Ammattiin valmistuneiden nuorten äidit!
Oletteko viettäneet valmistujaisjuhlaa? Meillä esikoinen valmistuu ammattiopistosta keväällä ja olen ajatellut koko ajan että jotkut pippalot pidetään lähipiirille. Nyt sitten viikonvaihteen sukujuhlissa tuli keskustelun kautta ilmi, että se ei jotenkin olisikaan sopivaa. Muutama lähisukulainen alkoi riidellä siitä keskenään ja yllätyin, miten kärkevästi ottivat kantaa asiaan joka nyt ei periaatteessa ole edes heidän ratkaistavissaan. Siis tuli esille, että etiketin mukaan amiksesta valmistuvaa ei olisi sopivaa juhlia eikä ainakaan samana päivänä kuin ylioppilasta.
Tiedän kyllä että oppilaitosten välillä on suuria arvostuseroja, mutta ei minusta tuollainen nyt mihinkään etikettiin kuulu.
Olemme saaneet esikoisemme aika nuorina ja hän on tuttavapiirissämme vanhimpia lapsia, joten kokemusta amiksen valmistumisjuhlista ei meillä ole eikä kyllä yo-juhlistakaan. Itse en muista lapsuudestani, että olisi juhlittu juuri muuta kuin yo-juhlia. Yksissä serkun maisterijuhlissa taisin olla lapsuudessani.
Joka tapauksessa ne juhlat järjestän jos nuori itse haluaa, mutta onko tosiaan kukaan kuullut moisesta etiketistä?
Kommentit (6)
Jos ne on sitä ikäpolvea, jolle amis on heikkolahjaisten ja laiskojen levyseppähitsaajien koulu ja ylioppilaslakki on ainoa autuus niin sitten kyse on vaan sukupolvien välisestä arvostuserosta. Mulla on 60-vuotiaita tätejä joiden mielestä amis on jotain ihan kauheeta, kun sinne "joutuu" niin ei koskaan onnistu elämässään. :=DD
Eivät ymmärrä yhteiskunnan muuttumista.
Tottakai valmistujaisjuhlat myös ammattiin valmistuvalle. En ole koskaan kuullut tuollaisesta "etiketistä", jossa ylioppilaalla olisi yksinoikeus juhlia valmistumistaan. Oli sitten arvostuseroja koulujen välillä tai ei.
Ammattiin valmistuvia juhlitaan koko ajan enemmän, kuten kuuluukin. Onhan se nyt hassua, että joskus aiemmin joku juuri riman yli päässyt yo on saanut isot juhlat ja mittavat lahjat, mutta loistavin arvosanoin ammattiin valmistunut ei ole saanut kuin lämmintä kättä, jos sitäkään.
Pidä ihmeessä juhlat, suvun mammat voi itse päättää tahoillaan, voivatko heidän korkeutensa osallistua.
Niin lakkiaisia kuin ammattiinvalmistujaisiakin.
Kuten myös meillä. Ei niitä millään tavalla lajitella kun ylioppilasjuhlat ovat jollakin tavalla vanhanaikaiset. Eihän silloin vielä edes varsinaisesti "valmistu" mihinkään.
Eri asia sitten, jos sama nuori valmistuu useamman kerran. Meillä tosin on varsinkin nuoriso sen verran juhlaihmisiä, että melkein minkä tahansa kissanristiäisten vuoksi juhlitaan. Ei siis missään tapauksessa niin suursta urakkaa kuin ammattiinvalmistumista jätetä juhlimatta.
Oma ylioppilas valmistuu samalla ammattiin ja nähtäväksi jää, riittääkö huumorintaju siihen, että kiitoskortin kuvassa on ylioppilaslakin lisäksi juhla-asun sijasta pukeutunut ammatti-työasuun. Minä en ole aikonut huolia muunlaista kuvaa, kun ammattiin valmistumista arvostan enemmän kuin pelkkää ylioppilaslakkia.
Tehän itse päätätte, milloin ja miksi juhlat haluatte järjestää. Kuten monissa vastauksissa onkin tullut esille, on ammattioppilaitos edelleen joillekin ihmisille "huonojen" paikka. Tämä ei nykyään pidä paikkaansa (onko pitänyt koskaan), ja ammattitutkinnon suorittanut henkilö on juhlansa ansainnut.
Voisitte ehkä hieman valottaa tätä asiaa näille sukulaisillennekin, ja kysyä vaikka, miksi ammattitutkinnon suorittaminen ei olisi yhtä paljon juhlan väärti kuin ylioppilastutkinnon. Kaikilla toisen asteen 3-vuotisilla tutkinnoilla saa nykyisin jatko-opintokelpoisuuden korkeakouluihin ja yliopistoihin, joten siinäkin mielessä tutkinnot ovat samanarvoisia.
Niin lakkiaisia kuin ammattiinvalmistujaisiakin.