Antakaa apuja pian olevaan työhaastatteluun
Mitä vastaatte kun teiltä kysytään:
- mitä sinulla on antaa tälle työpaikalle? Parhaat puolesi työntekijänä? Vahvuutesi?
- mitä puolia itsessäsi haluat kehittää? Heikkoutesi?
Mitä muita kysymyksiä teiltä on kysytty työhaastattelussa? Mitä olette vastanneet kysymyksiin.
Nyt tarvitsen apua sellaiselta henkilöltä joka on kokee olevansa hyvä työhaastattelussa. En siis tarvitse apua henkilöltä joka "on vaan vastannut jotain". Olen hakenut työpaikkaa johon on lähetetty yli sata hakemusta ja vain pari otetaan.
Rakastan sitä työtä mihin olen hakenut, mutta mulla on tapana jännittää työhaastatteluissa ja menen osittain lukkoon sen vuoksi.
Kommentit (8)
Nyt ihan yksinkertainen esimerkki: jos kehut olevasi huolellinen, mutta hakemuksessasi on kielivirheitä ja sulla on nokea poskessa haastattelussa, niin kyllä jokainen alkaa vähän epäillä sitä huolellisuutta.
hakija kehuu olevansa huolellinen ja tarkka ihminen. Sitten hän on kuitenkin laittanut esim. omaksi syntymäpäiväkseen sen päivämäärän, jona on hakemuksen kirjoittanut. Tai omaksi osoitteekseen hakemansa työpaikan osoitteen. Tai hakemus suorastaan vilisee kirjoitusvirheitä :)
on luettu ainakin 7 kertaa läpi ja siskokin vielä tarkisti ettei ole virheitä. =)
Työ on semmoinen että sen oppii ihan kuka täysjärkinen vaan, ei tarvitse olla koulutusta oppiakseen. Ongelma vaan on se että sinne on tullut hirveästi hakemuksia, osa todennäköisesti niitä "emmäätiiä"-tapauksia mutta osa varteenotettavia. Mulla kuitenkin on kokemusta, tein aiemmin muualla asuessamme samaa työtä. Sitten kun muutettiin nykyiseen kotikaupunkiin, niin täällä on työpaikat kiven alla. En löytänytkään samaa työtä ja täytyi lähteä nykyiseen työhön...
Tuo työ on mulle helppoa, eikä sikäli hirveästi kehitettävää ole. Mulla ei ole minkäänlaista kunnianhimoa, eikä kiinnostusta oppia kokonaan uutta alaa. Olen oikein tyytyväinen tässä helpossa ja riittävän hyvin palkatussa työssä.
ap
- mitä sinulla on antaa tälle työpaikalle? Parhaat puolesi työntekijänä? Vahvuutesi?
- mitä puolia itsessäsi haluat kehittää? Heikkoutesi?
Mitä muita kysymyksiä teiltä on kysytty työhaastattelussa? Mitä olette vastanneet kysymyksiin.
Minä vastaisin noihin
- Olen kokenut asiantuntija, jolla on substanssiosaamisen lisäksi intuitiota ja luovuutta ja kykyä ratkoa ongelmia ja nähdä isompia kokonaisuuksia. Työntekijänä olen ammattiatitoni lisäksi luotettava, nopea oppimaan ja selväjärkinen. Osaan esittää asiani ymmärrettävästi erilaisille kohderyhmille, niin kirjallisesti kuin suullisestikin.
- Tämä liittyy enemmän kunkin työn tilanteeseen, siis mitä uutta tehtävä minulle tuo opittavaksi, minkälaista vastuuta saan jne. Heikoudeksi mainitsisin jonkin korjattavissa olevan puolen, kuten kokemuksen puute jostain ei-elintärkeästä taidosta tms.
Kannattaa valmistautua vastaamaan seuraaviin:
- miksi haluat tätä työtä?
- miten olet parempi kuin muut hakijat (osin menee samaan 1. kysymyksen kanssa)?
- Mitä teet ja missä olet viiden vuoden kuluttua?
- palkkatoive, työajat
- matkustushalukkuus
Vastaukset noihin riippuvat täysin sinunsta ja työstä, jota haet.
Mitä vastaatte kun teiltä kysytään: - mitä sinulla on antaa tälle työpaikalle? Parhaat puolesi työntekijänä? Vahvuutesi? - mitä puolia itsessäsi haluat kehittää? Heikkoutesi? Mitä muita kysymyksiä teiltä on kysytty työhaastattelussa? Mitä olette vastanneet kysymyksiin. Nyt tarvitsen apua sellaiselta henkilöltä joka on kokee olevansa hyvä työhaastattelussa. En siis tarvitse apua henkilöltä joka "on vaan vastannut jotain". Olen hakenut työpaikkaa johon on lähetetty yli sata hakemusta ja vain pari otetaan. Rakastan sitä työtä mihin olen hakenut, mutta mulla on tapana jännittää työhaastatteluissa ja menen osittain lukkoon sen vuoksi.
Ensimmäiseen kysymykseen vastaisin niin, että korostaisin sitä kokemustani ja osaamistani, jota ko työssä eniten tarvitaan ja jota minulla olisi. Kertoisin sen niin, että osaan sitä ja tätä, koska olen tehnyt tätä ja tätä ja osoituksena tästä kyvystäni on se, että olen saanut nykyisessä työssäni aikaan tätä ja tätä.
Kehittämiskohteina voi mainita sen asian tehtävän vaatimuksista, jota oikeasti pitää kehittää. Harvalla on ihan täydellinen osaaminen jokaisella vaaditulla osa-alueella, ja silloin voi todeta, että tässä asiassa minulla on kehittymisen paikka. Parasta olisi, jos olisi valmiiksi miettinyt myös sen, miten ko asiassa voisi kehittyä.
Varmasti kannattaa miettiä vastauksia myös esim. siihen, miksi haluat lähteä nykyisestä paikasta (nykyistä työnantajaa ei missään tapauksessa pidä mollata, vaikka olisit kuinka ärsyyntynyt tahansa), mitkä ovat urasuunnitelmasi, mikä tässä tehtävässä kiinnostaa sinua, mikä on ollut suurin onnistumisesi/haasteesi urallasi ja minkä tyyppisten ihmisten kanssa tykkäät työskennellä.
Mä todellakin rakastan sitä työtä mihin olen hakenut ja tiedän olevani hyvä siinä, mutta eihän se oo hyvä jos sanon haastattelussa että "mä tiedän osaavani tän tms". =) Mutta siis tietty korostan pitkää kokemustani ja hyvää motivaatiota.
Nykyisestä paikasta haluan pois koska inhoan työtä (rehellisesti sanottuna, sitä en tietenkään sano näin haatattelussa), pitkät työmatkat, olen vaan tehnyt sitä että perheellä on leivän päälle muutakin laitettavaa kuin ylähuuli. Tosin siitäkin työstä on oppinut paljon asioita, esim. paineen sietokyky.
Kehitettävää, siihen en keksi mitä sanoisin.  
Mä todellakin rakastan sitä työtä mihin olen hakenut ja tiedän olevani hyvä siinä, mutta eihän se oo hyvä jos sanon haastattelussa että "mä tiedän osaavani tän tms". =) Mutta siis tietty korostan pitkää kokemustani ja hyvää motivaatiota.
että perustelet. Mistä tiedät olevasi hyvä? Onko sinulle annettu sellaista palautetta, onko näyttöjä siitä, että ole pärjännyt hyvin juuri tuollaisissa tehtävissä, työssä tai vaikka harrastustoiminnassa? Oletko tehnyt vastaavaa muuten elämässäsi? (paha arvuttella, kun ei tiedä alaa ja tehtävää)
Nykyisestä paikasta haluan pois koska inhoan työtä (rehellisesti sanottuna, sitä en tietenkään sano näin haatattelussa), pitkät työmatkat, olen vaan tehnyt sitä että perheellä on leivän päälle muutakin laitettavaa kuin ylähuuli. Tosin siitäkin työstä on oppinut paljon asioita, esim. paineen sietokyky. Kehitettävää, siihen en keksi mitä sanoisin.
Nykyisen työn osalta kannattaa mainita käytännön hankaluudet ja se, ettet koe sitä haasteellisen/omaa kiinnostustasi ja suuntaasi täysin vastaavana tms.
Koita miettiä kehityskohteita ja sitä, mitä joudut opettelemaan uudessa työssäsi. Mietintää voi tehdä haastattelussakin (ihan hyllystä tulevat vastaukset ovat epäuskottavia ja epäaitoja), mutta miettimisen jälkeen pitäisi tulla joku ajatus, ei pelkkä emmätiiä...
Noiden kysymysten tarkoituksena on vahvistaa haastattelijan luomaa mielikuvaa hakijasta.
Ensinnäkin noin isosta joukosta kaikilla haastatelluilla on sekä kokemusta että osaamista. Työnantajalla on ollut varaa valita. Nyt sun ap pitää osata perustella miksi sinun osaamisesi ja kokemuksesi on erityisen hyödyllistä työnantajalle.
Jos ihminen ei pysty keksimään itsestään mitään kehitettävää ja työn kannalta oleellista, niin se kertoo siitä, että joko ei tiedä mitä työtä on oikeasti hakemassa tai ei tunne itseänsä. Jos osaisit ja tietäisit jo kaiken tuosta työstä, niin et siihen hakisi, vaan pyrkisit siitä pois. Edelleen haastattelija on luonut jonkinlaisen mielikuvan sinun vahvuuksista ja kehittämiskohteista hakemuksen perusteella. Vahventaako vai murentaako vastauksesi sitä?
Nyt ihan yksinkertainen esimerkki: jos kehut olevasi huolellinen, mutta hakemuksessasi on kielivirheitä ja sulla on nokea poskessa haastattelussa, niin kyllä jokainen alkaa vähän epäillä sitä huolellisuutta.