Onko teistä ok, että kakkosluokkalainen lapsi jää yöllä yksin kotiin,
kun yh-äiti lähtee töihin? Lapsi sitten herää aamulla itsekseen ja lähtee kouluun? Ja nyt ei ole kyseessä meidän perhe, vaan lapsen kaveri.
Kommentit (64)
ei työn takia eikä koko yöksi mutta baarireissun ajaksi eli viimeistään kello 4 olen kotona. Ei mitään ongelmia.
Jos kerran on ok jättää tuonikäinen koko yöksi, kun vanhempi on töissä, miksei sitten viihteelle menon ajaksi? En sitä paitsi lähde ennen kuin lapsi on jo nukkumassa, joten montaa tuntia en ole pois kotoa. 28
hienoa että kirjotit tuon tänne! koska suurin osa sitäkin tekee, ja se on fakta. moni ei vain kehtaa sitä sanoa ääneen, niinkuin ei montaa muutakaan asiaa. av-palstallahan se on niin helvetin helppoa esittää sitä 'täydellistä äitiä' pikku virheineen mutta APUA! ei ikinä kumminkaan syöttäisi lapselleen valmis mikroruokia tai jättäisi lasta edes roskien viennin ajaksi kotiin yksin ennenkuin lapsi on 15vuotias!
pumpulielämää on täällä av:lla ainoastaan, tämän palstan säännöt eivät päde tosielämään. onhan se helppo nimettömänä kirjoittaa palkkatuloihinsa pari nollaa lisää ja 69neliöisen kerrostalo vuokra asunnosta muuttaa 690neliöinen omakotitalo ilman velkaa.
on tokaluokkalainen nuori, en sillä. mutta jos on lapselle ok olla yötä yksin kotona + äiti saa pitää kännykkää kokoajan päällä ollessaan töissä(ja vastata siihen) niin mikä ettei. soittaa jos pelottaa, varmasti on myös sopinut naapureidenkanssa jonkunnäköisestä yhteistyöstä, jos lasta pelottaa/jotain sattuu niin saa mennä naapuriin.
kyllähän hei niitä työpaikkoja riittää tässä maailmassa, ne mitättömät työttömyysluvuthan ovat kaikki niitä ihmisiä jotka EIVÄT HALUA MENNÄ TÖIHIN! ja siis se työttömyydenlukumäärähän myös kusee alaspäin, koska siihen ei lasketa mukaan näitä jotka käyvät työkkärin pakollisilla kursseilla ym. harjoittelupaikoissa joissa saa sen 27e päivärahaa 8 tunnin työstä.
siis aluksi tää avmammojen kerskailu nauratti, se kuinka he elävät elämäänsä lapsen takia, ei niin että lapsi elää heidän elämänsä mukana. mutta nyt tää alkaa jo itkettää. pistäkää yhteistietonne niin mä voin tulla katsastaa kuinka paljon nää teiän pumpulimaailmassa elämisenne toimiikaan tosielämässä?
ja joo, on mun mielestä ok jos on lapsellekin. 1 töihin lähtemeninen on kumminkin jo suht myöhään, muksu on varmasti nukkunut jo useamman tunnin.
äiti on yötöissä. Eli tuskin se herkkua on sille lapselle, vaikka kuinka yritetään muuta väittää.
Ei sinun tarvitse ajatella tämän lapsen äidin tunteita, kun tiedostat, että hän tarvitsee apua tilanteeseensa. Lapsia on suojeltava ja niin on tehtävä, koska lapsi ei itse voi tilanteelle mitään. Totta kai sanoo pärjäävänsä, kun äiti häneltä kysyy, kun tiedostaa, että ei ole vaihtoehtoa ja että äiti toivoo hänen sanovan niin. 8-vuotiaan ei missään nimessä TARVITSE pärjätä yksin yötä, eikä edes päivällä kotona yksin.
viettää yhdenkin yön yksin kotona? Mä en ymmärrä ensimmäistäkään perustelua tälle, miten aikuinen ihminen voi edes ajatella noin, saati sitten toteuttaa?
Ei esim kunnan ole velvoitetta antaa hoitaa yötyöläiselle kun lapsi on akoululainen. Kannattaa vaan tottua. Kohta suomessakin on tilanne että hyvinvointivaltio on muisto vaan ja kaikki tekee työtä niskalimassa ihan vaan leipää saadakseen
Äidin on käytävä töissä elättääkseen lapsensa ja itsenä. Jos minun tiedossani olisi tälläinen tapaus, niin toki tarjoutuisin ottamaan lapsen meille yökylään niinä öidä. Niin toivoisin omille lapsillenikin tehtävän vastaavassa tilanteessa.
Mutta siis totuus on että yhteiskunta ei tarjoa ympärivuorokautista hoitoa enää koulunsa aloittaneille, joten loppuvuodesta syntynyt kuusivuotias pääsee vielä heinäkuussa ympärivuorokautiseen päiväkotiin yöksi, mutta elokuussa hänen on jo pärjättävä yö yksin kotona.
Höpönlöpöä!
Oletus on että lapsella on isä, mummo, kummi joka voi osallistua.
Tottakai työttömyyttä voidaan hoitaa antamalla vuorotyötä vaikka olisi perheellinen!!!
Mutta on monta työtöntä jotka kepluttelee kaikesta ulos.
Lastensuojelulaki ei ala lapsen syntymään ja pääty kun lapsi menee kouluun, lapsella on oikeuksia vaikka tämä on koulussa. Esim. alle 10- vuotiasta saa vanhempi jäädä hoitamaan kotiin kun lapsi sairastuu. Moni koittaa saada sairaalle lapselle hoitajan vaikka lapsi olisi yli 10- vuotias.
Jos 8- vuotias on kotona YKSIN ja äiti baarissa niin se on lastensuojeluasia.
Äiti saa mennä baariin, mutta jostain pitää hommata lapselle joku hoitopaikka.
Jos joku nyt jaksaa jauhata legendaa tätä yksinkertaista asiaa vastaan niin rikkoo lapsen oikeuksia vastaan.
minustakin liian pieni olemaan yöllä yksin. Itse en jättäisi. Mutta eipä se usein olekaan vanhemman oma valinta. Töissäkin on pakko käydä.
Miettikää tilannetta, että lapsi oikeasti heräilee öisin, PELKÄÄ, näkee painajaisia ja herää yksin valvomaan ja itkemään. Ja tänä aikana äiti käy töissä. Tukiverkostoa ei ole, ei ketään kenet saada hoitajaksi. Palkattuun ei ole varaa, koska äidin tulot ovat pienet. Äiti tiedostaa lapsen hädän ja pahoinvoinnin, haluaisi lopettaa yötyön lapsen vuoksi. Mutta siitäpä tulisi karenssi, eli yhteiskunta pakottaa hänet käymään töissä. Yhteiskunta ajaa perheen pahoinvointiin ja aiheuttaa lapsille traumoja.
Tai sitten joku äiti kieltäytyy yötyöstä, koska tietää lapsensa pelkäävän yksin yöllä. Yhteiskuntaa se ei kiinnosta paskan vertaa. Lapsi alkaa oireilla niin paljon, että joku av-mamma tekee lastensuojeluilmoituksen. Eli ajaudutaan lastensuojelun asiakkaaksi työkkärin tarjoaman paskatyön takia.
Itse olisin vielä 10-vuotiaanakin pelännyt olla yksin kotona yöllä. Heräsin usein aamuyöstä ja menin vanhempien viereen nukkumaan. Kamala ajatus, että olisin joutunut heräämään yksin täynnä kauhua :( Ikävää, että yhteiskunta saattaa aiheuttaa tällaista joillekin lapsille! Töissäkäyviä äitejä ei siitä voi syyttää, koska mitä vaihtoehtoja heillä on, jos eivät muutakaan työtä löydä?
minustakin liian pieni olemaan yöllä yksin. Itse en jättäisi. Mutta eipä se usein olekaan vanhemman oma valinta. Töissäkin on pakko käydä.
Miettikää tilannetta, että lapsi oikeasti heräilee öisin, PELKÄÄ, näkee painajaisia ja herää yksin valvomaan ja itkemään. Ja tänä aikana äiti käy töissä. Tukiverkostoa ei ole, ei ketään kenet saada hoitajaksi. Palkattuun ei ole varaa, koska äidin tulot ovat pienet. Äiti tiedostaa lapsen hädän ja pahoinvoinnin, haluaisi lopettaa yötyön lapsen vuoksi. Mutta siitäpä tulisi karenssi, eli yhteiskunta pakottaa hänet käymään töissä. Yhteiskunta ajaa perheen pahoinvointiin ja aiheuttaa lapsille traumoja.
Tai sitten joku äiti kieltäytyy yötyöstä, koska tietää lapsensa pelkäävän yksin yöllä. Yhteiskuntaa se ei kiinnosta paskan vertaa. Lapsi alkaa oireilla niin paljon, että joku av-mamma tekee lastensuojeluilmoituksen. Eli ajaudutaan lastensuojelun asiakkaaksi työkkärin tarjoaman paskatyön takia.
Itse olisin vielä 10-vuotiaanakin pelännyt olla yksin kotona yöllä. Heräsin usein aamuyöstä ja menin vanhempien viereen nukkumaan. Kamala ajatus, että olisin joutunut heräämään yksin täynnä kauhua :( Ikävää, että yhteiskunta saattaa aiheuttaa tällaista joillekin lapsille! Töissäkäyviä äitejä ei siitä voi syyttää, koska mitä vaihtoehtoja heillä on, jos eivät muutakaan työtä löydä?
Mutta jos ei hakemisesta huolimatta ole saanut muuta työtä, niin mitä voi tehdä? Jos jättää vakituisen työn jonkun lyhyen pätkän takia, saa luultavasti karenssin sitten myöhemmin.
Luuletko, että joku yh-äiti huvikseen tekee muutenkin rankkaa yötyötä jättäen lapsen yksin?
Mikä sinusta on heitteillejättöä?
Olin vanhempieni erotessa 9- vuotias ja äidin luokse muutin asumaan. Äiti alkoi etsimään miestä ja oli välillä baarissa. Minä olin kotona yksin. Äiti jätti "nukkumaan". En uskaltanut kertoa äidille että herään ja pelkään olla yksin.
Muistan miten ajattelin muutamia kertoja että lähden etsimään äitiä, asuttiin paikassa jossa oli 4 baaria melko lähellä. En lähtenyt koskaan kotoa mutta ties mitä olisi voinut tapahtua? Tai entä jos joku olisi soittanut poliisille ulkona harhailevasta lapsesta?
Pelkäsin lähinnä tuottavani äidille pettymyksen jos jotain tapahtuu tai etten pärjääkään yksin.
Tuollanen n. 10- vuotias (sen molemmin puolin) alkaa olemaan iso, mutta muistelkaa millaisia olitte itse silloin?
Mielikuvitus huipussaan tuossa iässä ja vaaraa on kotonakin riittävästi (kotiin on moni kuollut). Tulitikkuleikkejä lapset leikkii tuossa iässä ja onnettomuuksia tulee kun lapsi meneekin keittämään vaikka kupin kaakaota.
Kyllä sillä hallaa tekee lapselleen enempi että jättää varhaisnuoren yksin kotiin kuin huolehtisi tästä.
Heitteillejättöä tuo on.
Mutta ymmärrän kyllä että joskus on pakko niin tehdä. Ei tietenkään ole pakko tehdä yötyötä, mutta esimerkiksi sairaanhoitajille on paljon vähemmän päivätyötä tarjolla kuin vuorotyötä. Ja jos olet yh niin sillä peruspalkalla on hankala pärjätä, koska asuminen on niin kallista.
Voihan sitä tietenkin jättäytyä työttömäksi, mutta onko sekään sitten lapsen etu?
En ole yh mutta jos lapsen isä ei osallistuisi hoitoon ollenkaan tai asuisi kaukana, ei minulla olisi ketään joka auttaisi. Sukulaiset asuvat satojen kilometrien päässä ja isovanhemmatkin ovat vielä työelämässä. Ystäviä toki on mutta asuvat toisella puolella kaupunkia (eli julkisille tunnin matka täällä Helsingissä). Aika hankalaa on kenenkään perheellisen tulla meille yöksi ja jättää omat lapsensa hoitamatta. Yhtä hankalaa on myös viedä lapsi yöhoitoon toiselle puolelle kaupunkia, koska sitten ei pääsisi seuraavana aamuna kouluun.
Töissä voi yrittää tehdä yövuoroja viikonloppuisin, jolloin lapsi pääsisi varmasti yökylään, mutta niitä kun haluaisi tehdä moni muukin työntekijä niin eipä sekään kovin usein onnistu. Samoin voisi yrittää tehdä pelkkiä aamuvuoroja, mutta eipä ole onnistunut sekään, koska jonkun muun olisi tehtävä ne iltavuorot ja siihen ei löydy halukkaita.
Yhteiskunta ei auta tuollaisessa tilanteessa eli aika vähissä on vaihtoehdot.
sitten huolehtimaan? Ja kaikki on vain yhteiskunnan ja olosuhteiden vika, vaikka kannattaisi katsoa sinne peiliin..
Missä kaikkien yksinolevien lasten isät on? Ei kai kaikki voi olla orpolapsia joiden isillä ei ole ollut sukulaisia. Eikö isät, isien vanhemmat tai sisarukset voi hoitaa tuollaisissa tilanteissa?
Vaihdoin jopa alaa!
Niin tekee vastuullinen ihminen ja joo, olen tehnyt kaveri-YH:sta lastensuojeluilmoituksen, kun lapsi oli tokalla. SYY: lapsi oli liikaa yksin eli lähes aina.
EI KADUTA YHTÄÄN!
Yksinäisyys on riski lapsen kehitykselle.
Vaihdoin jopa alaa!
Niin tekee vastuullinen ihminen ja joo, olen tehnyt kaveri-YH:sta lastensuojeluilmoituksen, kun lapsi oli tokalla. SYY: lapsi oli liikaa yksin eli lähes aina.
EI KADUTA YHTÄÄN!
Yksinäisyys on riski lapsen kehitykselle.
Miksi köyhät tekee lapsia, jos eivät kykene niistä sitten huolehtimaan? Ja kaikki on vain yhteiskunnan ja olosuhteiden vika, vaikka kannattaisi katsoa sinne peiliin..
ihmiselle on yleensä työtä tärkeämpi se oma lapsi, ja ihminen mieltää itsensä ensisijaisesti äidiksi eikä työntekijäksi. Eli kyllähän tuossa olosuhteet ja työ vaikeuttavat perhe-elämää, eikä niin päin että perhe-elämä työn tekoa.
Aika harvalla on niin vankka taloudellinen tilanne, että voi jäädä ihan vain säästöillään elelemään useaksi vuodeksi.
Ihan saletisti tekisin ls-ilmoituksen! En oleta äidin olevan kylmä, itsekäs ihminen, enkä myöskään ihannoi mitään pumpulielämää, mutta eikös tuo ole jo laitonta?! Nyt tarvisi niitä kuuluisia turvaverkkoja, jos ei niitä esim. suvun ja naapureiden myötä ole, niin sitten tarvii lastensuojelun kautta puuttua.
Tuon ikäinen ei todellakaan voi olla yksin yöllä kotona.
Minusta toi kuulostaa tosi hurjalta ja surulliselta. Tuon ikäinen lapsi on kyllä ehdottomasti liian pieni olemaan yksin öitä :(