Mitä jouluruokia voi pakastaa?
Aikaisemmista jouluista ja joulunalusväsymyksestä viisastuneena ajattelin tehdä tänä vuonna asiat toisin eli tehdä ison osan jouluruuista jo nyt pakkaseeen odottamaan. Mutta kärsiikö maku? En ole koskaan pakastanut lanttu, - peruna,- maksa- ja porkkanalaatikoita. Miten on?
Joulutortut voi kai pakastaa vai voiko, kun se taikina on jo pakastetaikinaa. Eli tulisi sitten jo toinen pakastuskerta?
Kommentit (5)
paitsi riisipuuroa en suosittele pakastettavaksi enkä väskynäsoppaa.
Paistan sitten aattona.
Ei tule niin paljon tekemistä yhdellä kertaa ja säästyy hösäämiseltä=)
Suosittelen! Ainakaan näin raakana pakastettaessa ei maku tai rakenne kärsi yhtään.
Voi kiitos ihanat ihmiset, tämä raakana pakastaminen olikin loistoidea, jota en itse olisi ikinä keksinyt. Lähdenkin tästä kauppaan ostamaan lanttuja, porkkanaa, maksaa.... :)
ja pakastaa. Ota palan koosta riippuen ed. iltana tai päivänä jääkaappiin sulamaan, graavautuu samalla. Siialle en tekisi näin.
Monet silakat ja sillit voi tehdä hyvissä ajoin etukäteen, vaikkei pakastakaan. Laitat tiiviisiin purkkeihin jääkaappiin joulua odottamaan.
En ole pakastanut joulutorttuja, mutta meillä on tapana syödä pieniä, suolaisia voitakinapiiraita ennen ateriaa, ja ne olen kyllä paistanut ja pakastanut. Hyviä ovat olleet (lämmitän ne tietysti ennen tarjoilua).
Vaikka voitakina on jo ollut pakaste, sillä ei ole väliä, jos pakastat kypsiä leivonnaisia. Raakaa voitakinaa et voi pakastaa uudestaan (pätee oikeastaan kaikkeen).
Piparit voit leipoa hyvissä ajoin ja pakata tiivisiin purkkeihin, säilyvät hyvin.
On muitakin säilömis- ja säilytystapoja kuin pakastus. Kaikkia kannattaa käyttää, se säästää vaivaa, aikaa ja hermoja. Rososllinkin voi pilkkoa aatonaattona, se tekeytyy ja mehevöityy jääkaapissa ihanasti seuraavaan päivään.
Osta pakastetut mädit jo nyt ja laita pakkaseen odottamaan - hinta voi nousta dramaattisesti joulun alla.
Ei kärsi maku. Minä pakastan ne raakana ja paistan vasta aattona. Tulee ihana joulun tuoksu ja ovat tosi hyviä. Torttuja en pakasta enää paistamisen jälkeen, eivät ole enää niin hyviä. Maistuvat parhailta juuri paistettuina :) Slurps.