Onko teistä ok, että kakkosluokkalainen lapsi jää yöllä yksin kotiin,
kun yh-äiti lähtee töihin? Lapsi sitten herää aamulla itsekseen ja lähtee kouluun? Ja nyt ei ole kyseessä meidän perhe, vaan lapsen kaveri.
Kommentit (64)
Olen yksi noista vastaajista, jotka eivät todellakaan hyväksy 8-vuotiaan jättämistä yksin yöksi ja ei ollut se elämä pumpulia. Olen ollut vuorotyötä tekevä yh.
Järjestin hoitajat vuoro kerrallaan mummolasta, naapurista, ystävistä, palkkasin joksikin aikaa hoitajan kaupan ilmoitustaululta. Ja saman aikaan tiliäni ulosmitattiin eron aikaisten laskujen takia.
Se oli KAMALAA ELÄMÄÄ! Mutta en silti jättänyt lapsia yöksi yksin!
En tiedä... ehkä olisin joutunut psykiatriseen hoitoon lopulta, mutta sain miehen, joka antoi minulle kokonaisen kodin ja toimeentulon koko perheelle.
Jos ei voi huolehtia lapsestaan niin teen ilmoituksen lastensuojeluun. Sille lapselle nyt PITÄÄ etsiä hoitaja tai hoitopaikka jossa on aikuinen.
Se että vänkäät vastaan, ei kiinnosta. Teet väärin lasta kohtaan jos noin teet ja minä ainakin ilmoittaisin jos tietäisin.
töihin, no kello 1 yöllä on kyllä aika paha... No joo, riippuu varmaan edelleen lapsesta. Minä saatan lähteä töihin esim. klo 6.30 ja lapsi sitten herää vaikkapa kahdeksalta ja menee kouluun yhdeksäksi.
t. aiempi 3-luokkalaisen äiti joka luki avauksen liian nopeasti
vaan on itse otettava vastuu itse tekemistään lapsista ja huolehtia työt sun muut niin, ettei lapsen tarvitse viettää öitä yksin!
ei työn takia eikä koko yöksi mutta baarireissun ajaksi eli viimeistään kello 4 olen kotona. Ei mitään ongelmia.
lapsi saa äitiinsä heti yhteyden esim. kännykällä, jos jotain sattuu. Tuon ikäinen varmasti nukkuu jo sikeästi koko yön. Ei meidän 6-vuotias meitä aamuisin herätä, jos hän nousee ennen meitä vaan laittaa itselleen aamupalaa ja puuhailee omiaan.Jos 8-vuotias osaa toimia aamuisin itsenäisesti ja äiti on heti langan päässä apua tarvittaessa en pidä tilannetta pahana.
ei työn takia eikä koko yöksi mutta baarireissun ajaksi eli viimeistään kello 4 olen kotona. Ei mitään ongelmia.
kohta saat vihat niskaasi av-mammoilta näin provoillessasi! odotetaanpas hetkinen... :)
lapsi saa äitiinsä heti yhteyden esim. kännykällä, jos jotain sattuu. Tuon ikäinen varmasti nukkuu jo sikeästi koko yön. Ei meidän 6-vuotias meitä aamuisin herätä, jos hän nousee ennen meitä vaan laittaa itselleen aamupalaa ja puuhailee omiaan.Jos 8-vuotias osaa toimia aamuisin itsenäisesti ja äiti on heti langan päässä apua tarvittaessa en pidä tilannetta pahana.
pieni lapsi pärjää yksin ja pitää itsestään huolta.. Aika karsea ajattelutapa. Mitäs sitten kun siellä kotona sattuu jotain lapsen ollessa yksin?
Jos kerran on ok jättää tuonikäinen koko yöksi, kun vanhempi on töissä, miksei sitten viihteelle menon ajaksi?
En sitä paitsi lähde ennen kuin lapsi on jo nukkumassa, joten montaa tuntia en ole pois kotoa.
28
Jos kerran on ok jättää tuonikäinen koko yöksi, kun vanhempi on töissä, miksei sitten viihteelle menon ajaksi?
En sitä paitsi lähde ennen kuin lapsi on jo nukkumassa, joten montaa tuntia en ole pois kotoa.
28
jää jo ekaluokkalainen koska käydään molemmat yövuorossa, ei ole vaihtoehtoja.
pieni lapsi pärjää yksin ja pitää itsestään huolta.. Aika karsea ajattelutapa. Mitäs sitten kun siellä kotona sattuu jotain lapsen ollessa yksin?
En ole sitä mieltä, että 8-vuotiaan kuuluu pärjätä öisin yksinään kotona. Mutta pidän huomattavasti todennäköisempänä, että vaaranpaikkoja on paljon enemmän, kun tokaluokkalainen touhuilee koulun jälkeen kotona yksinään 12-17, ennen kuin vanhemmat ehtii kotiin, kuin että nukkuu syvää unta omassa sängyssään.
Ei lapsi missään tapauksessa toivo, että joutuu yöt yksin viettämään, mutta enpä usko, että tuon ikäiset kovin mieluusti ovat iltapäivisinkään yksin. Ja voin kertoa, että pääsääntöisesti kaikki toka- ja kolmasluokkalaiseten lasten luokkatovereista ovat ilman vanhempia koulun jälkeen kotona.
Millaisia kummituksia teillä öisin pyörii siellä nurkissa kun yöt ovat niin hirveän paljon turvattomampia kuin päivät?
Olen yksi noista vastaajista, jotka eivät todellakaan hyväksy 8-vuotiaan jättämistä yksin yöksi ja ei ollut se elämä pumpulia. Olen ollut vuorotyötä tekevä yh.
Järjestin hoitajat vuoro kerrallaan mummolasta, naapurista, ystävistä, palkkasin joksikin aikaa hoitajan kaupan ilmoitustaululta. Ja saman aikaan tiliäni ulosmitattiin eron aikaisten laskujen takia.
Se oli KAMALAA ELÄMÄÄ! Mutta en silti jättänyt lapsia yöksi yksin!
En tiedä... ehkä olisin joutunut psykiatriseen hoitoon lopulta, mutta sain miehen, joka antoi minulle kokonaisen kodin ja toimeentulon koko perheelle.
voisi olla varaa palkata hoitaja yöksi? Miksi sitten edes käydä töissä kun antaa oman palkan toiselle?
En ole sitä mieltä, että 8-vuotiaan kuuluu pärjätä öisin yksinään kotona. Mutta pidän huomattavasti todennäköisempänä, että vaaranpaikkoja on paljon enemmän, kun tokaluokkalainen touhuilee koulun jälkeen kotona yksinään 12-17, ennen kuin vanhemmat ehtii kotiin, kuin että nukkuu syvää unta omassa sängyssään.
Ei lapsi missään tapauksessa toivo, että joutuu yöt yksin viettämään, mutta enpä usko, että tuon ikäiset kovin mieluusti ovat iltapäivisinkään yksin. Ja voin kertoa, että pääsääntöisesti kaikki toka- ja kolmasluokkalaiseten lasten luokkatovereista ovat ilman vanhempia koulun jälkeen kotona.
Millaisia kummituksia teillä öisin pyörii siellä nurkissa kun yöt ovat niin hirveän paljon turvattomampia kuin päivät?
vanhempien keskelle nukkumaan. Ei tulisi mieleenkään jättää tuonikäistä yksin kotiin, ei se ole lapselle hyväksi millään mittapuulla.
...saattaa herätä yöllä peloissaaan painajaiseen. Yleensä oksutauditkin on alkaneet meillä yöllä, ja lapsi on saattanut oksentaa jo sänkyyn ennenkuin hetää.
Kyllä ihan sydäntä särkee ajatella pientä 8-vuotiasta ihan yksin kotona yöllä tuollaisessa tilanteessa :-(
t. kolmen lapsen äiti, jonka 13-vuotiaskaan ei ole koskaan vielä ollut yöllä yksin missään.
ei minulla ollutkaan varaa. Mummola ja naapurin pariskunta hoitivat ilmaiseksi. Ystävätär yöpyi meillä pelkällä ruokapalkalla. Ilmoitustaululta palkattu hoitaja tarvitsi kunnon palkan, joten siirsin rahani hänelle, mutta se ei kestänyt pitkään.
En ymmärrä mikä sai minut pysymään töissä ja tekemään lopulta ylitöitä melkein toisen työpaikan edestä. Ehkä ajatus siitä, että haluan olla kunniallinen, työtä tekevä ihminen, säilyttää itsekunnioitukseni ja yhteiskuntakelpoisuuteni ja ammattitaitoni, ehkä kuvitelma siitä että saan velat joskus pois ja elämä helpottaa.
Olisin pärjännyt paremmin "soskurahoilla", mutta en halunnut heittäytyä siihen. Maksoin itse vuokramme ja elämämme ilman tukimuotoja.
Ja tämä ei ole minun mielipide. Vaan 8- vuotias ei ole mitenkään valmis olemaan yksin kotona yötä.
Jos tämä on totta niin ap ottaa puhelimen käteen ja tekee ilmoituksen. Kaikki vastuuntuntoiset tekee niin.
yhdestä naapurista, jonka 8-v on KOKO AJAN yksin illat ja yöt. Äiti kuulemma VR:llä töissä, no, oli tai ei... Mutta pojan käytöksessä näkyy, äiti kompensoi poissaoloja antamalla pojan katsoa/pelata kaikkea mahdollista. Poika pahoinpitelee pienempiään.
Ilmeisesti jotain on asialle tehtykin, koska on selvästi rauhoittunut ja olen jopa nähnyt äidin (ekaa kertaa kahden vuoden ausmisen aikana) kotona illalla...
Jos kerran on ok jättää tuonikäinen koko yöksi, kun vanhempi on töissä, miksei sitten viihteelle menon ajaksi? En sitä paitsi lähde ennen kuin lapsi on jo nukkumassa, joten montaa tuntia en ole pois kotoa. 28
hienoa että kirjotit tuon tänne! koska suurin osa sitäkin tekee, ja se on fakta. moni ei vain kehtaa sitä sanoa ääneen, niinkuin ei montaa muutakaan asiaa. av-palstallahan se on niin helvetin helppoa esittää sitä 'täydellistä äitiä' pikku virheineen mutta APUA! ei ikinä kumminkaan syöttäisi lapselleen valmis mikroruokia tai jättäisi lasta edes roskien viennin ajaksi kotiin yksin ennenkuin lapsi on 15vuotias!
pumpulielämää on täällä av:lla ainoastaan, tämän palstan säännöt eivät päde tosielämään. onhan se helppo nimettömänä kirjoittaa palkkatuloihinsa pari nollaa lisää ja 69neliöisen kerrostalo vuokra asunnosta muuttaa 690neliöinen omakotitalo ilman velkaa.
on tokaluokkalainen nuori, en sillä. mutta jos on lapselle ok olla yötä yksin kotona + äiti saa pitää kännykkää kokoajan päällä ollessaan töissä(ja vastata siihen) niin mikä ettei. soittaa jos pelottaa, varmasti on myös sopinut naapureidenkanssa jonkunnäköisestä yhteistyöstä, jos lasta pelottaa/jotain sattuu niin saa mennä naapuriin.
kyllähän hei niitä työpaikkoja riittää tässä maailmassa, ne mitättömät työttömyysluvuthan ovat kaikki niitä ihmisiä jotka EIVÄT HALUA MENNÄ TÖIHIN! ja siis se työttömyydenlukumäärähän myös kusee alaspäin, koska siihen ei lasketa mukaan näitä jotka käyvät työkkärin pakollisilla kursseilla ym. harjoittelupaikoissa joissa saa sen 27e päivärahaa 8 tunnin työstä.
siis aluksi tää avmammojen kerskailu nauratti, se kuinka he elävät elämäänsä lapsen takia, ei niin että lapsi elää heidän elämänsä mukana. mutta nyt tää alkaa jo itkettää. pistäkää yhteistietonne niin mä voin tulla katsastaa kuinka paljon nää teiän pumpulimaailmassa elämisenne toimiikaan tosielämässä?
ja joo, on mun mielestä ok jos on lapsellekin. 1 töihin lähtemeninen on kumminkin jo suht myöhään, muksu on varmasti nukkunut jo useamman tunnin.
meillä 3. luokkalaisen kanssa sama järjestely, tosin lapsen kanssa sovittiin että tämä käy, muuten olisi tullut mummu avuksi. Eli riippuu lapsestakin.