En arvosta pätkääkään nykyajan yo-kirjoituksia.
Mitä järkeä, että aineita voi kirjoitella vaikka yhden per vuosi? Toista se oli mun aikana, kun kaikki aineet piti suorittaa muutaman viikon aikana. Nykyajan ja entisaikain suoritukset eivät ole vertailukelpoisia.
Kommentit (8)
edes kymppiluokalla. Armovitosilla päästetään kursseista läpi.
Siellä sentään vaaditaankin jotain...
Saihan ennenkin kirjoittaa useampiakin aineita; keväällä sen 6 ainetta ja sitten sai kirjoittaa seuraavien syksyjen ja keväiden kirjoituksissa lisää.
Sen voi suorittaa vaikka viidessä vuodessa vaikka kuinka laiskanpulskeasti. Kyllä kai mäkin voisin opiskella vähän silloin ja vähän tällöin ja panostaa yhteen aineeseen kerrallaan sitten hieman paremmin.
Palasin taas lukioon opettamaan ja kyllä tahti 3 vuodessa suorittavilla on hurja! Muutaat vuodet ammattikoulun puolella opetti arvostamaan ylioppilaskirjoituksia jotka ovat samat kaikille. Valitettavasti kun niiä armoykkösiä jaellaan ammattikoulussa todella vapaalla kädellä eikä kukaan seuraa tai kontrolloi :( Valtakunnallisen opetussuunnitelman vaatimuksiakin pystyy käänteleään omiin tarpeisiin sopiviksi miten haluaa. Valtakunnalliset kokeet myös ammattioppilaitoksiin niin eiköhän alkaisi taso nousta!
Mitä järkeä, että aineita voi kirjoitella vaikka yhden per vuosi? Toista se oli mun aikana, kun kaikki aineet piti suorittaa muutaman viikon aikana. Nykyajan ja entisaikain suoritukset eivät ole vertailukelpoisia.
Silloin kirjoitukset sai hajauttaa kolmeen eri kirjoituskertaan, ei siellä lopputtomasti voinut ravata. Onko jokin nyt muuttunut?
Samaa mieltä.
Ei se "entisaikain" lukiokaan paljoa vaatinu. Ite kirjotin 6 ainetta, magnan paperit, luin kirjoituksiin tasan yhden kurssin historiaa. Ja poissaolotunteja mulla oli noin yhden lukuvuoden verran (500+muutama tunti). Kakkosluokan jälkeen kävin tenttimässä ehtoja kaks kurssia pitkää matikkaa, kahden viikon työllä päästiin kolmannelle. Saadaan mennä ajassa roimasti taaksepäin, että päästään niihin aikoihin, kun yo-lakilla todella oli jotain arvoa.
Sen voi suorittaa vaikka viidessä vuodessa vaikka kuinka laiskanpulskeasti. Kyllä kai mäkin voisin opiskella vähän silloin ja vähän tällöin ja panostaa yhteen aineeseen kerrallaan sitten hieman paremmin.