Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon kotihoidossa oleva lapsesi katsoo päivittäin tv:tä/dvd:tä?

Vierailija
16.11.2011 |

Tai videoita, tallennuksia digiboksilta tms.?

Ja minkäikäisestä/-ikäisistä lapsista kyse?

Omat lapset 1- ja 3-vuotiaat. Isompi katsoo useimmiten iltaisin lastenohjelmat ja pikkukakkosen, lisäksi muutaman kerran viikossa dvd:tä 0,5-1h. Pienempi ei juuri jaksa kiinnostua ohjelmista, mutta leikkii omia leikkejään samassa huoneessa, välillä saattaa jäädä tuijottamaan. Aamu-tv on aamuisin yleensä päällä, sitä saattaa isompi hetken seurata (säätiedotusten kartat kiinnostavat), mutta muuten ei juurikaan.

Kommentit (20)

Vierailija
2/20 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv meni rikki odotusaikana eikä ostettu uutta, mikä oli todella hyvä päätös. Se on aikamoinen turhake, kaikki tarvittava löytyy kyllä netistä. 2-vuotias katsoo tabletilla ohjelmia muutaman kerran viikossa, ja sadepäivinä annan usein pelata sillä.

En usko että ohjelmien katselu on hyväksi, joten siksi olemme rajoittaneet sitä. Sitä paitsi kirjojen lukeminen on mielekkäämpää, vanhempana pysyy paremmin hereilläkin :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4v on nyt katsonut pari tuntia päivässä kun ollaan oltu neljän seinän sisällä kuopuksen (1v) ollessa kipeänä. Välillä sitten menee päiviä kun ei katsota ollenkaan, normaalisti liikutaan (kyläillään, puistoillaan) tosi paljon eikä siinä ehdi tv:tä katsella :) Välillä on päiviä kun katsotaan ihan liikaa.

Raskausaikana muumit oli minun pelastus. En yksinkertaisesti herännyt ennen klo 10 (ja sammuin kuin saunalyhty klo 23) joten laitoin aina aamulla esikoiselle muumit päälle ja nukuin vieressä sohvalla klo 10een.

En ole mikään täydellisyyden tavoittelija vaan olen armollinen itselleni ja jaksamuksen mukaan mennään. Kyllä me pari kertaa kuussa syödään mikro-/pikaruokaakin kun en jaksa tehdä ruokaa, hui hui..

Vierailija
4/20 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona 5-vuotiaan kanssa ja se katsoo lastenohjelmia vasta illalla 0,5-1h isompien sisarusten kans. Joskus on tietty poikkeuspäiviä, että saattaa jo aamulla hetken jotain yksinkin katsoa, mutta ne on harvinaisia päiviä.

Meillä 1h on sellainen ok määrä, 1,5h on jo hirveän kauan. Se on vaan mennyt näin ilman suurempia kieltoja. Esikoinen oli varmaan joku 4v ennen kuin katsoi ensimmäisen kerran mitään. Varmaan siksi, kun katsotaan miehenkin kans todella vähän tv:tä. On päiviä, ettei aukaista sitä ollenkaan muuten kuin lastenohjelman ajaksi.

Vierailija
5/20 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias lapsi katsoo joka päivä Pikku kakkosen ja illalla hampaita pestessä Late Lampaan. Nyt on kyllä katsottu vähän myös kouluratsastusta yhdessä.

Vierailija
6/20 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 2-, ja 5-vuotta ja telkkarista he katsovat lähinnä pikkukakkosen. 
Viikonloppuna saatamme katsoa yhden elokuvan, eli suunnilleen 1,5h päivässä.

Vierailija
7/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkukakkosta vähän aikaa. Iltapäivällä koululaisten kanssa dvd:tä ja illalla jos haluaa niin pikkukakkosta. Ikää 4½v,

Vierailija
8/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan telkkaa 0-3h/ päivässä. Joskus menee päivä ettei katsota siis ollenkaan, ja sit jos ollaan sairaita tai ulkona on todella huono ilma ettei jakseta kovin kauaa ulkoilla niin sitten saatetaan katsoa enemmän.

Yleensä aamun pikkukakkonen katsotaan ja sit isompi katsoo elokuvan kun pienempi nukkuu päiväunet.

Muuten meillä on telkkari kiinni, mä en kestä sitä jos se on päällä ihan turhan takia pelkkänä taustameluna =D

Vierailija
9/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsovat aamulla ja illalla pikkukakkosta. Noin 1-2 krt viikossa dvd:tä päivällä noin tunnin.

Vierailija
10/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei katsota päivittäin. Mitä vähemmän, sitä parempi lapsen kehitykselle. Kerran viikossa katsovat puolisen tuntia, jos tahtovat. Nykyiset lastenohjelmat on täyttä soopaa, eihän niitä viitsi itsekään katsoa! Hyvänä poikkeuksena oli Milli ja Molli.

Vierailija
11/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2,5-vuotias ja vauva. Ja isompi katsoo todella paljon!

Päiväkotiaamuina herää aamulla viideltä ja lähtee päiväkotiin isän mukana seitsemältä, joten siinä aamupuurojen ja pesujen lomassa ehtii helposti katsomaan 1,5h. Sitten illalla katselee puolisen tuntia, että saan ruuan tehtyä ja mies talon lämmitettyä (puulämmitys). Illalla riippuen miehen kiireistä saattaa katsella vielä tunnin lisää, kun vauva on tississä kiinni ja poika ei ole kirjoista kiinnostunut. Eli jos mies ei ehdi leikittämään niin helpointa on laittaa piirretyt pyörimään kun en jaksa kuunnella sitä kitinää, että äidin pitäisi tulla leikkimään kun yritän imettää vauvaa.

Kotipäivinä katselee sitten vieläkin enemmän, eli ihan liikaa... Yritän ulkoillakin jossain välissä päivää tai lähteä kylään/pyytää vieraita, koska silloin ei katsele jos on seuraa. Mutta pienen vauvan kanssa arjen kuviot on vielä sen verran sekaisin ja päiväunirytmit hakusessa, että aina ei elämä mene niin kuin haluaisi.

Kirjoitin tämän kommentin siksi, että nekin, joilla katsotaan paljon huomaisivat, etteivät ole ainoita. Kun tuntuu, että näihin tuppaavat vastaamaan ne, joilla katsotaan korkeintaan se pikkukakkonen...

Vierailija
12/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei katsota päivittäin. Mitä vähemmän, sitä parempi lapsen kehitykselle. Kerran viikossa katsovat puolisen tuntia, jos tahtovat. Nykyiset lastenohjelmat on täyttä soopaa, eihän niitä viitsi itsekään katsoa! Hyvänä poikkeuksena oli Milli ja Molli.

Nykyään on niin hyvin tehtyjä lastenohjelmia, että niitä katsoo mielellään myös aikuiset. Meillä katsotaan Muumi DVD:t suomeksi, Little Einsteins ja Mickey Mouse Club House, englanniksi. En ymmärrä mitä haitallista näiden ohjelmien katsomisessa voisi olla, tuskinpa muutaman tunnin TV:n katselu kenenkään kasvuun tai kehitykseen vaikuttaa.

Vierailija
13/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tää kuopuksen raskaus tosi vaikea ja meillä katsottiin silloin paljon telkkaria. Lähinnä leffoja, koska ne kesti pitempään. Mä kyllä huomasin jälkeenpäin vaikutuksen, leikkitaidot kyllä yksipuolistui. Kun vauva syntyi ja olin käytettävissä, niin meni kyllä jonkun aikaa kun telkkaria manguttiin. Nyt katsovat tunnin joka päivä ja sekin on ehkä liikaa. Leikkitaidot ovat taas palanneet ja monipuolistuneet kovasti.

Sinänsä mun mielestä hyviä lastenohjelmia on. Esim Late lammas, pingu, oktonautit jne. Isoimmille pixarin leffat tai sitten kaikille esim Ponyo ja Totoroo.

Vierailija
14/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on päiviä (yleensä vkl:na) etteivät katso yhtään, mutta joskus taas saattavat katsoa esim. 2h kahdessa eri pätkässä. Yleensä ehkä vajaan tunnin.

Meillä näkyy Yle Areena telkkarista, sieltä on kiva laittaa hyviä lastenohjelmia mm. Franklin, Oktonautit, Late lammas, Kuunalle, Nelli ja Iiro ja välillä Avara luontokin pyörii.

Lapset on kotihoidossa 2v. ja 3v. ja lisäksi vauva. Raskausaikana katsoivat enemmän, nyt taas vähän vähemmän.

Vierailija
15/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos esim. minulla on migreeni tai olen muutoin kipeä, niin hyvinkin paljon. Jos taas lähdemme esim. Eläinmuseoon (yksi lapsen ehdottomista suosikeista, käydään monta kertaa vuodessa), käymme sen jälkeen syömässä ja sitten kaupassa niin hyvinkin vähän.

Lapsi 3 v.

Vierailija
16/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vasta 1-vuotias lapsi, joka ei katso telkkaria ikinä. Ehkä 3-vuotiaana voisi lastenohjelmia katsoa tunnin tms. viikossa. En oikein pidä tv:tä hyvänä pikkulapsille.. En tosin katso juuri itsekään telkkaria, lähinnä käytän sitä wiin pelaamiseen (kun lapsi nukkuu)

Vierailija
17/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vasta 1-vuotias lapsi, joka ei katso telkkaria ikinä. Ehkä 3-vuotiaana voisi lastenohjelmia katsoa tunnin tms. viikossa. En oikein pidä tv:tä hyvänä pikkulapsille.. En tosin katso juuri itsekään telkkaria, lähinnä käytän sitä wiin pelaamiseen (kun lapsi nukkuu)

Silloin kun esikoinen oli 1v. Mutta kun oli vajaa 2v, kiitin Luojaani lastenohjelmista :D T. olisinko ollut 7, se jolla kolme pientä.

Vierailija
18/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on niin hyvin tehtyjä lastenohjelmia, että niitä katsoo mielellään myös aikuiset. Meillä katsotaan Muumi DVD:t suomeksi, Little Einsteins ja Mickey Mouse Club House, englanniksi. En ymmärrä mitä haitallista näiden ohjelmien katsomisessa voisi olla, tuskinpa muutaman tunnin TV:n katselu kenenkään kasvuun tai kehitykseen vaikuttaa.

Olla mitään mieltä. On selkeästi näytetty, että lasten liiallisesta telkkarin katselusta on haittaa. Muutama tunti on todella paljon. Ennemminkin sanoisin, että ei puolen tunnin katselusta mitään haittaa ole.

Telkkarin katselusta tulee kierre. Lapsi tottuu siihen, passivoituu eikä osaa enää leikkiä yhtä hyvin itsekseen. Sitten sitä telkkari taas tarvitaan, koska leikki ei suju esimerkiksi ruoanlaiton ajan. Tiedän tämän omakohtaisesta kokemuksesta. Meillä aiemmin lapsi katsoi aamulla noin 45min ja iltaisin tunnin telkkari. Häntä piti viihdyttää muuna aikana. Kun lopetimme telkkarin katsomisen niin kummasti sama aika kuluu kivasti itsekseen leikkien ja höpisten.

Vierailija
19/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että telkkaria ei manguta päälle, jos laitan musiikkia soimaan, esim. Ipanapan levyjä tai muita perinteisempiä lastenlauluja.

Vierailija
20/20 |
16.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi minun puolestani katsoa enemmän, mutta ei kiinnosta. Pingu ja Myyrä ja Puppe hiukan jo kiinnostavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi