Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kivut/mahdollinen endometrioosi/ tähystys?

Vierailija
17.11.2011 |

Endoa on epäilty 20-kymppisestä asti; oireena kipu oikean kylkikaaren alla, joka selkeästi liittyy kiertoon ja helpottaa särkylääkkeillä. Raskaudet taisi parantaa, sillä lasten ollessa pieniä ei ollut kipujakaan. Nyt ne sitten ovat palanneet ja gyne oli valmis lähettämään tähystykseen jos haluan.

Raskautta en suunnittele ja kipu haittaa elämää lähinnä vain 2-3pv kuukaudesta. Mutta joka kerta sen iskiessä - olen kiukkuinen ja kipeä ja enkä saa kivulta nukuttua öisin- olen menossa tähystykseen ja muulloin unohdan koko jutun.

Täältä olen lukenut ettei mitään välttämättä tähystykselläkään löydy ja hoitona on lähinnä hormonit, joita en haluaisi. Mennäkö siis tutkimuksiin vai ei?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähystämällä. Jos ei mitään löydy, sitten vaiva on joku muu.

Vierailija
2/6 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

endon kivut ei korreloi aina vakavuuden kanssa. voi myllätä siellä sisuksissa ikävyyksiä tietämättäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

endon kivut ei korreloi aina vakavuuden kanssa. voi myllätä siellä sisuksissa ikävyyksiä tietämättäsi.

Suolistoon pesiytyneistä kiinnikkeistä olen kuullut, mutta mitä ikävyyksiä tarkoitat? (kun lapset on tosiaan jo tehty)

ap

Vierailija
4/6 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. mutta valitettavasti endo voi kiinnikkeitä muodostaessaan "liimata" vaikkapa virtsarakon mahalaukkuun ja tosiaan edetä suolen läpi, näin esimerkkinä. oireina näistä sitten tulee virtsaamis- ja ulostamisongelmia (verta, kipuja, kramppeja jne.), varsinkin kuukautisten aikaan. aikaisella hormonihoidolla voidaan yrittää hidastaa endon etenemistä, ettei pääsisi etenemään pahaksi. oireet näistä usein tulee vasta kun kiinnikkeet ovat jo muodostuneet.

Vierailija
5/6 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle sellainen tehtiin vuosien kipuiluiden takia. kivut ovat kovia ja selvästi kuukautiskiertoa mukailevia. sitten tähystettiin, ja papereissa lukee, että ei todettu endoa, ainoastaan vanhaa arpikudosta kohdun takaosissa. kysyin tähystyksen tehneeltä gyneltä tarkempia tietoja. hän kertoi, että leikkauspäiväni oli hänen kohdallaan niin hektinen, ettei hän ehtinyt tarkempaa diagnoosia tehdä kuin kivuliaat kuukautiset. siis mitä? hänellä kuulemma oli leikkausaikaa per potilas niin vähän, että ei ehtinyt "kuin vilaista"... ja tosiaan vuoden odottelin tähystysaikaa ja söin koko ajan pillereitä ilman taukoja. vuoden aikana minulla oli kahdet kuukautiset, joten ei kai sitä arpikudosta ehdi oikeen syntyä... tätä hän ei kuulemma ollut ehtinyt lukea papereistani ennen leikkausta :/

myöhemiin endo diagnoosin saaneena voin antaa vinkin: tee lapsiluku täyteen ja vaadi kohdun limakalvon potllamista. auttoi ainakin minun kohdallani kunnon kipulääkkeiden kanssa.

Vierailija
6/6 |
17.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla parikymppisestä saakka vaikea endo. Osa munasarjoista poistettu, iso leikkaus jne. N yt lapsien jälkeen taas vähän vaivaa. Olen kuitenkin yli nelikymppinen nyt, enkä ajatellut enää hoidattaa kun näinkin pärjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi