin. Jos teillä ei ole viljatyynyä mitä lämmittää, niin laittakaa kuumaa vettä vaikka pieneen limukkapulloon ja alamahan päälle ja koittaa maata kyljellään sikiöasennossa. :)

Vierailija
24/41 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määkin käytän sidettä . Se tuntuu aika oudolta .

Vierailija
25/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se vuoto ihan veren punasta, kun mulla alko just toissa päivänä (30.11.14)? Mä en vielä tiiä melkeimpä mitään kuukautisista :D
Mulla huomasin sen siitä et kuukautiset alko kun mun mahaan alko sattuu tosi paljon ja oli pakko mennä heti vessaan ja sit tietenkin pikkareihin oli tullut pari tippaa :D
Miten sanoisin mun äitilleni et mulla alkoi kuukautiset ja oon jo yrittäny sanoo sitä mutta en oo uskaltanu ?

Vierailija
26/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää että jo nyt alkoi. Eikä tyttö mikään nainen vielä ole (ellei itse halua)

Vierailija
27/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmägeeli levitettynä alavatsalle ja alaselkään auttaa tosi hyvin menkkakipuihin! Kannattaa testata, nopeammin antaa alkulievitystä ennen kuin burana alkaa tehota.

Vierailija
28/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:51"]

Onko se vuoto ihan veren punasta, kun mulla alko just toissa päivänä (30.11.14)? Mä en vielä tiiä melkeimpä mitään kuukautisista :D Mulla huomasin sen siitä et kuukautiset alko kun mun mahaan alko sattuu tosi paljon ja oli pakko mennä heti vessaan ja sit tietenkin pikkareihin oli tullut pari tippaa :D Miten sanoisin mun äitilleni et mulla alkoi kuukautiset ja oon jo yrittäny sanoo sitä mutta en oo uskaltanu ?

[/quote]

http://www.decibel.fi/tietoa/keho/kuukautiset/ensimmaiset-kuukautiset

Tossa on mielestäni hyvä linkki kuukautisista tai niiden alkamisesta. Kerro vain reippaasti äidillesi. Tai voit kirjoittaa lapun ja annat sen hänelle tai lähetä tekstari vaikka olisit veskissä :) Jos on vatsakipuja niin siitäkin kannattaa kertoa.

Vierailija
29/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.12.2014 klo 21:51"]Onko se vuoto ihan veren punasta, kun mulla alko just toissa päivänä (30.11.14)? Mä en vielä tiiä melkeimpä mitään kuukautisista :D
Mulla huomasin sen siitä et kuukautiset alko kun mun mahaan alko sattuu tosi paljon ja oli pakko mennä heti vessaan ja sit tietenkin pikkareihin oli tullut pari tippaa :D
Miten sanoisin mun äitilleni et mulla alkoi kuukautiset ja oon jo yrittäny sanoo sitä mutta en oo uskaltanu ?
[/quote]

Ei siinä mitään noloa ole! Äidille tuttu juttu! Juttele vaan rohkeasti. Tai jos tuntuu liian vaikealta, kirjoita äidille kirje :) Äidin on tärkeä tietää kuukautisten alkamisesta!

Vierailija
30/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoululainen? Siis mahtoiko olla 8-, 10- vai 12-vuotias? Luulisin, että suurimmalla osalla alkaa kuukautiset 12-vuotiaana viimeistään.

Sitä en tajua, että kuukautisten alkamista täytyy jotenkin juhlia, kakut ja kaikki. Siis mitä hittoa? Järkkäättekö poikien äidit lapsillenne kakkukestit, kun poika näkee ensimmäisen märän unen ja tulee mälli kalsareihin?

Ja että monta päivää kotona ollaan kuukautisten takia, jotta voi kokeilla monta erilaista sidemerkkiä, mikä niistä tuntuu kivoimmalta... Ei hyvää päivää...

Vierailija
31/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

D-vitamiini auttaa kuukautiskipuihin. Ei kuitenkaan buranan tavoin vaan pitää olla riittävän korkea taso veressä eli syödä pari kuukautta pillereitä tai lojua UV-säteilyssä tai kalaa päivittäin.

Vierailija
32/41 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää tuo ilmaus, että on tullut naiseksi. Onko joku 10-12-vuotias nainen?

Vierailija
33/41 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei! onko mun kuukautiset alkanu ku mulla on tullu noin neljä päivää ruskeeta vuotoa?

Vierailija
34/41 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

kiitos hyvistä neuvoista. Täällä tyttären isä lueskelee ja miettii, milloin alan kertoa tästäkin asiasta hänelle. Muutama vuosi vielä aikaa :)

Kiitos tästä palstasta! Täällä on kaikenlaista, paljon myös hyviä vinkkejä.

Vierailija
35/41 |
27.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun koin menkkoja söin porkkanoita. Auttoi hyvin nopeasti ala pään kutinoihin. Ja pystyin jatkamaan normaaliin tapaan e-sports uraani. 

Vierailija
36/41 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti toi on iso juttu taidat olla joku tyyliin 6V poika kun et ymmärrä. Mulla alko kaks viikkoo sitten ja oli kamalaa;(

Vierailija
37/41 |
23.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alakoululainen? Siis mahtoiko olla 8-, 10- vai 12-vuotias? Luulisin, että suurimmalla osalla alkaa kuukautiset 12-vuotiaana viimeistään.

Sitä en tajua, että kuukautisten alkamista täytyy jotenkin juhlia, kakut ja kaikki. Siis mitä hittoa? Järkkäättekö poikien äidit lapsillenne kakkukestit, kun poika näkee ensimmäisen märän unen ja tulee mälli kalsareihin?

Ja että monta päivää kotona ollaan kuukautisten takia, jotta voi kokeilla monta erilaista sidemerkkiä, mikä niistä tuntuu kivoimmalta... Ei hyvää päivää...

Sinulle tuo äskeinen

Vierailija
38/41 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille ei sit voi mitään

Vierailija
39/41 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mina voin tulla antamaan hieronta vahvalla sauvallani

-Kareem 27

Vierailija
40/41 |
01.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sitten. Sitten. Tulee mieleen sitten-ap:n päivitykset, sitten. Et voi sitten muuta kun antaa kipulääkettä vaan. Tai soita lääkäriin, sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä