Olen 15v ja ehkä raskaana mutta en uskalla ostaa raskaus testiä
Olen 15v. Olin noin kuukausi sitten kaverilla ryyppäämässä ja poikaystävä kertoi seuraavana aamuna että olimme harrastaneet seksiä. En muista että näin olisi käynyt,mut taisin olla niin humalas... Mulla oli vielä menkatki...Emme ole enää yhdessä kun poikaystäväni liehittelee muitakin kavereitani. Silloin tällöin ryyppään mut en käytä tupakkaa. Kävin bileiden jälkeisenä aamuna ostamas jälkiehkäisy pillerin, luin netistä että pitäisi ostaa. Mulle on tullu outo olo vaan. Väsyttää kauheesti ja oksettaa iltasin. Siis paahtoleivän haju oksettaa. Mulla on vähän epäsäännöllinen kierto kuukautisissa eli menkkojen pitäis kai kohta alkaa ellei jo olisi pitänyt. En uskalla ostaa raskaus testiä kun joku voi nähdä tai ilmotetaanko lääkärissä ku oon alaikänen, jos meen puhumaan asiasta? Aborttia en tekisi vaik olisinki raskaana, mulla on vuoden ikänen pikkuveli ja se on ihana. Pidän pikkuveljen hoidosta. Mun vanhemmat saattais kyllä kilahtaa mut en vois ikinä aborttia tehä :( Oon lukiossa ekalla luokalla ja voisin varmaan pitää sit vaik välivuoden tai opiskella etänä äitiyslomalla? En tiedä vielä mut pelottaa tilanne, omaa typeryyttäni täs nyt kyselen ja pelkään :( Olis kiva kuulla, et miten te reagoisitte jos teidän mun ikäinen tytär kertois olevansa raskaana.
Kommentit (28)
niin ensiksi varmaan järkyttyisin, mutta lupaisin auttaa sinua raskaana ollessa ja myöhemmin vauvan hoidossa. Saisitte asua kotona ja tukisin opiskelussani. Olisin todella ylpeä ettet tee aborttia. Luultavasti hyvissä ajoin ennen synnytystä hössöttäisin jo ihan täysillä vauvan tarvikkeiden ja vaatteiden parissa.
Iso halaus sinulle, asiat kyllä järjestyvät.
menisimme kyllä aborttiin. Olet liian kesken äidiksi ja ehdit lapsentekoon kyllä.
Lääkkeellinen AAP ja ehkäisy kuntoon. rakastan sinua niin paljon.
mitä luulet, että sinulle tapahtuu jos ostat raskaustestin?
Kumpi on pahempaa, ostaa testi vai olla raskaana?
teini-ikäisenä piti sitä liian typeränä juttuna vielä typerämpien seurassa!
Jos olisi jotenkin tullut raskaaksi olisin pyörtynyt. Siitä toivuttuani olisin kelannut tosiasiat mielessäni ja hyväksynyt asian. Abortista ei olisi edes keskulteltu, sillä siellä kohdussa on jo tunteva ja arvokas elämä varsin pitkällä.
En kylläkään päästäisi sinua helpolla sillä typeryyden palkan joutuisit kyllä itse kantamaan. Auttaisin mutta tekisit itse varsinaiset työt ja opiskelisit siinä samalla. BILETYS loppuisi kuin seinään!
Mars kertomaan vanhemmillesi  -ei se niin kamalaa ole:) 
itse tulin raskaaksi 17-vuotiaana puolen vuoden yrittämisen jälkeen ja tunnen monia 15 ja 16v äidiksi tulleita. Ei se elämä lapseen lopu, muuttuu vaan.
Mutta... Voiko muka menkkojen aikana tulla raskaaksi? Eihän sen pitäisi olla mahdollista. Luulen kuule että sun oireet johtuu ihan siitä jälkiehkäisypilleristä joka sekoittaa hormonitoiminnan ja menkatkin saattaa siirtyä. Raskaustestejä saa netistäkin kyllä.
Minulla on 15-vuotias tytär. Jos hän olisi raskaana, olisi se suuren huokauksen paikka minulle ja isälleen.
Mutta... päivä kerrallaan! Sitä suosittelen nyt sinullekin. Sinun ei tarvitse vielä tietää, miten elämä muuttuu ja miten kaikki järjestyy jos olet raskaana, ethän vielä edes tiedä oletko. Nyt riittää kun tiedät, että mahdollisuuksia on, ja moni muukin tyttö on selvinnyt hienosti tuollaisesta tilanteesta, ja lapsestakin on kasvanut mukava mukula jolla on kaikki hyvin.
On mahdollista, että tuo outo olosi ja kuvotuksesi liittyy siihen jälkiehkäisytablettiin, joillain naisilla se laittaa hormonitoiminnan pidemmäksikin aikaa vähän sekaisin, ja siinä on juuri keltarauhashormonia joka aiheuttaa pahoinvointia ja turvotuksen oloa.
Mutta se raskaustesti... Niitä myydään ihan markettien kassoillakin, ainakin K-Supermarketeissa olen nähnyt. Jos sinulla on verkkopankki, ja omalla tilillä rahaa, voit ostaa testin myös netistä (se tulee huomaamattomassa paketissa ihan kirjeen näköisenä) esimerkiksi:
http://www.kotitesti.fi/raskaustestit_cat_444.html?gclid=CIz-6p6tyKwCFU…
Mutta rohkaisen sinua vain ostamaan testin marketista tai apteekista. Ei se myyjää kiinnosta minkä näköinen tyyppi sellaisen ostaa. Tai jos joku näkee niin valehtele, että ostit kaverille. TAI pyydä luotettua kaveria ostamaan (vaikka sitä entistä poikaystävää, onhan tämä hänenkin asiansa, eikä varmasti halua levitellä asiaa ympäriinsä).
Jos menet terveyskeskukseen asian kanssa, niin eivät ilmoita kotiisi, vielä testin tekemisestä ja tuloksesta. Mutta jos raskaus jatkuu niin kyllä neuvolasta sitten halutaan ilmoittaa myös kotiisi, mutta ethän sinäkään halua asiaa loputtomasti salailla.
Tsemppiä, voimia sulle!
Ihminen  selviää pahemmastakin,
nuoruus on vain kerran
Kyllä 15v oikeus päättää, jos ei halua vauvaleikkejä aloittaa. Sanokaa mitä vaan, mutta näin on.
Todennäköisesti et ole raskaana. Jos olet, sinulla on vaihtoehtoja: voit pitää lapsen ja saada tukitoimia, antaa lapsen adoptoitavaksi tai sijaisperheeseen. Vanhemmillesi ei kerrota, jos menet lääkäriin.
kuukautisten aikaan voi tulla raskaaksi. Hassua jos sitä ei vielä nykypäivänä nainen tiedä!
En tiedä teistä mut itse sinakin oon oon 15, kun hankin mun muksun.
Nyt on vuosi 2019 niin oot varmaan jo sen selville saanut mutta jos olit niin onnea lapsesta!
Vierailija kirjoitti:
---Jos menet terveyskeskukseen asian kanssa, niin eivät ilmoita kotiisi, vielä testin tekemisestä ja tuloksesta. Mutta jos raskaus jatkuu niin kyllä neuvolasta sitten halutaan ilmoittaa myös kotiisi, mutta ethän sinäkään halua asiaa loputtomasti salailla.
Tsemppiä, voimia sulle!
Ketju on jo tosi vanha, mut kommentoidaan nyt tämän verran, jos vaikka joku tämmöisiä asioita pohdiskelee parhaillaan.
Terveydenhoitaja EI saa ilmoittaa nuoren raskaudesta tämän kotiin/vanhemmille, jos nuori tämän kieltää. Eli neuvolan "haluamiset" ei merkitse tässä yhtään mitään, vaan potilaan/asiakkaan tahto ratkaisee. On säädetty laki potilaan itsemääräämisoikeudesta ja siinä taataan potilan oikeus päättää itse hoitoaan koskevista asioista. Ikärajaa ei muistaakseni tarkkaan ole määritelty, vaan esim. lapsen kohdalla hänen kykyään ja kypsyyttään päättää omasta hoidostaan arvioidaan tapauskohtaisesti. Yleisesti kuitenkin jo 10-12 vuotiaat voivat päättää omaa hoitoaan koskevista asioista. https://www.valvira.fi/terveydenhuolto/potilaan-asema-ja-oikeudet-oikeu…
Laki löytyy täältä https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19920785
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla, et miten te reagoisitte jos teidän mun ikäinen tytär kertois olevansa raskaana.
Mashallah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olis kiva kuulla, et miten te reagoisitte jos teidän mun ikäinen tytär kertois olevansa raskaana.
Mashallah
Abortti on ainut vaihtoehto.
Jos väkisten lapsen pitäisi niin joutuisi muuttamaan heti pois kotoa.
Huomasin että täällähän on aika tuorettakin keskustelua ja ajattelin nyt omankin tarinani jakaa. Olen siis 15, syksyllä 16 ja sain tietää että omen raskaana. Vanhempani sanovat että ottavat lapsen ilomielein vastaan mutta poikaystäväni ja hänen vanhempansa ovat sitä vastaan enkä tiedä mitä pitäisi tehdä. Apuaaa...
Tuliko ap:n penskasta adhd vai muuten vaan vesipäinen - kertokaa toki, niin saamme kaikki nauraa yhdessä!
Ap:n pikku muru täyttää tänä vuonna jo 8 v. Ketju vuodelta 2011...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mashallah
Abortti on ainut vaihtoehto.
Jos väkisten lapsen pitäisi niin joutuisi muuttamaan heti pois kotoa.
Että lapsenlapsen tullessa nakkaatte sekä äidin että vauvan kadulle.
Parin vuoden päästä olette sitten täällä uikuttamassa miten mummo ei saa olla yhteydessä lapsenlapseen vaikka niiiiiin kauheasti rakastaa sitä pikkuista ja lapsen äiti on julma ja kiittämätön... Aina kun luen niitä mummojen valituksia niin tulee mieleen että jotain siellä on taustalla.
hänen kanssa voi keskustella luottamuksella