Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2v haluaa päiväkotiin!

Vierailija
17.11.2011 |

eli tilanne on se, että reilu 2vuotias lapseni haluaisi ilmeisesti mennä päiväkotiin. Ei tietenkään ymmärrä mitä päiväkoti käytännössä tarkoittaa(ei ole koskaan ollut hoidossa).

Mutta asumme päiväkodin vieressä ja lapsi haluaisi kovasti mennä sinne aina leikkimään kun muut lapsen sielä touhuavat. Ja kun ei pääse niin tulee aina hirveä surku.

Itse jään äitiyslomalle ja tässä mietin olisiko järkevää laittaa esim muutamaksi päiväksi hoitoon esim 4tuntia kerralla? Silleen että lapsi pääsisi touhuamaan kunnolla muiden lapsien kanssa.

Emme juurikaan harrastele muuta kuin ulkoilua, joten leikit muiden lasten kanssa on tällä hetkellä hyvin vähäisiä...

Olen kyllä ajatellut alkujaan että lapsi olisi kotona niin kauan kunnes molemmat aloittaisi yhdessä päiväkodin. Mutta kun lapsi niin paljon näyttäisi haluavan tuota touhuamista muiden lasten kanssa..

Mitä pitäisi tehdä!?

Mikään pakko ei siis ole lasta hoitoon laittaa. Pidän oikein paljon olla lapsen kanssa kotonakin. :)

Onko 2vuotias(lähemmäs2,5) vielä liian pieni päiväkotiin, kun kuitenkin äiti ja vauva olisi kotona.?

Onko muilla ollut vastaavanlaista tilannetta?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi alkoi jo 1.5vuotiaana itkupotkuraivarit päiväkodin edessä. Olisi halunnut sinne pihalle vain leikkimään. Edelleen on kotona kolme vuotiaana melkein vuoden ikäisen sisarensa kanssa.

Me käydään perhekerhossa kerran viikossa ja leikkipuistossa. Meillä siinä mielessä mukavaa, kun leikkipuistossa käy perhepäivähoitolapset leikkimässä. Mutta päiväkotiin en sinuna veisi, kun vauvakin tulossa, lisäisi vain mustasukkaisuutta ja eriarvoisuutta. Meillä ainakin oli kova paikka esikoiselle vauvan syntymä.

Vierailija
22/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on näitä tilanteita varten,ei päiväkodit!!!! ja etsi itsellesi puistoseuraa,lapselle seuraa. Aloita joku yhteinen harrastus,jumppa tai muskari tms...päivähoito on niitä varten jotka sitä oikeesti tarvitsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole päiväkoteja vastaan ja omanikin meni sinne 4-vuotiaana. Mutta pienemmän lapsen paikka on kotona, jossa hän saa tarvittaessa vanhemman huomiota ja asioita voi tehdä omaan tahtiin. Päiväkoti on kuitenkin laitos eikä mikään huvittelupaikka.

Vierailija
24/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin ymmärtää kokonaisuutta mitä päiväkodissa oleminen tarkoittaa. Itse etsisin muita lapsikontakteja muita reittejä pitkin. Tosin jos vanhempi haluaa päästä helpolla, niin pk on oikea paikka..

Vierailija
25/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa lapsi ihan oikeasti veisi tilaa sellaisilta jotka ovat siellä hyvästä syystä. Kaksi tuntia kerhoa viikossa riittää aivan mainiosti tuon ikäiselle.

Vierailija
26/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siellä on muita lapsia ja keinuja tms. Mutta lapsellahan ei ole mitään käsitystä siitä että sinne kun mennään ollaan ilman äitiä.

Kyllä se poru tulee toisinkin päin eli kun on muutaman päivän siellä ollut ja tajuaa että joutuu sinne ilman sinua jäämään niin taas itketään.

Ei missään nimessa alle 3v päiväkotiin, eikö tästä nyt ole mediassakin ollut riittävästi puhetta? Tarkoitan että tämän pitäsisi jokaiselle olla selvä

Vierailija
27/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidontarve olisi ollut 2 viikkoa myöhemmin mutta lapsi kiukkusi kotona hoitoon pääsyä niin paljon, että vanhemmat kysyivät voiko hoidon aloittaa heti.

Sopi minulle koska ryhmä oli vajaa.

Viikon oli ollut hoidossa ja tuli itkun kanssa hoitoo. Hoitopäivät eivät olleet pelkkää leikkiä, myös ohjattua toimintaa.

Ruokana oli se jota minä tarjosin ja tiettyinä aikoina. Pihalle mentiin tiettynä aikana ja levätäkkin piti. Kotona sai valita mitä teki mutta hoidossa se ei aina onnistunut.

Vierailija
28/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puistokäynti on ok, mutta en tiedä missä kaikki muut lapset ja äidit ovat! niitä ei yleensä samaan aikaan näy :/ joten ei oikein leikkikaveria ole.

Silloin tietty jos joku kaveri tulee lapsineen kylää, niin muksu tykkää kovasti touhuta muiden kanssa. mutta kyläilytkin on tosi harvoin tapahtuvia :/

ap

toisten hoitoon kun itseä laiskottaa?? Mene sinne äiti-lapsikerhoon nyt alkuun, sieltä niitä uusia tuttavuuksia syntyy, ja voitte alkaa enemmän sopia leikkitreffejä muiden äitien ja lasten kanssa. Tai ihan vaan sopia treffejä sinne puistoon jne.

Tuon ikäinen kyllä pärjää päiväkodissa, mutta onko järkeä ehdoin tahdoin mennä sinne hakemaan kaiken maailman taudit ja täit, varsinkin kun on pieni vauvakin kohta kotona? Toisekseen, ei niitä päiväkotipaikkoja yleensä tuosta vaan ole tarjolla, todennäköisesti tekin saatte paikan lähipäiväkodista vasta ensi syksynä tai sitten aiemmin, mutta kauempaa.

Ja 3-v iässä lapsille on jo tarjolla erilaisia harrastuksia ja kerhoja, joihn voit lasta viedä.

Päiväkoti on tarkoitettu lapsille, joiden vanhemmat ovat estyneet lasta hoitamasta töiden tai muun painavan syyn takia. Kaltaisesi äidit saa ainakin mut kampanjoimaan entistä voimakkaammin subjektiivisen ph-oikeuden alasajon puolesta.

Vierailija
29/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan mielellään menisi leikkimään päiväkodin pihalle jne. Mutta päiväkotiarki jatkuvine jonkin asian odottamisineen ei ole oikein kivaa.

Joo, en kyllä tiedä mitä 2v päiväkodista olisi mieltä, koska lapsemme menivät päiväkotiin 3v ja 4.5v ikäisinä. Mutta eivät ole senkään jäleen koko pk-urallaan halunneet mennä päiväkotiin. Ovat menneet sinne ja olleet siellä ihan ok, mutta jos olisivat voineet valita, niin olisivat olleet kotona. Odottivat/odottavat aina perjantaita ja vkl:a, jolloin saivat/saavat olla kotona.

Eskarilaisemmekaan ei vielä vapaaehtoisesti mene perjantaivapainaan päiväkotiin ja ekaluokkalaisemme totesi viime viikolla, että koulussa on tuhat kertaa kivempaa kuin päiväkodissa, voisin mennä kouluun lauantaisinkin...

Lapsistani pienin tosin meni päiväkotiin jo 1-v9kk iässä ja vanhin taas ( oltuaan 9,5kk iästä 2-v ikään pph:lla ja päiväkodissa) meni suoraan puolipäiväeskariin. Keskimmäinen aloitti päivähoidon 4,5v iässä. Esikoinen kyllä tykkäsi eskarista, mutta kyllä silloinkin vapaapäivät hänelle olivat niitä parhaita. Nyt koululaisena viihtyy todella hyvin.

Meidän pienin on todella vilkas ja sinänsä päiväkodissa kuin kala vedessä, mutta silti: kun kotipäivinä ei ole nukkunu lähes vuoteen päiväunia (hän on nyt 3,5v), päiväkodissa nukkuu aina. Ja kyllä hänkin monena aamuna on tosi väsynyt ja kysyy, voisiko kuitenkin jäädä kotiin.

Keskimmäinen on nyt eskarissa, ja todellakin olisi AINA mieluummin kotona kuin pk:ssa.

Mitä mä olen lähipiiristäni kuullut, niin itse asiassa en tiedä yhtä ainoaa lasta, joka menisi mieluummin päiväkotiin kuin olisi kotona. Av:lta niitä tietysti löytyy, 1-vuotiaista lähtien. Todellisuus on vaan vähän toista.

Vierailija
30/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa, että KAIKKI lapset viihtyvät kotona 3-vuotiaaksi. Oma lapseni alkoi juuri vähn yli 2-vuotiaana kyselemään joka päivä kavereitten perään. On sosiaalinen ja vilkas tapaus edelleen. Kun aloitti sitten hoidossa 2v 6kk oli todellakin valmis. Nautti kun sai olla kavereiden kanssa jne. Itse tunnet oman lapsesi parhaiten ja jos on esim. sosiaalinen ja reipas, voi hyvinkin nauttia tarhailusta esim. juuri 4-5 tunnin ajan.

Vierailija
31/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi sanoa, että KAIKKI lapset viihtyvät kotona 3-vuotiaaksi. Oma lapseni alkoi juuri vähn yli 2-vuotiaana kyselemään joka päivä kavereitten perään. On sosiaalinen ja vilkas tapaus edelleen. Kun aloitti sitten hoidossa 2v 6kk oli todellakin valmis. Nautti kun sai olla kavereiden kanssa jne. Itse tunnet oman lapsesi parhaiten ja jos on esim. sosiaalinen ja reipas, voi hyvinkin nauttia tarhailusta esim. juuri 4-5 tunnin ajan.

4-5t liian pitkä aika.Näin asiantuntijat arvioivat.Alle 1veen ei tulisi olla vieraassa hoidossa laisinkaan (tai vain hyvin lyhyitö aikoja). 2v pärjää pari tuntia ja saattaa tästä todella nauttia jos hoitaja tuttu ja lasta ei tarvitse syöttää tai pukea tai vessattaa tänä aikana (siis puistotädit olivat hyviä paikkoja ennen vanhaan).3-4v pärjää ja hyötyy juuri 3 tuntisesta kerhotoiminnasta, vaikka joka päivä. Vasta 5-6v pärjää ihan oikeasti ryhmässä pitempään kunhan aikuiset turvallisia ja saatavilla.Tietysti jonkinlaisia eroja on lapsen kehitystahdissa mutta kyllä taapero on aina taapero eikä vielä leikki-ikäinen jolle ryhmässä harjoittelu on kehityksellisesti hyvä asia.

Vierailija
32/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuttuu kun hänet haetaan tarhasta pois, ja aamulla olisi heti herättyään jo sinne menossa.

Kyllä hän selvästi siellä viihtyy.

Vierailija
33/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 2-vuotias haluais mennä kouluun. On sosiaalinen ja vilkas tapaus. Fisu ja reipas sekä tuntee jo kirjaimet toisin kuin naapuri ville joka on ekalla eikä ole niitä vieläkään oppinut. Marjukkakin on ekalla eikä osaa olla yhtää hiljaa ja keskittyä toisin kuin minun lapseni. On niin epäreilu ettei voi vielä aloitta koulua kun se niin haluaisi.

Vierailija
34/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suuttuu kun hänet haetaan tarhasta pois, ja aamulla olisi heti herättyään jo sinne menossa.

Kyllä hän selvästi siellä viihtyy.

Jos 2,5 vuotias ei halua äidin kanssa kotiin lähteä, EI tämä kerro mitään viihtymisestä vaan siitä että lapsella on ollut hankalaa ilman äitiä, ja nyt tämän ilmaisee, kiukun siis. Tämä on niin tavallinen väärinkäsitys joka myös osoittaa sen miten vaikeata monasti taaperoikäsen käyttäytymistä on tulkitseminen. Jopa päivähoidon ammattilaiset tekevät vielä usein tämän saman tulkintavirheen, ehkä juuri siksi että äidistä ja myös hoitajasta tuntuu tilanne silloin helpommalta.Se mikä tässä huono juttu on että äiti joka taaperolle tärkein maailmassa ei ymmärrä mitä pyrkii viestittämään (kun muita keinoja ei vielä ole, asiaa imaista) kun äiti ei pysty oikealla tavalla auttamaan. ja silloin juuri taaperolla ei ole hyvä olla.

Vierailija
35/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun 2-vuotias haluais mennä kouluun. On sosiaalinen ja vilkas tapaus. Fisu ja reipas sekä tuntee jo kirjaimet toisin kuin naapuri ville joka on ekalla eikä ole niitä vieläkään oppinut. Marjukkakin on ekalla eikä osaa olla yhtää hiljaa ja keskittyä toisin kuin minun lapseni. On niin epäreilu ettei voi vielä aloitta koulua kun se niin haluaisi.

Meidänkin taapero haluaisi lähteä yksin kauppaan, kyllä varmaan pitäisi antaa mennä niin oppisi miten kauppassakäynti tehdään.

Vierailija
36/36 |
18.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lähistöllä ole mitään asukaspuistoa, missä kävisi muita lapsia? Meidän poika oli 3-vuotiaaksi kotona eikä koskaan ollut ongelmaa löytää leikkikaveria, puistot olivat täynnä lapsia arkiaamuisin ja yleensä iltapäivisinkin.

eli tilanne on se, että reilu 2vuotias lapseni haluaisi ilmeisesti mennä päiväkotiin. Ei tietenkään ymmärrä mitä päiväkoti käytännössä tarkoittaa(ei ole koskaan ollut hoidossa).

Mutta asumme päiväkodin vieressä ja lapsi haluaisi kovasti mennä sinne aina leikkimään kun muut lapsen sielä touhuavat. Ja kun ei pääse niin tulee aina hirveä surku.

Itse jään äitiyslomalle ja tässä mietin olisiko järkevää laittaa esim muutamaksi päiväksi hoitoon esim 4tuntia kerralla? Silleen että lapsi pääsisi touhuamaan kunnolla muiden lapsien kanssa.

Emme juurikaan harrastele muuta kuin ulkoilua, joten leikit muiden lasten kanssa on tällä hetkellä hyvin vähäisiä...

Olen kyllä ajatellut alkujaan että lapsi olisi kotona niin kauan kunnes molemmat aloittaisi yhdessä päiväkodin. Mutta kun lapsi niin paljon näyttäisi haluavan tuota touhuamista muiden lasten kanssa..

Mitä pitäisi tehdä!?

Mikään pakko ei siis ole lasta hoitoon laittaa. Pidän oikein paljon olla lapsen kanssa kotonakin. :)

Onko 2vuotias(lähemmäs2,5) vielä liian pieni päiväkotiin, kun kuitenkin äiti ja vauva olisi kotona.?

Onko muilla ollut vastaavanlaista tilannetta?