Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keinohedelmöitys ilman miehen suostumusta

21.11.2011 |

Yritin netistä etsiskellä, josko jollakin olisi vastaavanlainen tilanne, mutta ei kukaan ainakaan ollut sitä tuonut julki.

Oma tapaus on seuraavanlainen. 2005 laitoimme alulle ensimmäisen lapsen keinohedelmöityksellä ja teimme tästä asiaankuuluvan sopimuksen. Toisen lapsen alullepano oli 2007 ja siitä tehtiin myös oma sopimus. Tällöin päätettiin myös alkioiden pakastamisesta.

Kolmannen lapsen suhteen olimme erimielisiä (minä en enää halunnut, vaimo halusi). Asiassa kävi sitten niin, että hän meni yksin Väestöliiton klinikalle ja sai hankittua itsensä raskaaksi (tuli vielä kaksoset!) näillä pakastetuilla alkioilla - täysin ilman minun suostumusta. Myöskään Väestöliitto ei koskaan minulta mitään kysynyt.

Kyseinen tapahtuma ja sitä seurannut prosessi on nyt johtanut avioeroon.

Pohdiskelen tässä, että kuinka kyseinen tapaus on mahdollista ja mitkä ovat velvollisuuteni näitä kaksosia kohtaan? Elatusmaksut ym. asiat. Olen kuitenkin lasten biologinen isä, mutta en tiedä, onko esim. Väestöliitto toiminut tässä jotenkin virheellisesti, kun ei ole kysynyt lupaa isältä.

Mielelläni kuulisin kokemuksia, jos joku on ollut vastaavanlaisessa tilanteessa. Ei liene kovin tavallinen tapaus.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin oikeasti toimia ! Antaako alkioiden pakastus avoimen mandaatin tehdä tällätapaa lapsia ikuisuuteen asti ? Tehdäänkö asiasta joku sopimus etukäteen ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla