Kuparikierukka - paino
Heippa systerit,
mietin oletteko te kuparikierukan käytön kanssa kohdanneet painonvaihteluja?
Oletteko kierukan laiton jälkeen lihonneet, sen otettua pois vastaavasti myös laihtuneet?
Kuparikierukka mietteissä ja nämä asiat askaruttavat. :S
Kommentit (3)
Mulla on ollut, mutta lääkärin suosituksesta otettiin pois.
Ei sen kanssa missään vaiheessa paino-ongelmia tullut, niinkus aikoinaan noitten e-pillereitten kanssa pelatessa.
Kierukan laitto ja poisto sattui jonkin verran, vaikka nopee toimenpide olikin. Mies myös alussa valitti, että ne langat tökkii sitä pippeliin, niin tarkastuksessa niitä lyhennettin, eikä mieskään enää valittanut. Yhdynnän aikaan joissain määrätyissä asennoissa mulle tuli alavatsaan joskus epämiellyttävää painon tunnetta, mutta alettiin välttää niitä asentoja.
Eka vuosi meni ihan hyvin, vaikka tipottelua esiintyi usein menkkojen jölkeen. Tokavuonna alkoi sitte ilmetä haittoja. Aikaisemmin normaalit menkat alkoi muuttua runsaimmiksi ja vuodot pidemmiksi. Tuli myös kovemmat kuukautiskivut. Kivut kyllä pysyi hallinnassa kipulääkkeillä, mutta kun menkakkojen kesto alkoi lopulta olla luokkaa 7-10 päivää runsaampaa vuotoa ja vielä siihen päälle viikko-puoltoista tipottelua, niin aloin todella huolestua. Sitte alkoi pahanhajuiset vuodot.
Koetin ensin itse hoitaa niitä paikallisesti Lactal puikoilla, mutta eihän se oikein toiminut, vaan seurauksena oli tulehdusten kierre. Nyt oli pakko jo mennä hakemaan gyneltä apuja, ja niin siinä kävi, että samalla käynnillä gynen suosituksesta kuparikierukka sitte nyppäistiin pois ja siitä alkaen on meillä ehkäisystä huolehdittu varmoihin päiviin ja kortsuihin luottaen.
Mun neuvoni on. Jos teillä kuukautisvuoto on ollut niukkaa, niin kuparikierukka saatais olla ihan ok, vaikka se tulehdusriskiä nostaakin.
Jos taas menkat on jo ennestään runsaat, niin harkitkaa tarkkaan ja neuvotelkaa ensin pätevän gynen kanssa.
5vuotta kuparikierukka, eikä miulla ollu mitään paino-ongelmia sen kanssa.
Miulla mies kanssa valitteli, että (riippuen kierron vaiheesta) langat välillä pisteli, mutta sekään ei ollut koko aikaista. Ja ne päät jotenkin sitten "hävis", ettei ne koko 5v tökkiny.
Miulla ei ollu mitään kipu-ongelmia kk suhteen, mutta vuoto oli niin, että se kesti 5-7pv, ja 2 ekaa päivää vuoto oli todella voimakasta.
Miulla ei ollu 5v aikana kuin yksi tulehdus, sekin viimeisen vuoden lopulla.
Miulla ei oo oikeestaan ku positiivista sanottavaa kuparikierukasta, miulle se sopi ilmeisen hyvin. Ja kaikkein parasta siinä oli, kun ei tarvinnut pitkään aikaan miettiä ehkäisyasioita.
Laittaminen ei oikeastaan tuntunut miltään, poisottaminen oli hieman hankalaa, kun gyne ei meinannut löytää niitä langanpäitä.
Hormonaalinen ehkäisy turvottaa ja ehkäisee liiankin hyvin - halut menevät.
Toisaalta kumin kanssakaan ei jaksaisi tällä ikää ;)
Kuparikierukka vakavassa harkinnassa täälläkin, sehän on täysin hormoniton ehkäisy.
Kiinnostaa kovasti minuakin.