Paljon maksat villakoirasi trimmauksesta?
Minkä kokoinen villis?
Kuinka kauan trimmaaminen kestää?
Kuinka usein trimmataan?
Vai oletko hankkinut trimmausvälineet kotiisi?
Paljonko ne maksavat?
Suositeltavia ostoksia turkin hoitoon?
Ja myös esim kurakeleille, mitkä ovat silloin toimivia varusteita ulkoilutukseen?
Onko toy-keskikokoinen väillä paljon luonneroja esim vilkkaudessa? Harkitsemme kääpiökokoa... Sukupuoltakaan emme ole miettineet loppuun asti.
Meillä on kokemusta vain jo edesmenneestä pystykorvasta, mutta kerrostalokoiraksi ajattelemme, että villis voisi olla meille sopivampi / sopivin rotu. Lapsemme ovat 6-11 vuotiaita. Pidän käsillä näpertelystä, jota uskon villiksessä riittävän. En ole siivoushullu, mutta tarpeen mukaan toki siivoan.
Tuleekohan paljon lisää siivottavaa yhdestä pienestä villiksestä, josta ei pitäisi irrota karvoja samalla tavalla kuin monesta muusta rodusta? Olen ajatellut, että koiran tassut olisi helppo huuhdella ulkoilujen jälkeen, kun koira ei olisi kovin iso.
Huuhdotteko koiraa muutenkin esim peppua? Vai riittääkö pesut noin kahden viikon välein? Korvakarvojen nypintä ja silmien hoito myös, olen ymmärtänyt, olisi opeteltava.
Kommentit (5)
Meillä on isovillis. Trimmaan itse, joskus kasvattaja. Edellisiä villiksiä käytin toisinaan trimmauksessa, se maksoi yleensä jotain 50-70e, mutta piti olla itse pesty ja takuton hauva.
Trimmeri ja sakset kuuluu villiksen omistajan perusvälineisiin ja suosittelen lämpimästi ainakin konetöiden tekemisen opettelua itsekin, sillä voi venyttää trimmausten väliä pikkuisen. Hintahaitari on laaja, 50-1000e voi välineisiin upottaa, mutta kotikäyttöön ja kotikoiralle riittää aika perusvehje.
Karvaa ei villiksestä lähde, mutta muutenhan turkkia pitää jonkin verran enemmän hoitaa, kuin muita rotuja. Turkki on tärkeää pitää takuttomana, mikä vaatii karstausta n. pari kertaa viikossa. Karvan laadussa on tosin isojakin eroja väristä riippuen.
Luonteeltaan taitaa yleistys "mitä isompi, sen lupsakampi" pitää aika tarkkaan paikkansa, kääpiöt on usein melko ärhäköitä ja äänekkäitäkin. Mutta eroja on myös luonteissa tosi paljon, eli suosittelen tutustumaan kasvattajaan ja kennelin muihin koiriin aika tarkasti. Mitä arempi pentu, sen hankalampaa sosiaalistaminen on. Eli mahdollisimman virkku ja utelias pentu on aina paras vaihtoehto. Ja mieluiten sellainen, joka ei nyhjää vain yhdessä ihmisessä!
Meillä on kokemusta sekä isoista että keskareista, molempia on ollut useampia ja olen itse sitä mieltä, että isovillis on kaikista helpoin! Mutta tietysti vaatii eniten liikuntaa ja ruokaa. ;) Mutta esim. turkinhuollossa ei ole koolla mitään väliä, tai oikeastaan iso on helpoin siinäkin, kun ei tarvitse pieniä kolosia kaivella... :D
Onnea koiran hankintaan! :)
Mietin vielä rotua lasten kannalta. Kiintyykö villakoirat yleensä myös lapsiin vai kaipaavatko paljon omaa rauhaa?
ap
Villakoira on yleensä kiintyvä ja miellyttämisenhaluinen rotu (siis ne sosiaaliset yksilöt) ja ainakaan meillä ei ole ollut lasten ja koiran yhteensovittamisessa mitään ongelmaa!
Edellinen keskari tosin oli todella huonosti lasten kanssa yhteensopiva, sen jouduimme lopulta antamaan pois, kun hampaat vilahteli turhan usein. On tosi arka yksilö, siitä yleensä johtuu kaikki ongelmat!
Mulla on kääpiövillis joka käy trimmissä 6-8 viikon välein. Lähempänä oleva trimmaaja maksaa 70e ja vähän kauempana oleva 50e, aikaa kuluu 1,5-2 h koska koira on lyhyessä karvassa. Trimmiin kuuluu pesu, ajelut, kynnet ja turkin leikkuu saksilla. Mulla on myös trimmeri, sakset ja pöytä kotona, mutta en koskaan viitsi itse koiraa laittaa koska siihen menee kolme tuntia ja en osaa tehdä riittävän siistiä. Myös kaksi alle viis vee lasta muodostaa melkoisen haitan :). Trimmeri maksoi jotain 70 e ja pöytä 170e. Karstan ja harjan ja kamman tarvitsee myös, kannattaa kysyä ohjeita eläinkaupassa myyjältä että tulee oikeanlaiset.
Jalkojen pesu kurakelillä ei ole ihan yksinkertaista koska turkki imasee hiekan sisäänsä ja se varisee vasta kuivuessaan pois. Sadepuku olis hyvä märilä keleillä, mutta mä en huomannut omaani opettaa sitä pitämään ajoissa. Luonne- eroista kokojen välillä en osaa sanoa. Omani on tosi pehmeä (eli muistaa kaikki asiat tosi pitkään) ja vahtiva, ei pidä vieraista koirista eikä ihmisistä, rauhallinen ei hössötä eikä hauku. Se on sellainen aikusisen seurallinen koira, meni neljä vuotta ennen kun rupes sietämään lapsia.
Meidän koiran silmiä ei tartte sen kummemmin hoitaa. Korvat nypin noin kerran kahdessa kuukaudessa, mut se ei ole vaikeaa.
Mietin vielä rotua lasten kannalta. Kiintyykö villakoirat yleensä myös lapsiin vai kaipaavatko paljon omaa rauhaa?
ap