Etikettitietoiset, kysymys hautajaispukeutumisesta.
Minulle hyvin läheinen isotäti menehtyi pitkän sairastamisen jälkeen ja hautajaiset ovat viikonloppuna. Sisävaatteet olen jo ratkaissut, pukeudun mustaan jakkuun ja suoriiiin housuihin, jakun alle puen mustan paidan.
Päällysvaatteet tuottavatkin hieman vaikeuksia. Minulla on kaksi villakangastakkia, pitkä kamelinvärinen takki ja sininen polvipituinen. Voinko laittaa pitkän takin, vaikka se ei ole tumma?
Näillä keleillä päähänkin pitäisi laittaa jotain, mutta minulla ei ole ainuttakaan mustaa päähinettä (edes pipoa). Voinko laittaa viinipunaisen huopahatun (tämäntyyppisen http://1.bp.blogspot.com/_IECfPsE-Vc8/TNMiGoZ7v_I/AAAAAAAABlk/AdFpAdNZX… , mutta tosiaan viininpunaisen) vai pitäisikö kärsiä viima ja mahdollinen pakkanen paljainpäin.
Kirkkoon puen mustat saapikkaat, muistotilaisuus pidetään vainajan tyttären kotona. Olenko sukkasillani, vai otanko mukaan pikkukengät?
Hautajaisiin on tulossa jonkin verran vanhempaakin väkeä, joten en haluaisi ainakaan pukeutumisellani aiheuttaa pahennusta.
Kommentit (16)
eikä vaaleansininen. Kaupasta saa mustan pipon aika halvalla. Kirpparilta todennäköisesti saisit mustan takinkin noin kympillä. Muodikkuudella ei ole juurikaan väliä. Pääasia on, ettei pukeutumisesi herätä huomiota. Ota pikkukengät mukaan muistotilaisuuteen. Se on arvokkaampaa.
ainakin niissä hautajaisissa, joissa olen ollut, kaikki ovat olleet mustissaan ulkovaatteita myöden. Jos ei ole ollut hautajaisvaatteita, sitten olen ostanut sellaiset.
muttei kirkkansininenkään. On kuitenkin selvästi arkisempi kuin tuo pitkä takki. Mustakin takki olisi ollut olemassa, mutta sovitin sitä tänään ja se on rintojen kohdalta todella nafti, kun vielä imetän.
Kiitos avusta.
-ap
koska olen kotihoidontuella hoitamassa vauvaa. Vainaja tullaan tuhkaamaan, joten emme tietääksen ole kovin pitkiä aikoja ulkosalla. Tiesin kyllä, että valkoinenkin pusero olisi etiketin mukaan ok, mutta ainoat valkoiset paitapuseroni olivat miehustan kohdalta niin pinkeitä, etten kehtaa niissä esintyä.
ja me ei oltu ollenkaan ulkona. Kappelissa siunattiin ja siitä paineltiin sitten kahvitukseen. Haudalla emme käyneet siis ollenkaan :)
muttei kirkkansininenkään.
Tutuilta voi kysyä, monilta iäkkäämmiltä hautajaisiin osallistuvilta löytyy useampikin musta takki tai vähintään tummia takkeja ja tuskin kaikki tuttusi ovat hautajaisiin osallistumassa. Jos menette haudalle, varsinkaan viininpunainen hattu sinisen takin kanssa ei näytä hyvälle.
Meillä ainakin hautajaisten aikaan on selvitetty suvun kesken etenkin nuorempien aikuisten ja lapsiperheiden osalta mitä löytyy ja mitä ei. Usein joltain löytyy jotain ylimääräistäkin ja on helppo sopia vaikka, että käy hakemassa parkkipaikalla vartti ennen tilaisuuden alkua (jos toinen osapuoli ei satu olemaan aina viime hetkellä paikalla).
Jos muut sukulaiset eivät välitä tai ei löydy sopivaa vaatetta, silloin ainakin he tietävät, että olet yrittänyt.
Hattu ok; laita myös käsineet. Ja ehdottomasti sisäkengät.
Otan osaa suruusi.
kun ollaan kuolleen sukulaisen muistoa kunnioittamassa?
Eiko osanotto ja lasnaolo ole paljon tarkeampaa?
Kummaa hautajaisvakea jos vaan syynaillaan toisten takinvareja ja niista sitten tietysti narkastytaan ja supistaan.
voitko laittaa sen mustan takin ja jättää rintojen kohdalta auki ja peittää huivilla?
Ymmärrän kyllä, että vaatteita tulee mietittyä. Isäni kuoli juuri, ja hautajaisaamuna minusta tuntui suurelta asialta, kun en löytänyt kunnollista teippiharjaa siistimään takkiani. Tuntui kamalalta saatella isää hautaan nukkaisena - mieli kai toimii niin, että ison surun alla keskittyy pienempiin ja hallittavissa oleviin.
Olet laittamassa hautajaisiin kamelinvärisen takin ja punaisen hatun? MInusta tuo väriristiriita on paha ihan missä vaan saatikka hautajaisissa. En välitä yleensä pukeutumissäännöistä, mutta kyllähän hautajaispukeutuminen voisi olla hillittyä.
Itse tekisin niin, että laittaisin liian pienen mustan takin ja peittäisin sen runsaalla, mustalla huivilla. Päähinettä en laittaisi laisinkaan.
Toisaalta se sininenkin on ihan ok, ja olisi se kamelinvärinenkin, jos nyt ei koristelisi itseään sen lisäksi vielä sillä punaisella hatulla. Minusta punaisessa hatussa ei ole mitään hillittyä enkä käsitä, miksi sellainen pitäisi hautajaisiin päähän tunkea, kun ei kuitenkaan olla Brittein saarilla.
Tosin täytyy myöntää, että kovin kauaa ette ole ulkona, jos on kyse tuhkauksesta. Isäni hautajaisissa kukat laskettiin ulkona muistokivelle ihan nopeasti ja eleettömästi eli ulkona oltiin ehkä 5 minuuttia. Silti olisi pistänyt silmään se punahattuinen nainen.
voitko laittaa sen mustan takin ja jättää rintojen kohdalta auki ja peittää huivilla? Ymmärrän kyllä, että vaatteita tulee mietittyä. Isäni kuoli juuri, ja hautajaisaamuna minusta tuntui suurelta asialta, kun en löytänyt kunnollista teippiharjaa siistimään takkiani. Tuntui kamalalta saatella isää hautaan nukkaisena - mieli kai toimii niin, että ison surun alla keskittyy pienempiin ja hallittavissa oleviin.
Kaari maalarinteippia (tai mita teippia tahansa) sormen ymparille ja poimi nukat pois. Vaahtomuovisieni toimii myos.
Miksi joku takin vari on noin tarkeata kun ollaan kuolleen sukulaisen muistoa kunnioittamassa?
Kun otsikossakin kysytään etiketistä, ei kai sitä kukaan voi vastata, että etiketin mukaan saa olla minkävärisissä tahansa? Etiketti on, että naiset pukeutuvat kokonaan mustaan. Harmaa tai oikein tumma käy.
Tuolta voi lukea tarkemmin:
http://www.turunhautauspalvelu.fi/hautajaisiin_pukeutuminen
Joku saattaa toivoa jotain muuta ennen kuolemaansa, mutta sillä ohjeella kunnioitetaan nimenomaan vainajan lähiomaisia. Jos puoliso on elossa, hän saattaa esittää kutsussa tai ilmoituksessa jotain muuta, mutta en tohtisi suruaikana soittaa kysyäkseni "tartteeko mun" kysymyksiä ilmaisten viitsimättömyyttäni. Kunnioitus ei paljoa vaadi.
Jos arkkua ei saateta, silloin ei ulkovaatteilla välttämättä ole merkitystä, mutta jos on saatto, se on lähiomaisten toive. Jos nähdään vaivaa saaton järjestämiseksi, olisi vähän epäkunnioittavaa, jos vieraat eivät näkisi vaivaa saadakseen saattoa vaikuttamaan hautajaissaatolta. Ei kaikilla välttämättä ole mustia tai hyvin tummia vaatteita, mutta silloin pysytään siellä saaton perällä.
Tietenkin otat sisäkengät mukaan. Kamleinvärinen takki parempi kuin kirkas sininen, mutta tumma sininen parempi. hattukin on ok.