Tympeä vastaanotto sairaalassa. Miksi?
Olen joutunut viime aikoina ravaamaan todella paljon eri sairaaloissa. Olen saanut erittäin hyvää hoitoa ja olen hyvin tyytyväinen niin hoitajien kuin lääkärienkin toimintaan.
Minua kuitenkin hämmästyttää  - sinänsä tietenkin varsin pienen otoksen perusteella - ilmoittautumispisteissä työskentelevien tylyys.
Moni ei vaivaudu vastaamaan tervehdykseen tai katsomaan silmiin. Kommunikointi on lähinnä tiuskimista. (Ei, en ole itse ollut töykeä tai provosoinut heitä mitenkään.)
Osaisiko joku selittää minulle, miksi näin? Ovatko he keskimääräistä turhautuneempia työhönsä, kyllästyneitä sairaiden ja usein iäkkäiden potilaiden kysymyksiin vai mikä mättää?
Saattaisi kuvitella, että sairaalaan hakeutuvat ihmiset aavistaisivat joutuvansa tekemisiin esim. sairaiden ihmisten kanssa...

Kommentit (9)
Mutta onhan se toisaalta niin että se vastaanottotiskillä oleva saa kuulla jatkuvasti valituksia odottamisesta yms. Se on ehkä suojautumismekanismi.
Olette varmaan oikeassa siinä, että he joutuvat kuuntelemaan enemmän tai vähemmän aiheetomia valituksia pitkin päivää.
Miksi toisaalta hakeutua alalle, jossa tilanne on takuuvarmasti tiedossa jo etukäteen?
Teen itse työtä, jossa voisin teoriassa saada niskaani vihaisia kommentteja vaikka kuinka paljon. Suhtaudun kuitenkin asiakkaisiin ystävällisen asiallisesti ja kohteliaasti, joten valtaosa keskusteluista sujuu rauhallisesti.
Harva menee sairaalaan kovin kevein mielin, joten mielestäni vähintäänkin asiallinen vastaanotto olisi toivottavaa. 
Joudun kroonisen sairauteni takia käymään usein yhdellä tietyllä polilla. Muuten hoito on erittäin hyvää ja ystävällistä, mutta tosiaankin vastaanottava ihminen on.. no, miten sen nyt sitten sanoisi. Puhelimessa palvelu on vielä tylympää ja toisinaan myös huonoa. Esim. on luvattu selvittää asia lääkäriltä ja soittaa takaisin, sitten kun olen itse soittanut, odotettuani vastausta muutaman päivän, selitellään, että "sinullehan piti soittaa vain, jos pitää tehdä jotain". No, näitä voi toki sattua, mutta ainakin asiat voisi hoitaa jokseenkin ystävälliseen sävyyn. Varsinkin kun tälläkin polilla asioidaan vakavien sairauksien merkeissä eli ei varmasti huvikseen.
Mulla on aivan vastaavat kokemukset julkisten terveydenhoitolaitosten vastaanottovirkailijoista.
En IKINÄ ole saanut missään niin huonoa ja epäinhimillistä palvelua kuin kirjautuessani/varatessani aikaa. Ei silmiinkatsomista, ei tervehtimistä: ainoastaan tylyä töksäyttelyä ("Ei täältä kuule niin vain aikoja saa varattua") ja epäsosiaalista mulkoilua.
Yksityisellä puolella vastaanottovirkailijat ovat yhtä hymyä ja hyvätuulisuutta! Suosittelen lämpimästi jos vain  varallisuus antaa myöden!!
jonoa pidentämästä. Ymmärrän kyllä, että varsinkin päivystysluonteisissa paikoissa voi oikeasti kyrpiä se, jos rauhottavienkinuajat ja juopot kansoittaa paikkaa ja häiriköi, mutta jos on itse aloittanut keskustelun kohteliaasti, tervehtinyt ja esittänyt ihan selvän asian, niin että silloinkaan ei saa peruskohteliaisuutta takaisin.
Toinen juttu on mennä päivystykseen työterveyden kautta. Kun mainitsee työterveyden vastaanottotiskillä, niin yhtäkkiä oma status nouseekin siitä rapajuopon tasosta ihmiseksi, ja sitten katsotaan silmiin jne.
Ikävintä vielä on, että tämä portinvartijameininki on usein nimenomaan siinä ennaltaehkäisevän ja ensiasteen hoidon piirissä. Siinä kun hoitoonpääsy viivästyy tai pikkuvaivaan ei uskalla töykeyden takia hakea apua, niin maksaakin lopulta paljon enemmän hoitaa pitkittynyttä vaivaa.
Palautetta voi nykyään laittaa joka paikkaan. En voi sietää huonoa asiakaspalvelua - valittaisin ehdottomasti.
Vaatii asiakaspalvelijaltakin paljon, että jaksaa joka päivä kuunnella 100 kitinää ja haukkua ja sitten vielä hymyillä iloisesti ja olla ystävällinen. Ei ole suomalaisiin luotu sellaista ominaisuutta.
Mutta en niin usein ole joutunut käymään kuin Lastenklinikalla. Siellä olen sanaut hyvää palvelua, samoin Marian sairaalassa. Jyväskylän keskussairaalassa sain sinänsä yhtävällistä palveluaa, mutta eivät löytäneet tiedoistaan hakemaani potilasta. Soitin sit potilaan omaiselle, joka kertoi huoneen. Vastaanotto oli soittanut sit osastolle, jossa asiaa kovasti pahoiteltiin ja lähtiessä vastaanottovirkailija juoksi vielä perään ja pahoitteli virhettä ja mahsollista huolta mikä siitä aiheutui.
vastaanottovirkailijahan on Jumalasta seuraava, täytyy sitä alamaiselle kaapin paikka näyttää.