Matkustaminen
Mikä on mielestäsi paljon ja mikä vähän? Missä pitää olla käynyt? Jääkö aukkoja sivistykseen tai elämänkokemukseen, jos ei koskaan matkusta?
Kommentit (5)
Itse olen käynyt 35 eri maassa. mielestäni ei ole paljon. Tavoite on käydä 2-3 uutta maata vuodessa. Se tekee välillä tiukkaa.
Omalla "MUST SEE" listalla on esimerkiksi pyramiidit, Grand Canyon ja Kiinan muuri.
Mielestäni matkailu avartaa ja tuo erilaista elämänkokemusta kuin se, ettei olisi koskaan missään käynyt.
ensinnäkään mielestäni ei voi matkustaa "liian paljon". näin sanovat vain omaan elämäänsä katkeroituneet kyttärit, jotka ei osaa iloita siitä, että joku muu matkustaa niin paljon, näkee ja kokee maailmalla enemmän kuin hän itse pystyy täällä takapajulassa ikinä kokemaan (muttei kuitenkaan ole itse tarpeeksi rohkea lähtemään täältä).
"vähän" sen sijaan on helpompi määritellä ;) jos käyt kerran vuodessa etelä-helsingissä (=Tallinna) tai Kanarian saarilla hiihtolomalla, se on vähän. itseasiassa se on sama, kuin ei kävisi suomen rajojen ulkopuolella ollenkaan.
must see-paikkoja on sellaiset, missä itse haluat käydä. ei tuollaista voi määritellä. toiselle se saattaa olla Rio De Janeiro karnevaalien aikaan, toisille vuoristoretkeily Nepalissa....se voi myös olla rantaloma Miami Beachilla :)
viimeiseen kysymykseen vastaten: jää.
kun käy kurkkaamassa vähän tämän "lottovoitto synstyä"-maan rajojen ulkopuolista elämäää, saa vähän perspektiiviä ja ymmärrystä siihen, mistä me täällä ruikutetaan ;)
Jos ei ole koskaan käynyt missään Euroopan suurkaungeista ja kierrellyt nähtävyyksiä, tutustunut maailmanhistoriaan myös paikan päällä, menettää oikeasti paljon.
Matkoilla saa sitä elämänkokemusta ja nimenomaan sellaisia kokemuksia, joista ammentaa omaan arkeensa. On hyvä nähdä, miten muualla päin maailmaa eletään.
Ja oli tärkeää kokea "uutta". keski-ikäisenä sitä voi mennä hyvin omatunnoin paikkoihin joissa on jo käynyt, joista oikeasti pitää ja joita haluaa tutkia tarkemmin. Olen käynyt esim Irlannissa kymmeniä kertoja, nautin vain siellä olemisesta, ei tartte juuri nähtävyyksiä tutkia, mutta uusia asioita kokee silti. Muuten matkustelen lähinnä kokemaan jotain, tai useimmin tapaamaan sukulaisia ja ystäviä ulkomaille. Tai voin matkustaa vaikka ihan vain valoon talven pimeydestä. Luen paljon matkakirjoja, esim Paul therouxin, ja se riittää.
paljon on se, että matkustaa enemmän kuin kolme kertaa vuodessa johonkin. Vähän on se, ettei matkusta ollenkaan.
Sellainen aukko jää sivistykseen matkustamattomalle, että hän kritisoi kaikkea helpommin. Valittaa mitättömistä asioista, koska ei ymmärrä, että meillä Suomessa on monet asiat aivan sairaan hyvin. Jokaisen pitäisi nähdä, että joka maassa ja joka paikassa on omat hyvät ja omat huonot puolensa.