Miksi jotkut vanhemmat eivät anna lastensa leikkiä barbeilla?
Olen ihmetellyt ja törmännyt tämmöiseen selvään barbiekielteisyyteen. Eli lapsilla ei ole barbeja, vaikka ne kavereillaan haluavat leikkiä barbeilla. Sitten heille ei haluta ostaa mitään barbeihin liittyvää tavaraa.
Mistä tämmöinen barbie-vastaisuus juontaa juurensa? Mihin sillä pyritään?
Kommentit (21)
lienee alunperin saanut alkunsa kahdesta asiasta. Ensimmäinen oli se, että se oli niitä ensimmäisiä ylikansallisia merkkituotteita, joissa pääasia ei ollut se, millainen tai minkä laatuinen nukke oli, tai mitä sill äsaitehdä, vaan se,e ttä se oli oikean merkkinen. Kopiot, cidyt jne ei olleet muka yhtä hienoja, vaikka niillä voi leikkiä ihan yhtä hyvin... Siitä merkistä sitten maksetaan ylihintaa tuotteen laatuun nähden.
Toinen alkusyy oli siinä, että onhan se aika kummallinen ja rajoittunut naisen malli, sekä fyysisesti että kulttuurisesti.
Mulla on itselläni vain poikia, niillä oli yksi barbin tapainen nukke, muttei se barbi tainnut olla. Minä en lapsena saanut barbia osittain näistä syistä.
- ne antaa kuvan että vain langanlaihat isotissiset naiset on kauniita.
- ne vaatteet niillä on aikuisten vaatteita, minihameita ja toppeja, joilla korostetaan seksuaalisuutta; asiaa josta pienen tytön ei tarvitse tietää mitään.
- nukkien elämäntyyli on aikuisten elämäntyyliä, esim. raskaana oleva nukke jolta saa pikkuvauvan ulos mahasta. Nukkeiässä olevat lapset (alle 10v.) ei välttämättä tarvi ihan vielä tietää raskauteen liittyvää anatomiaa.. Vertaa normaaleihin nukkeihin jotka kuvaavat vauvaa, ei aikuista! On tuttipulloa, vaippaa jne.
Minä en saanut leikkiä barbeilla kun olin pieni. Tai siis äitini ei ostanut ainuttakaan, joitakin sain kavereilta ja ne sain pitää.
En minäkään tykkää yllämainituista seikoista, mutta pidän tätä kuitenkin pienenä pahana kaiken muun telkkarista ja internetistä tulevan turhan joukossa, että tyttöni saa leikkiä barbeilla ja olen joitakin ostanutkin hänelle. Ja pikkusiskollekin ostan sitten aikanaan.
- nukkien elämäntyyli on aikuisten elämäntyyliä, esim. raskaana oleva nukke jolta saa pikkuvauvan ulos mahasta. Nukkeiässä olevat lapset (alle 10v.) ei välttämättä tarvi ihan vielä tietää raskauteen liittyvää anatomiaa.. Vertaa normaaleihin nukkeihin jotka kuvaavat vauvaa, ei aikuista!
Et sitten ajatellut, että lapsilla voi olla halu ja tarve leikkiä nukeilla muutakin kuin vauvanhoitoa? Meillä Bratzit menevät kouluun, järjestävät synttäreitä, pukeutuvat prinsessajuhliin jne.
Niin ja miksi alle 10-v. ei saisi tietää lapsen saannissa? Sehän on luonnollinen osa elämää. Meillä on oman raskauteni myötä leikitty synnytysleikkejä vähän väliä. :)
jos ei aikusen elämän tyylin leikkimistä? Keskimäärin vain aikuisilla on oikeita vauvoja ja vain aikuiset niitä hoitavat. Vauvanukella leikkiminen on sen simulointia.
saa leikkiä ruuanlaittoa, lastenhoitoa ja äitinä olemista, mutta ei vaikkapa juhlissa käymistä tai pukeutumista.
En viitsi puolustella noita syitä, ei ne minun mielipiteitä ole, olen kuullut ne muilta.
Me eletään vuotta 2011, ja barbit on aika lupsuja paljon muuhun verrattuna (ja tämä on minun mielipiteeni). Ja nimenomaan ikä on tässä ratkasevin, vauvanuket on pienemmille 3v. lapsille, barbit isommille.
lapsena miettinyt minkä kokoiset tissit Barbiella on tai millaisen mallin se antoi tytöille naisvartalosta. Minä vain leikin sillä! Tuollaiset ajatukset on vain aikuisten päässä.
Minulla oli lapsena se odottava "barbie", ihan kiva se oli ja leikin sillä paljon. Ei aiheuttanut mitään traumoja :)
lapsena miettinyt minkä kokoiset tissit Barbiella on tai millaisen mallin se antoi tytöille naisvartalosta. Minä vain leikin sillä! Tuollaiset ajatukset on vain aikuisten päässä. Minulla oli lapsena se odottava "barbie", ihan kiva se oli ja leikin sillä paljon. Ei aiheuttanut mitään traumoja :)
Ihminen on täynnä kulttuurisia ennakkokäsityksiä mm. siitä, millainen mies/ nainen on tai pitäisi olla. Laitapa riviin omat käsityksesi ja analysoi, mistä ne tulevat. Aivan varmasti et pysty siihen.
lapsena miettinyt minkä kokoiset tissit Barbiella on tai millaisen mallin se antoi tytöille naisvartalosta. Minä vain leikin sillä! Tuollaiset ajatukset on vain aikuisten päässä.
Ja kun he eivät mieti, he eivät tajua kyseenalaistaa, vaan omaksuvat vaan ne käsitykset sinällään. Siis että oikea naisen malli on sellainen, joka ei jättitisseillään ja minivyötäröllään oikeasti edes pysy pystyssä tasapainossa ja joka vaan juhlii ja koristautuu ja muutamassa erillisleikissä käy vähän töissä, kunness sitten ryhtyy rouvaksi taas juhlimaan. Mitään omaa ja oikeaa sillä naisella ei ole eikä kuulu olla ja sen tiedostamaton lapsi omaksuu kuvakseen aikuisesta ihannenaisesta... Juuri siksi, että lapsi ei mieti.
Ja kun he eivät mieti, he eivät tajua kyseenalaistaa, vaan omaksuvat vaan ne käsitykset sinällään. Siis että oikea naisen malli on sellainen, joka ei jättitisseillään ja minivyötäröllään oikeasti edes pysy pystyssä tasapainossa ja joka vaan juhlii ja koristautuu ja muutamassa erillisleikissä käy vähän töissä, kunness sitten ryhtyy rouvaksi taas juhlimaan. Mitään omaa ja oikeaa sillä naisella ei ole eikä kuulu olla ja sen tiedostamaton lapsi omaksuu kuvakseen aikuisesta ihannenaisesta... Juuri siksi, että lapsi ei mieti.
Samanlaista höpöhöpöä kuin se, että sotaleikit tai -lelut tekevät pojista hulluja murhaajia.
ihan niin paha juttu kuin on kritisoitu. Siis pelkästään huono, sillä niillä tytöt leikkivät monenlaisia leikkejä ja yrittävät hahmottaa aikuisten maailmaa tms. mitä se sitten onkaan. Monet tällaiset nukkehahmot myös pidentävät leikki-ikää.
Meillä ei niitä tytöillä ole ollut eivät edes ole halunneet. Ja hyvä niin.
Ei lapset voikaan vielä kyseenalaistaa mitään, vaan ottaa kaiken annettuna. Kyseenalaistaminen tapahtuu vasta nuoruus- tai aikuisiässä, jos on tapahtuakseen. Eli kyllä itse näkisin, että pitäisi panostaa kriittiseen ajatteluun noina ikäkausina. Ala-asteikäisen lapsen kriittisyys on korkeintaan ulkokohtaista kriitiisyyttä, joka on omaksuttu vanhemmilta ja en näe mitään yksilön omaa ajattelua siinä, että kielletään barbit tytöltä kokonaan. Ja miten barbeilla leikkimätön tyttö voi olla aidosti aikuisena kriittinen barbeja kohtaan, jos ei koskaan itse niillä leikkinyt?
Kokevat olevansa läskejä. Mistä lie mallinsa saavat?
En itse oo leikkinyt barbeilla, enkä kyllä muillakaan nukeilla, oli vähän "fiksumpia" harrastuksia. Jos mulla joskus ois ollut tytär, ei hänelle olis barbeja hankittu eikä kyllä mitään leikkiliesiäkään, hänelle olisi opetettu vähän erilaista naisen mallia.
saa hyvin usein mallinsa ikuisesti laihduttavasta äidistään.
Miksi lapsien ei anneta olla lapsia vaan niiden täytyy jo alle kouluikäisenä osata kritisoida ja ajatella mitkä on niille aatteellisesti sopivia leluja. Teistäkin on varmasti hyvin moni leikkinyt pienenä barbeilla ja oletteko siitä pilalle menneet? Onko teistä tullut langanlaihoja supermalleja jotka vain juhlivat ja ostavat uusia kenkiä? Enpä usko.
Ja mitä olen omien lasteni leikkejä kuunnellut ne käsittelevät hyvin arkipäiväisiä asioita kuten töihin menoa, lasten hoitoa ja ruuanlaittoa. Lapset käsittelevät kuulemiaan ja oppimiaan asioita leikin avulla.
Nm. Se barbeilla leikkinyt
En itse oo leikkinyt barbeilla, enkä kyllä muillakaan nukeilla, oli vähän "fiksumpia" harrastuksia. Jos mulla joskus ois ollut tytär, ei hänelle olis barbeja hankittu eikä kyllä mitään leikkiliesiäkään, hänelle olisi opetettu vähän erilaista naisen mallia.
Vai lapsen leikkiminen osoitus yksinkertaisuudesta? Pikkutytöllä on ihan luontainen taipumus alkaa hoivata nukkea ja leikkiä nukkeleikkejä. Tästä on puhunut ainakin Jari Sinkkonen. Sitten on Sinkkosen mukaan pikkutyttöjä, jotka eivät innostu hoivaleikeistä. Sillä ei ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa. Niin kuin tässä ketjussa jo sanottu, lapsihan käsittelee leikin avulla kokemuksiaan, lähinnä naurattaa lukea tuollaisia kommentteja, että joku ei leikkinyt, koska oli "niin paljon kehittävämpää tekemistä".:)
Mutta kyllä esimerkiksi suvussani oleva mies, joka oli jonkin aikaa (varhaislapsuuden) itse hoitanut tyttöään, kun äiti ei ollut saatavilla, kertoi vähän ihmetellen, miten tytölle kuitenkin kaikki prinsessa- ja naistenjutut on tärkeitä. On siinä biologiallakin osuutta, kuinka naiset suuntautuu leikkimään nukeilla, se ei perustu vain siihen, että nuket tuputettaisiin tytöille.
...pikkutyttöjä, jotka eivät innostu hoivaleikeistä. Sillä ei ole mitään tekemistä fiksuuden kanssa.
Niin miksiköhän olin laittanut tuon "fiksumpia" sitaatteihin?
En siis innostunut hoivaleikeistä, leikin kyllä mutta mieluummin esim. mikroskoopilla kasvitieteilijää...
sen todellisen elmän ihan siinä omassa lähipiirissään. Äiti menee töihin ja hoitaa kotia ja lapsia, ei juhli jatkuvasti. Samoin isä, on töissä ja tekee kotihommia ja hoitaa lapsia, ei juhli kokoajan. Ei ne naisenmallit tule pelkästään mistään nukesta jolla leikitään mielikuvitusleikkejä vaan siitä omasta äidistä ja muista lähipiirin naisista. Ei lapsi elä missään tyhjiössä jossa on vain barbi ja sen esittämä naisenmalli.
Bratzeja sen sijaan jotkut kavahtavat, samoin tämän hetken Monster High -villitystä.
Minäkin taisin joskus tyttöjen taaperoaikana vastustaa Bratzeja, ja ajattelin olevani joku tärkeäkin periaatteen nainen. :) Nyt lasten ollessa jo koululaisia olen ihan toista mieltä. En näe Bratzeissa tai Monster High -nukeissa mitään pahaa, päin vastoin ymmärrän itsekin niiden viehätyksen. Ne kuuluvat tiettyyn ikävaiheeseen, ihan kuin pojilla taisteluhahmot tai hirviöt.