Kiista äidin kanssa! Onko Helsingin Stockmannilla ollut joskus pyöröovet???
Mun mielestä ei ole koskaan ollut, äitini mielestä on. Äitini on käynyt Stockalla jo varmaan sota-aikana, koska hän on yli 70 vee... Voi siis muistella vanhoja. Itse olen käynyt Stockmannilla pari kertaa vuodessa jostain vuodesta 1975 lähtien, enkä muista mitään pyöröovia pääsisäänkäynnissä.
Kuvia en ole löytänyt kuin nykyisenlaisista ovista.
Osaako joku auttaa, onko Stockalla ollut aina samanlaiset ovet kuin nykyisin?
Äiti on ihan satavarma, että siinä on ollut pyöröovet joskus!
Kommentit (28)
Vanha kysymys mutta tässä vastaus:
1930
Stockmann osti Akateemisen Kirjakaupan. Nykyään Akateemisella on seitsemän myymälää kotimaan tavaratalojen yhteydessä.
Edelleenkin vertaansa vailla oleva uusi tavaratalo valmistui ja avasi ovensa yleisölle. Mannermaisen tavaratalon hienouksia olivat mm. komea valopiha, "rullaportaat", pyöröovet ja Soodalähde, asiakkaitten virkistyspaikka tavaratalon 3. kerroksessa.
Vanhoja Suomi-filmejä on useampi kuvattu Stockalla ja ne pyöröovetkin vilahtelevat elokuvissa. Itse muistan lapsuudesta, miten jännät ne ovet oli, kun kerran vuodessa tulimme maalta Helsinkiin käymään.
Vaikutuksen lapseen tekivät myös hissitytöt, jotka univormuissaan ajelivat edestakaisin.
Ihmisen muisti on kummallinen... voisin vaikka vannoa, että Stockmannilla oli jollain sisäänkäynnillä pyöröovet vielä 90-luvun alussa, kun olin lapsi.
Oli pyöröovet 1970-luvun alussa. Olen niistä ihan pikkulapsena kulkenut, muistan. Kaikissa ulko-ovissa oli.
Kyllä muistan Stockkan pyörivät ovet 70 luvulla sinne aleksille päin 👍 vaikka olin aika pieni. Olin siellä aikani töissäkin ja kulisseista löyty ns eduskuntatalon avo hissi mihin hypättiin vauhdissa : se vasta kiva oli😄
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muistan Stockkan pyörivät ovet 70 luvulla sinne aleksille päin 👍 vaikka olin aika pieni. Olin siellä aikani töissäkin ja kulisseista löyty ns eduskuntatalon avo hissi mihin hypättiin vauhdissa : se vasta kiva oli😄
Paternoster
What? Ei tuo Maura Haimola ole tässä ketjussa edes kirjoittanut, vaan on joku museotyyppi, joka on kommentoinut kirjastolle asiaa, ja joku on kopioinut kirjaston nettisivuilta kyseisen tekstinpätkän tähän ketjuun. Ja tämä ketju on 7 vuoden takaa, ei aloittaja varmaan enää lue tätä palstaa.