Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei halua ostaa lahjoja lapsille -mikä on mielestäsi sopiva määrä?

Vierailija
18.11.2011 |

Miehen mielestä lapsille ei tarvi välttämättä ostaa ollenkaan lahjoja, kun saavat isovanhemmilta ja kummeilta sekä parilta sukulaiselta. Mun mielestä taas pitäisi olla yksi isompi lelulahja jokaiselle meiltä vanhemmilta ja tarpeen mukaan jotain pienempiä lelu/pelilahjoja. Mun mielestä ei voi luottaa siihen, että sukulaiset ja kummit hoitaa lahjat yksin. Tiedän myös kokemuksesta, että lahjat ei läheskään aina ole leluja vaan useinmiten pehmeitä paketteja tai kirjoja.

Minä ostan mieheni mielipiteestä huolimatta 2-4 lelulahjaa/lapsi riippuen lapsen iästä ja siitä, tiedänkö jotain sukulaislahjoja jo ennakkoon. Näistä leluista jotkut on isompia tyyliin lego ja sit pienempiä tyyliin palapeli, leluauto, halpa pienoismalli tmv. Omasta mielestäni lahjoja on maltillisesti, yhteensä lapset saavat 10, max 15 lahjaa kaikkiaan sukulaiset ja kummit mukaan laskettuna.

Mikä teidän mielestä on sopiva määrä lahjoja lapselle ja kuinka paljon ja minkä hintaisia itse ostat?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina ne kaikista toivotuimmat ihan sen takia että lapset myös ne saavat. Kummeilta tulee myös lahjoja ja nykyään sitä mitä on haluttukin. Kummeille vihjaan 5-20 euron hintaisista lahjoista. Itse ostan parista eurosta pariin sataan. Mä olen niitä ihmisiä, jotka tykkäävät lahjoja muita ja jostain kumman syystä mun lapset osaavat arvostaa lahjojaan, vaikka saavatkin niitä paljon. Johtuneeko siitä, että saavat lahinnä toivottuja lahjoja ja pehmeitä paketteja.

Mun mielestä sun miehes on ihan kamala, tottakai lapsille ostetaan lahjoja. Ainakin 1-2 toivotuinta toivetta pitää toteuttaa.

Vierailija
2/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden ison legopaketin meiltä vanhemmilta, se on se hänen "suuri" toiveensa. Lisäksi ostan kirjoja ja jotain suklaata, ehkä pyjaman, ja saatan ostaa jotain melko pientä, jos tulee mieleen jotain kivaa/tarpeellista. Lisäksi tulee saamaan yhden urheiluvälineen.

Sukulaisilta ja kummeilta tulee luultavasti 5-6 pakettia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAATU !

eli mieluiten pari hyvää ja laadukasta lelua lapselle, kuin halpaa krääsää..

vanhempien kuuluu ihan itse huolehtia lastensa lahjat.

muut ostaa mitä haluu, osaa, johon on varaa jne jne

eli meidän suvussa päätettiin jo vuosikaudet sitten, että jokainen hoitaa lahjaostokset OMILLE lapsilleen !

näin ei kenenkään tarvitse miettiä päätään puhki mitä ostaisi, kun omansa jokainen tuntee ja tietää mitä haluaa ja mista tykkää, mitä kerää jne jne

eli meilläkin oli kymmenen lasta, jolle osteltiin ristiin rastiin lahjoja, ei keksinyt mitään kun kaikki eri ikäisiä jen jne

nyt jokainen keskityy omiinsa, ja meilläkin vain kaksi lasta joille helppo ostaa, ja rahaa palaa vähemmän ja hermot lepää, ja ennen kaikkea lapset saavat lahjaksi just sitä mitä haluavat = kaikki ovat tyytyväisiä :)

'

suosittelen tätä mallia kaikille !

niin ja aikuisille ei lahjoja osteta olleskaan, vaan aleen rynnätään tekemään sitten hankintoja :))))

Vierailija
4/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ostan/ostetaan muutama korkeintaan itse, sillä tiedän että sukulaiset ja isovanhemmat kyllä muistaa lahjoa. Ja näin mennään luultavasti sittenkin kun poika on isompi.

Vierailija
5/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että saavat kummeilta, isovanhemmilta ym. Toki meidän lapset 2-6 v, eli sellaisia hillittömiä toiveita ei vielä ole. Ehkä jos olisi joku tietty (kohtuullinen) toive, jota lapsi toivoisi oikein kovasti, niin ostaisin sen. Mitään pientä sälää on ihan turha ostaa, sitä ainakin tulee niiltä muilta. Itse ahdistun kauheasta lahjamerestä ja toivoisin että lapset ei totu siihen että joka joulu pitäisi saada hirmuinen määrä paketteja.

Vierailija
6/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syy on se, että meillä on miehen kanssa varakkaat isovanhemmat ja lapsemme on ainoa lapsenlapsi. Joo, voi kuulostaa hyväksikäytöltä mutta kun kyselevät lahjatoiveita on aina sanottu jotain kohtuullista, esim. vesivärit, joku dvd, jotain tarhavaatetta. Kaikki mitä sanotaan tulee ja sen päälle vielä lisää. En ole vitisinyt lahjojen määrästä huomauttaa, kun ei kuitenkaan koskaan tule mitään krääsää, vaan ihan hyvälaatuista ja järkevää kamaa.

Yleensä lapsi saa meiltä 2-3 pakettia.

Vierailija
7/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuli kirjoitettua vähän epäselvästi.

ja syy on se, että meillä on miehen kanssa varakkaat isovanhemmat ja lapsemme on ainoa lapsenlapsi. Joo, voi kuulostaa hyväksikäytöltä mutta kun kyselevät lahjatoiveita on aina sanottu jotain kohtuullista, esim. vesivärit, joku dvd, jotain tarhavaatetta. Kaikki mitä sanotaan tulee ja sen päälle vielä lisää. En ole vitisinyt lahjojen määrästä huomauttaa, kun ei kuitenkaan koskaan tule mitään krääsää, vaan ihan hyvälaatuista ja järkevää kamaa.

Yleensä lapsi saa meiltä 2-3 pakettia.

Vierailija
8/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alle kouluikäselle jotain 5 pakettia ja vanhemmat huolehtivat siitä kaikkein hartaimmasta toiveesta.

Hinnalla ei ole merkitystä, toiveita kyselevälle vinkkaan noin 20€ arvoisia juttuja.

Sitten alakouluikäisenä, kun lapselle se lahjojen määrä on tärkeä rakkauden mittari, laitan niita paketteja enemmän. Niisä on sitten myös jotain "hyödyllisiä" kuten shampoo, pyyhe, yöpaita jne... Siis tavaroita joita nyt pienempänä saa "itse ostaa" kauppamatkalla.

Vierailija
9/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhden lapsen lahjat on jo selvillä; kummeilta yksi iso ja kallis toivottu lahja, isovanhemmilta toivottavasti van 1 lahja molemmilta (mutta toisilla ongelmia rajoittaa ostamista, voi tulla kymmenenkin lahjaa, onneksi myös vaatteita eikä pelkkiä leluja), meiltä yksi toivottu isompi lahja ja sen lisäksi kirja tms. pientä. Yhteensä näistäkin tulee varmasti yli 10 lahjaa ja se on varmasti tarpeeksi ainakin pienimmille. Kouluikäisillä voi olla jo niin pitkät toivelistat, että heille tulee enemmän lahjoja, mutta ne eivät sitten ole leluja.

En ymmärrä minne ihmiset työntävät ne jokajouluiset lahjavuoret, jos perheessä on useampia lapsia niin niitä leluja tulee kymmeniä kerralla jokaiselle. Meillä ei ainakaan ole tilaa niin paljon!

Vierailija
10/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vasta 1-vuotias lapsi, mutta kyllä hänellekin ostetaan joululahjoja. Viime vuonna, kun oli ihan pieni vauva, en ostanut mitään, mies muutaman lelun, isovanhemmat sitten senkin edestä.. :D Eli sain ehkäpä 15 pakettia, joka on minusta ihan sopiva määrä.

Tänä vuonna olen jo ostanut yhden paketin, jonkun duplo tms. isomman paketin ajattelimme käydä miehen kanssa ostamassa yhdessä. Siskollani on tapana laittaa joulupakettiin kaikkea tarpeellista, mitä muutenkin ostaisi, esim. yöpukuja, sukkia, luistimet tms. joten pakettien määrä kasvaa hurjasti! Tänä vuonna emme vietä joulua heidän kanssaan, joten ei tarvitse pohtia että paketteja olisi jokin määrä. Siskon lapset siis ajattelevat, että joku lapsi on ollut tuhma, jos saa selvästi vähemmän lahjoja.

Vierailija
11/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostetaan jokaiselle lapselle yksi henkilökohtainen lahja ja sit yks yhteinen isompi juttu. Tykkäävät kaikki ihan hurjan paljon legoista, ni varmaan joku arvokkaampi legosysteemi sit yhteiseks.. kummit ja mummut muistaa sit kuitenkin.. Toisaalta kokemukset "lahjavuorista" on pelkkää tappelua, mielummin siis vähän ja mieleistä ku paljon ja järjetön riitely.. Ai, ja lupasin 4v pojalle suklaasimpukkarasian ihan omaksi, ku isällään oli isänpäivänä ja ne oli hirveän hyviä olevinaan ja niitä ei saanu ihan siinä määrin ku olis mieli tehny :)

Vierailija
12/25 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en laske lahjojen määrää. Aika paljon niitä tulee hankittua. Tänä vuonna on ostettuna muutama barbi paketti, barbi talo, playmobiilejä, legoja, palapelejä, vaatteita, askartelu tarvikkeita, maalaustarvikkeita, kirjoja, lautapelejä...

Kolme lahjoista on kalliimpia ja muut ihan tavallisia. Meillä tuo ei milläänlailla tunnu meidän taloudessa.

Harvemmin lapsi saa keneltäkään muulta leluja, tykkäävät ostaa jotain käytännöllisempään esimerkiksi vievät teatteriin, vaatteita tai huonekaluja.

Vierailija
13/25 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän lahjoja annetaan lapsille, sitä parempi. Kuka ei lahjoja anna, se lastaan vihaa.

Vierailija
14/25 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päädyimme antamaan lapsellemme yhden paketin meiltä vanhemmilta, kun huomasimme, miten paljon paketteja hän tulee saamaan isovanhemmilta, kummeilta jne.

Lapsi oli silloin taaperoikäinen ja pelkäsimme, että pakettien avaaminen kokee inflaation, jos niitä on ihan kauheasti. Tänäkin vuonna päätämme varmaan meiltä tulevien lahjojen määrän vasta, kun näemme, paljonko (ja mitä) hän tulee saamaan muilta.

Vierailija
15/25 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ostanut pian 3 vuotta täyttäneelle yhtään joululahjaa, enkä osta tänäkään vuonna. Mielestäni pienille "riittää" hyvin kummien ja isovanhempien lahjat (yhteensä 10-15 kpl), vaikka olisivatkin niitä pehmeitä tai halpoja. Olen varma, että lapsi tulee olemaan iloinen mitä sitten saakin. Osaan sitä rakkautta osoittaa muulla tavoin ihan jokapäiväisessä elämässä eikä sitä tarvitse pakettiin kääriä. Sen sijaan, että ostaisin omalle jotain, aioin laittaa joulupatakeräykseen jonkun Lego-lahjan.

Tilanne saattaa olla eri lapsen kasvaessa, jos taloudellinen tilanne on ok, niin esim. yläasteikäiselle tulen varmaan itse ostamaan jonkun kalliimman lahjan, koska uskon kummien ja isovanhempien lahjabudjetin pysyvän suunnilleen samana, vaikka lapsen "tarpeet" kasvavatkin iän myötä.

Vierailija
16/25 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jouluna ole kyse siitä, kuinka monta pakettia lapsi saa ja tarvitseeko lapsi sitten vielä lisää vai ei. Ei tietenkään TARVITSE. Siitähän joulussa ei ole kyse.

Kyse on muistamisesta ja ilon tuottamisesta. Joululahjan hankinnan ajan joudut muistamaan sitä ihmistä, jolle lahjaa ostat ja miettimään, mistä hän pitäisi. Kun hän lahjan saa, on ihana nähdä, miten mieluisa se on.

Meillä lapsille ostetaan lahjoja, vaikka isovanhemmat ostavatkin paljon, ja ostettaisiin, vaikka eivät ostaisi yhtään. Lahjojen ostaminen kuuluu joulumieleen. Me tapaamme isovanhemmat joulupäivänä ja tapaninpäivänä, jolloin lapset saavat isovanhempien lahjat. Pitäisikö kotona katsella tyhjää kuusenalustaa aattona, kun laskelmoidaan, että saavat kuitenkin isovanhemmilta ja kummeilta molempina päivinä jopa 4 pakettia eli yhteenä jopa 8 lahjaa?

Me ostamme lapsille viisi pakettia jokaiselle. Pari arvokkaampaa ja pari pientä ja "turhempaa". Olen jo ostanut lasten lahjat, ja olen niistä todella innoissani. Toivon, että lapset ilahtuvat niistä myös!

Minusta on surullista, jos omat vanhemmat eivät halua jouluna lainkaan muistaa omaa lastaan. Ei kai se yksi paketti voi olla taloudellisesti niin ylivoimainen ponnistus. Ja se, saako lapsi 10 vai 11 pakettia, ei varmaan pilaa kenenkään joulua. Vanhoja valokuvia kun katsellaan, on kiva kertoa, että paras lahja oli tuona jouluna tuo, ja sen sait meiltä vanhemmilta. Siihen yhteen pakettiin voi aluksi panostaa aika vähän, ja myöhemmin sitten kun lapsi kasvaa, voi se olla vähän arvokkaampikin. Tietäisi lapsi ainakin, että vanhemmatkin arvostavat joulua eivätkä vain laske hyötyä, jota sukulaisilta voi saada.

Vierailija
17/25 |
25.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei luultavasti osteta muuta kuin osallistutaan isompaan yhteislahjaan (käyttötavara). Haluamme opettaa lapselle, että joulussa tärkeintä on yhdessäolo ja hyvä mieli, ei saatujen lahjojen määrä. Sukulaisilta tulee varmaan tuon yhteislahjan lisäksi jonkin verran muutakin, joten ei lapsi ilman paketteja tule jäämään.

Vierailija
18/25 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi ikiomaa lasta ja kaksi lapsipuolta. Mies ei kanna "stressiä" joulusta; uskon että hänen lapset olisivat olleet melko pettyneitä lahjasaldoon, jos en olisi joka joulu satsannut melko lailla, ja en tarkoita vain rahallisesti.

Omat pienet lapsemme saanet liikaa lahjoja, eivät ole jaksanneet aukaista kaikkea, kun en ole ottanut huomioon kummien, mummien ym. lahjoja.

Mutta nyt nämä 14 ja 13 vuotiaat eivät keksi toiveita, vaan ovat sanoneet selvästi, että luottavat minun makuun!!! Tiedän että raha on myös toivottu lahja, ja vaikka olenkin jo jotain ostanut, niin kysyisinkin... Mikä on teidän mielestä sopiva lahjabudjetti/ teini (ottaen huomioon, että on myös äidin perhe). 300 e??

Oikeasti apua tarviten!

Maria

Vierailija
19/25 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai vanhempien pitää ostaa itsekin lahjoja lapsilleen ei todella voi olettaa että muut hoitavat sen puolen. Vai informoiko sun mies kaikille sukulaisille mitä lapset toivoneet?

Vierailija
20/25 |
15.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lelut tulevat kyllä pääosin vanhempien ostamana sekä synttäreinä ja jouluna. Muilta tulee sitten pelejä, vaatteita ta kirjoja jos tulee. Ja ihan ok näin. Monet hyvät lelut ovat melko arvokkaita, esim legopaketit, nuket, junaradat jne. joten en halua usuttaa niitä muiden ostettavaksi.

Mun mielestä on vähän tekopyhää puhua yhdessäolosta jos niitä lahjoja kuitenkin tulee. En ole vielä lelutonta lasta tavannut, kyllä lelut on tärkeitä lapsen kehityksellekin. Määrää voi sitten arvioida kuinka paljon tarvitaan.

Mun mielestä olisi tärkeintä opettaa antamista. Itsekkyyttä ja sisäänpäin kääntyneisyyttä on jo ihan riittävästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan