Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko avoliitossa ostaa asunnon pelkästään omiin nimiin?

Vierailija
18.11.2011 |

Tilanne se, että miehellä luottotietomerkintöjä, joten ei tule saamaan asuntolainaa.

Minulla taas on asp-tili.

Meidän pitää varmaan tehdä niin, että minä otan koko lainan "harteilleni", vaikka siinä yhdessä perheenä asustamme ja mies osallistuu lainanhoitokulujen hoitoon yhtä lailla.

Onko jotain, mitä pitäisi tässä tilanteessa ottaa huomioon?

Ei moraalisaarnoja kiitos, miehen merkinnät ovat ajalta ennen minua, nykyisin minä hoidan meidän raha-asiat, joten ei pelkoa uusista merkinnöistä. Ja kyllä, voin luottaa mieheeni sen lainan hoidon suhteen. Mistään spurgusta (sori..) ei mieheni kohdalla ole kyse, vaan työssäkäyvästä, normaalista perheenisässtä.

Sitä vielä kysyisin, että mitä mieltä pankki meistä on, kun kuitekin tietää, että saman katon alla asumme, tilit yhteiskäytössä jne, niin voiko evätä minultakin asuntolainan miehen merkinnän vuoksi, vaikka mulla puhtaat luottotiedot, säästöjä asuntoa varten ja vakituinen työpaikka?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä saat ostaa vaikka kymmenen asuntoa jos haluat.

Vierailija
2/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksin ottaa lainan.

Miehenäsi en kyllä suostuisi lyhentämään lainaa, jos koko asunto on sun nimissä... Erotilanteessa hänelle ei jää mitään, vaikka on maksellut asuntoa koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystyt lainan yksin maksamaan.

Sehän on muuten mahdollisen eron sattuessa hyvä asia, että asunto on yksinomaan sinun nimissäsi ;-)

Vierailija
4/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu kerta maksamaan asumiskuluista puolet mutta eron tullessa kaikki jää sulle. Ja sitä lainaa et saa jos sun omat tulot/varallisuus ei pankin mielestä riitä yksin koko lainan hoitoon. Omituinen näkökulma sulla siis tähän hommaan. Miehesi se pitäisi täällä neuvoja kysellä.

Vierailija
5/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan ilmaiseksi missään asustelee.

ja yksin ottaa lainan.

Miehenäsi en kyllä suostuisi lyhentämään lainaa, jos koko asunto on sun nimissä... Erotilanteessa hänelle ei jää mitään, vaikka on maksellut asuntoa koko ajan.

Vierailija
6/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen idiootti!

joutuu kerta maksamaan asumiskuluista puolet mutta eron tullessa kaikki jää sulle. Ja sitä lainaa et saa jos sun omat tulot/varallisuus ei pankin mielestä riitä yksin koko lainan hoitoon. Omituinen näkökulma sulla siis tähän hommaan. Miehesi se pitäisi täällä neuvoja kysellä.

Vierailija
7/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen idiootti!

Asumiskulujaha on oikeastaan vain (mahdollinen) vastike + muut asunnon laskut (sähkö, vesi, vakuutukset, tontin vuokra, roskat...) + lainan korot. Lyhennyt on säästöä ja siihen ei minusta sen toisen tarvitse osallistua. Mutta vähintään puolet noista muista, niistäkin kertyy perheasunnossa monta sataa kuussa.

Vierailija
8/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamatta jotain omistusoikeutta asuntoon. Varsinkaan kun kyse oli muistaaksi avoliitosta.

Jotkut kohtuuliset asumismenot voisin maksaa: puolet yhtiövastikkeesta ja osan korkokuluista.

Miettikää mahdollisuutta teidän keskinäisestä velkakirjasta, eli lainaisin avomiehellesi esim. 20 % kauppahinnasta tms. ja merkitsisitte omistussuhteet sen mukaisiksi. Jonkun tällaisen järjestelyn itse todennäköisesti tekisin.

Vierailija
9/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme perhe. Ajattelen asiaa myös mieheni kannalta (vaikkei se viestissä ehkä tullutkaan esille). Emme ole ostamassa asuntoa ensi viikolla, vaan ehkä vuoden päästä. Kyselen,koska haluan selvitellä asioita rauhassa ennen varsinaista ostotilannetta ja toisaalta haluan olla asioista perillä ennen kuin asunnon osto on ajankohtaisia.

Kiitos vinkeistä kaikille. Luulin, että jos ero tulee, kuuluu puolet asunnosta jokatapauksessa miehelle, koska on osallistunut asunnosta tuleviin kuluihin yhtä lailla kuin minäkin, kuten lainanlyhennyksiin, korkoihin, vakuutuksiin jne. (muistelen joskus jonkun koulun oikeuskurssin mukaan näin tapahtuvan.)

Meillä on yhteiset rahat, vaikka omat tilit onkin. Se maksaa, jolla on rahaa. Mies ei saa lainaa luottotietojen menetyksen takia, joten jos haaveilemme omasta asunnosta, on minun pakko ottaa laina nimiini. Jos minä maksan kaikki asunnosta tulevat kulut (lyhennys, korot jne) niin mies maksaa sitten koko perheen ruokamme ja vaikka auton polttoaineet ja vakuutuksen.

Vierailija
10/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen idiootti!

Jos ap:lla siis on tarkoitus että mies maksaa puolet kaikista asumiskuluista, myös lyhennyksistä.

Vierailija
11/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamatta jotain omistusoikeutta asuntoon. Varsinkaan kun kyse oli muistaaksi avoliitosta.

Jotkut kohtuuliset asumismenot voisin maksaa: puolet yhtiövastikkeesta ja osan korkokuluista.

Miettikää mahdollisuutta teidän keskinäisestä velkakirjasta, eli lainaisin avomiehellesi esim. 20 % kauppahinnasta tms. ja merkitsisitte omistussuhteet sen mukaisiksi. Jonkun tällaisen järjestelyn itse todennäköisesti tekisin.

Mietinkin, että onko mahdollista meidän tehdä jonkinlainen keskinäinen sopimus.

ap

Vierailija
12/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on todella kurjassa tilanteessa eron tai kuolemasi sattuessa jos joutuu maksamaan puolet kuluista. Ja puolet kuluista tarkoittaa myös sitä, että sinä maksat asumiset ja mies muut.

Vierailija
13/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaava tilanne, mutta olimme jo naimisissa, kun vasta suunnittelimme yhteisen kodin hankintaa. Ei minulla ollut mitään vaikeuksia saada asuntolainaa yksin nimiini, koska vakuus oli riittävä ja olin jo osoittanut, että pystyn hoitamaan lainaa säntillisesti. Toki tehtiin pankissa myös laskelmat. Niissä lähdettiin siitä, että pystyisinkö maksamaan lainan myös kokonaan yksin. Todettiin, että pystyisin. Lisäksi katsottiin, että korkotason noustessakin suunnitelmassani olisi varaa nipistää päivittäisistä menoista sen verran, että selviytyisin lainanhoitokuluista.

Tosiasiassa en ole tietenkään lainkaan niin tiukoilla kuin pankin laskelmassa luki, koska mieheni osallistuu yhteisen taloutemme menoihin. Ei tosin nimenomaan asumiseen, vaan muihin kuluihin. Sehän on ihan keskinäisen sopimuksen varassa, miten pari raha-asiansa hoitaa.

Vierailija
14/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän omistaisi osan asunnostanne, ulosottovirasto voisi periaatteessa laittaa kotinne pakkohuutokauppaan saadakseen rahansa pois.

Vierailija
15/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän omistaisi osan asunnostanne, ulosottovirasto voisi periaatteessa laittaa kotinne pakkohuutokauppaan saadakseen rahansa pois.

Vierailija
16/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kurjemmassa asemassahan mies olisi ilman mahdollisuutta asua mukavasti ap:n siivellä! Ota huomioon, että miehen luottotiedot eivät ole kunnossa. Sellainen mies ei saa mistään vuokra-asuntoa eikä saa lainaa ostaakseen omistusasuntoa.

Asuessaan ap:n kanssa hän on samassa asemassa kuin kuka tahansa vuokralainen. Lähtökohtaan verrattuna hänellä on syytä palvoa maata ap:n, hyväntekijänsä, jalkojen alla!

Vierailija
17/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kurjemmassa asemassahan mies olisi ilman mahdollisuutta asua mukavasti ap:n siivellä! Ota huomioon, että miehen luottotiedot eivät ole kunnossa. Sellainen mies ei saa mistään vuokra-asuntoa eikä saa lainaa ostaakseen omistusasuntoa.

Asuessaan ap:n kanssa hän on samassa asemassa kuin kuka tahansa vuokralainen. Lähtökohtaan verrattuna hänellä on syytä palvoa maata ap:n, hyväntekijänsä, jalkojen alla!

:D :D Haluan, että elämme normaalisti tasavertaisina kumppaneina normaalia perhe-elämää :D

Tämä voisi olla toisinkinpäin tämä juttu, että minulla olisi merkintä ja mies ottaisi lainan omiin nimiinsä silloin.

Mutta pitää miettiä kaikkia vaihtoehtoja. JA ottaa siihen lakimieheenkin yhteyttä kuten joku teistä taisi ehdottaakin.

ap

Vierailija
18/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minustä tässä tilanteessa kannattaisi avioitua. Yhteiset rahat ja yhteisvastuu taloudesta, mutta mahdollisen eron tulle asunto toisen nimissä. Avioliitto takaisi ainakin avio-oikeuden erossa sekä kuolemantapauksissa.

Vierailija
19/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex ei saanut lainaa velkajärjestelynsä takia, joten minä ostin asunnon ja ex maksoi "vuokraa" minulle.

Sinulta ei voida evätä lainaa miehesi tietojen perusteella, MUTTA pankki saattaa lainaa myöntäessään laskea ainoastaan sinun tulosi. Joten kovin suurta lainaa tuskin saatte. Muutama vuosi sitten suuret pankit eivät olleet armollisia, mutta Aktia suostui huomioimaan myös exäni tulot ja myönsi lainan. No, erohan siitä sitten tuli myöhemmin ja minä jäin yksin 135 000 velkojen kanssa.

Tilanne se, että miehellä luottotietomerkintöjä, joten ei tule saamaan asuntolainaa. Minulla taas on asp-tili. Meidän pitää varmaan tehdä niin, että minä otan koko lainan "harteilleni", vaikka siinä yhdessä perheenä asustamme ja mies osallistuu lainanhoitokulujen hoitoon yhtä lailla. Onko jotain, mitä pitäisi tässä tilanteessa ottaa huomioon? Ei moraalisaarnoja kiitos, miehen merkinnät ovat ajalta ennen minua, nykyisin minä hoidan meidän raha-asiat, joten ei pelkoa uusista merkinnöistä. Ja kyllä, voin luottaa mieheeni sen lainan hoidon suhteen. Mistään spurgusta (sori..) ei mieheni kohdalla ole kyse, vaan työssäkäyvästä, normaalista perheenisässtä. Sitä vielä kysyisin, että mitä mieltä pankki meistä on, kun kuitekin tietää, että saman katon alla asumme, tilit yhteiskäytössä jne, niin voiko evätä minultakin asuntolainan miehen merkinnän vuoksi, vaikka mulla puhtaat luottotiedot, säästöjä asuntoa varten ja vakituinen työpaikka?

Vierailija
20/24 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on kokonaan sinun nimissäsi, mutta miehesi maksaa siitä lainaa, niin silloinhan miehesi lahjoittaa sinulle koko ajan varallisuutta?

Mä en kyllä olisi edes ottanut miestä joka on sössinyt raha-asiansa, olkoon vaikka miten "ajalta ennen minua". Mitään väliä sillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä