Tyttären vastuu äidistään, missä menee raja?
Äiti päälle 70-v. menee jouluksi tyttärensä 40-v. luo.Tytär laittaa ruoat ja joulun valmiiksi. Äidillä on kepit ja jalkavaivaa. Äidillä on myös vaipat, koska ongelmia ulosteen pidätyskyvyn kanssa. Tytärtä ahdistaa jo valmiiksi joulu, koska joutuu pesemään ja pyyhkimään ja äidin henkilökohtaisten asioiden hoitajaksi. Jos sinä olisit tämä tytär, kuinka pitkälle kantaisit vastuun äidistäsi ja missä menee tyttären vastuun raja äitiinsä nähden?
Kommentit (8)
Äitini on pitänyt sekä minusta että lapsistani niin paljon ja hyvin huolta kun oli sen aika että tottakai hoitaisin häntä ap:n mainitsemissa asioissa.
En varmaankaan lähtisi 100% omaishoitajaksi jättäen ansiotyön kokonaan mutt totta hemmetissä hoitaisin äitiäni joulun aikana! Ja osallistuisin muutenkin hänen elämänsä avustamiseen.
Mutta eihän siihen ketään voi pakottaa, jos tollainen tuntuu suunnattoman vastenmieliseltä.
Lain mukaanhan lapsilla ei ole mitään vastuuta vanhemmistaan, eikä velvoitteita huolehtia heistä.
Se on ihan itsestä kiinni, haluaako niin tehdä.
Jos joulun muutaman päivän pitäisi jaksaa, skarppaisin sen ajan.
Oman äidin kanssa oli läheiset välit. Vaippoja ei hänellä ollut, mutta loppuvaiheessa olin apuna pesutouhuissa ja vessassa tarvittaessa. Oli se aluksi tiukka tilanne, joutua äitiänsä auttamaan, kun on tottunut siihen, että äiti on se joka auttaa. Mutta sellaista elämä on. Jos ihminen on itselle tärkeä, sitä taipuu moneen asiaan.
Kyllä se vatsan toimitus kuuluu ihan rutiineihin, voidaan tehdä ennen kuin tulee teille, ei se nyt koko aikaa kuulu valua.
Jos valuu, sitten pestään. Hommaa peppukosteuspyyhkeitä, niillä on helppo pyyhkiä.
Hommaa myös kertakäyttöhanskoja, niin et tuhriinnu itse.
Homma vaan hoitoon.
Hyvää Joulua!
Meillä äiti on huono liikkumaan eikä sen vuoksi edes halua tulla meille. Hän ei ole käynyt meillä enää vuosiin. Joten jouluna käymme hänen luonaan. Jos on ollut tarvetta pesuapuun ja vaippojen vaihtoon, niin äiti ei ole koskaan kehdannut kysyä minua auttamaan. Hänellä käy kunnallinen peseytymisavustaja. Vaipat hän on vaihtanut tähän mennessä itse.
Ymmärrän kyllä, että on rankkaa, kun joulu menee hoitotyön parissa. Se hoitohomma kun ei varmaan tuossakaan suhteessa rajoitu pelkästään jouluun, vaan on ympärivuotista. Jos tytärtä kovasti ahdistaa, hänen kannattaa yrittää hankkia apua äidin hoitamiseen.
Vanhuksen hoitaminen on kuitenkin ihan toisenlaista kuin pikkulapsen hoitaminen. En esim. muista, että pikkulapsen kakka tai pissa olisivat koskaan yököttäneet minua, mutta ison ihmiset tuotokset voivat olla eri asia.
Miten ihminen voi olla noin vieraantunut äitinsä arjesta?
Olin kuvitellut että sisaruksista (3kpl) olisi ollut hieman avuksi, mutta käyttivät tilaisuutta hyväksi ja lähtivät kuka minnekin joulunviettoon. Äiti oli just pari kuukautta aiemmin saanut aivoverenvuodon ja kotiutettiin jouluksi kotiin, mutta eihän hän siellä olisi pärjännyt. Pääsi joulun jälkeen erääseen hoitokotiin kuntoutukseen. Oli hemmetin raskasta, kun piti saatella vessaan parikin kertaa yössä ja kaikki pesut yms. Siinä vaiheessa hän oli päästään aika sekaisin, eikä tiennyt yön ja päivän eroa. Mutta en silti voinut äitiä jättää sairaalaan joulunpyhiksi.
Eli vastuu ulottuu ihan kaikkeen. Eivät isovanhemmatkaan sano, että eivät vaihda lapsenlapsen vaippoja, kun tämä tulee yökylään.