Tosi surullinen olo miehen käytöksestä
Mies on uhkaillut mua väkivallalla useampaan otteeseen. Viime kerralla tein selväksi, että nyt riittää. Kirjoitin pitkän kirjeen hänelle, jonka jälkeen kävimme myös perusteellisen keskustelun. Ajattelin, että mies ymmärtäisi kuinka vahingollista hänen käytöksensä on minulle ja lapsille.
Tänään miehen tultua töistä tehtyään pari tuntia ylitöitäkin menin hänelle naputtamaan juuri siitä asiasta ja tuloksena oli että hän potkaisi lasten nähden leluja lattialta ja mm. uhkasi tappaa itsensä vetämällä itsensä köyteen ja haukkui mua ja kaikkia naisia feministeiksi. Sanoi, että nyt on ihan tosi pienestä kiinni, ettei "pinna pala". Hän oli pelottava ja mua pelotti ihan oikeesti lasten ja itseni puolesta. Yritin viedä lapsia ja itseäni toiseen huoneeseen ja pelkäsin, että hän tulee perässä. Pyysin häntä poistumaan useaan kertaan, jotta rauhoittuisi. Pyysin menemään sänkyyn tai ulos. Meni sitten viimein sänkyyn.
Mä en millään haluaisi vieläkään myöntää, että tässä tarvitaan nyt ulkopuolista apua. En usko, että saan mieheni käytöstä loppumaan itse. Mutta pahinta on se, että koska viime kerran jälkeen sanoin, etä nyt riittää, niin nyt mun pitäisi sitten tehdä isoja päätöksiä. Surettaa vain ihan helvetisti, mutta ymmärrän, että eroakin pitäisi harkita. Lapsen neuvolassa nyt otan puheeksi, että meillä on ongelmia suhteessa. Ensi yön nukun sohvalla.
Kommentit (36)
Kiitos vastauksista. Petaan kohta vuoteen itselleni tuohon sohvalle. Sitä ennen täytyy vielä laittaa koneellinen pyykkiä kuivumaan. Vaihtoehtona olisi tietysti lähteä kokonaan, mutta sitä en nyt jaksa.
ymmärrän ja iloitsen, että olet sanonut ja sitä mieltä ettei sinua kohdella huonosti.
Ymmärrän, että miehesi käytös joka on väärin, saattaa kuitenkin johtua ettei hän oikein ole vielä muodostanut kuvaa millainen mies hän sitten oikein osaisi olla. Millainen on nykyaikainen tasavertainen parisuhde? Nämä meidän miehet ovat nyt niitä, jotka yrittävät tyhjästä sitä keksiä. Harvalla on malli. Harvalla naisella on malli kuinka ollaan fiksusti tasavertainen.
Ehdotan siis, että menet miehesi viereen nukkumaan. Kysy saatko koskea ja silittää. Sano, että rakastat häntä. Olet huolissasi hänen jaksamisestaan ja siitä, että hän käyttäytyy väkivaltaisesti. Kerro, että haluat olla onnellinen hänen kanssaan ja uskot teihin, mutta haluat että hän myöntää tehneensä väärin, pyytää anteeksi ja yrittää ettei moinen enää toistu. Yritä olla samalla jämäkkä, luottavainen ja raskastava. Kerro myös, että nämä täpahtmat ovat sellaisia, joista teidän täytyy joskus muuloin vielä keskustella. Älä itke, älä syyttele, älä ole kiivas, älä puhu liikaa. Äläkä kippaa stressaantuneen miehen päälle tätä koko hässäkkä yhdellä kerralla. Älä ahdista häntä nurkkaan, vaikka samalla teekin selväksi että tämä ei voi jatkua. Vaikka helmikuussa rupeat juttelemaan, että mentäiskös vaikka Pieksämäen avioliittoleirille heinäkuussa. =)
oletteko naimisissa, lupasitko myötä ja vastamäessä? Useat unohtavat tämän. Nyt olette siinä vastamäess. Älä anna periksi ainakaan heti. Tietenkään väkivaltaa ei pidä sallia. Miehesi on itsekin varmaan häpeissään vaikkei sitä myöntäisikään. Auta häntä pääsemään tilanteen yli. Hän tulee olemaan siitä kiitollinen.
Käväisin FBssä ja pyykitkin ovat vielä koneessa. Kyllä olen luvannut myötä- ja vastamäessä. Ja 20:lle, että tämä sinun ehdottamasi keskustelu käytiin jo viime kerralla, kun mies mm. uhkasi tappaa minut. Tässä on nyt keskusteltu ja ymmärretty ihan riittämiin. Oikeasti pelkään miestäni noissa tilanteissa. Ja myös lasten puolesta. Kyllä nyt on aika ottaa etäisyyttä mieheen. Ehkä soitan myös sinne Naisten Linjaan vai mikä se oli. Sitä suositeltiin mulle aiemmin. ap
eikä ole ikinä ollut väkivaltainen. En ole minäkään. Ja aivan taatusti meillä molemmilla on ollut enemmän stressiä kuin ap:n miehellä. Aivan hullua puolustella täällä miestä, joka uhkaa tappaa vaimonsa.
Ap, soita tosiaan auttavaan puhelimeen. Jos pelkäät, että jotain tapahtuu ennen kuin tilanne selviää, muista
- katso valmiiksi pakoreitit asunnosta. Muista, ettet pakene keittiöön tai kylpyhuoneeseen tai muuhun tilaan missä olet ansassa tilassa, jossa on teräviä esineitä eikä ulospääsyä
- pakkaa laukku valmiiksi hätätilanteita varten, että pääset heti lasten kanssa lähtemään, jos siltä tuntuu
- huolehdi itsellesi erikseen rahaa, jos teillä on yhteiset tilit. Varmista, ettei mies voi tyhjentää tilejäsi, jos jätät hänet
- Kerro jollekulle läheiselle mitä mies on aikonut tehdä, jos et ole vielä kertonut. Tämä on tärkeää, siltä varalta että vain "katoat" ja lapset jäävät täysin miehen hoitoon eikä kukaan tiedä että hekin ovat vaarassa.
ap pitäisi hälytyskellojen soida! Miehesi uhkauksia ei todellakaan kannata sivuuttaa, ne eivät ole millään tavalla normaaleja. Jos et ajattele itseäsi, ajattele LAPSIA ja heidän hyvinvointiaan, SINÄ olet vastuussa heidän suojelemisestaan!
Näin sanoi eräs ylikomisario tv-keskustelussa perheväkivallasta, että usein nainen ei oman turvallisuutensa ollessa uhattuna vielä lähde, mutta lähtevät kun poliisi kehottaa ajattelemaan lasten turvallisuutta! Ja pätee varmastiteidän tilanteeseenkin.
eikä ole ikinä ollut väkivaltainen. En ole minäkään. Ja aivan taatusti meillä molemmilla on ollut enemmän stressiä kuin ap:n miehellä. Aivan hullua puolustella täällä miestä, joka uhkaa tappaa vaimonsa.
Mut kuulostaa vain tosi typerältä verrata omaa stressiään toisen stressin voimakkuuteen. Vähän kuin sanois, et minun synnytyskipuni olivat kovempia kuin sinun. Ja siitä huolimatta kiitos myötätunnosta. Ap
Ei edes stressaantuneena, väsyneenä tai humalassa. Mä en ole elänyt väkivaltaisessa perheessä mutta eikö ihmisillä ole maalaisjärkeä? Jos sut uhataan tappaa sitä ei hyväksytä ja ymmärretä, mennä paijaamaan sängyn viereeen "kun sulla on vähän raskasta" Ei ihme että maailmassa tapahtuu näitä tyrnäviä.
Mä kasvatan lapsiani tähän myös, pahasti ei saa sanoa mutta ei jäädä myöskään toisen solvaksia nöyränä kuuntelemaan, vaan tilanteesta mennään pois.
Ap, on hienoa että aiot tehdä jotain, mitä se nyt sitten onkaan, ja saat oikeasti apua. Missään nimessä ei miehesi saa selitellä sanojaan millään, sillä se että antaa itsensä mennä raivon valtaan sanallisesti on ensimmäinen askel väkivaltaan. Hetken päästä hän saattaa vahingossa huitaista, ja taas askel on otettu eteenpäin. Lupaamalla ei ihminen muutu, hänen on muutettava itsensä oikeasti, ja se vaatii muutakin kun katuvaisen lupauksen.
Klassinen voimahali sulle ap!
Minusta kuka tahansa mies joka pitää feminismiä jotenkin negatiivisena asiana tai haukkumasanana on pelottava. Mieheni on kotoisin maasta jossa naisten oikeudet ovat saaneet pontta vasta viimeisten vuosikymmenten aikana ja hän on sitä mieltä että jokainen mies joka rakastaa vaimoaan, äitiään, sisartaan, tytärtään jne on itsekin on oltava feministi ja suomalaisten erityisesti tulisi olla ylpeitä naisten asemasta.
Sinun tilanteessasi saattaisin suuttua itsekin pahasti...
Ei hän todellakaan HALUAISI siellä olla, mutta työpaikka luo paineita eikä tahdo jättää työkavereitaan pulaan. Joka päivä yrittää tehdä kaiken ajoissa ehtiäkseen kotiin normaaliaikaan.
Hän tietää minun tästä väsyvän, mutta ei hän mahda asialle mitään. Eilen soitti siihen aikaan kun olisi pitänt olla jo kotona, että menee vielä 45min ainakin. Olin tosi väsynyt, ja tokaisin vain että jaa jaa. Mutta ei sille oikeasti paljon mahda, mentiin sitten lasten kanssa pötköttämään peittojen kanssa lattialle keräilemään voimia hetkeksi. Kun mies tuli, hän sanoi vähän kireänä "anteeksi kun tuli taasn myöhässä, mutta kun en vaan voi sille mitään!"
Sanoin, että tiedän asian olevan niin. Ettei sitä tarvitse anteeksi pyytää. Tiedän hänen haluavan mieluummin olla kotona meidän kanssamme. Hän ei haluaisi olla pitkiä iltoja töissä, mutta nyt siellä on kiire ja sellaista se on.
Mutta ymärrän sinua todella hyvin, ja vaikka olisi mikä kiire, ei väkivallalla ja itsemurhalla uhkailu mitenkään ole hyväksyttävää.
ei ole sinun käytöksesi vaan miehen. Jos yrität omalla käytökselläsi hillitä miehen väkivaltaa, joudut loputtomaan suohon, eikä väkivalta lopu. Se voi loppua, jos mies ottaa vastuun omasta käytöksestään, ei sillä, että sinä yrität muuttaa omaasi.
Been there done that. Allaolevan kaltaisia neuvoja antavat ihmiset eivät ole koskaan eläneet väkivallan uhan alla.
Onko miehesi väsynyt tehtyään liikaa töitä ja kuunnella vielä emännän "naputusta"? Olethan miettinyt myös omaa käyttäytymistä olisiko siinä mitään muutettavaa...ettei töki tikulla tulta turhaan. i]
Vierailija kirjoitti:
sä meet silloin juuri "naputtaan" kun toinen on jo valmiiks sellases mielentilas, väsyny, ärtyny jos kerta ylitöitäkin oli vielä tehny!!!! ittekki varmaan repeisit!!!
Mulle ei vain sovi tällainen tilanne, että hoidan lapset yksin ja mies tekee pitkää päivää ja harrastaa sen lisäksi. Hulluksi minäkin tulen. Ihan yhtä pitkää päviää teen lasten kanssa kuin hänkin töitä. Ap
Työt ei poistu, lapset ei poistu. Mutta ikävän tilanteen voi hoitaa pois ja se on ero. Lapsille jää vain huono muisto uhkaavasta isästä. Jos ero surettaa vertaa tilannetta silloin kun oli hyvin ja kun on nyt. Olet jo eronnut hyvistä ajoista. Tietynlaisesta kodista lähteneenä ja mallin saaneena olet altistunut uhkaaville ihmissuhteille. Nyt sulla on kaksi suloista lasta. Älä jätä heille perinnöksi uhkaavaa mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sä meet silloin juuri "naputtaan" kun toinen on jo valmiiks sellases mielentilas, väsyny, ärtyny jos kerta ylitöitäkin oli vielä tehny!!!! ittekki varmaan repeisit!!!
Mulle ei vain sovi tällainen tilanne, että hoidan lapset yksin ja mies tekee pitkää päivää ja harrastaa sen lisäksi. Hulluksi minäkin tulen. Ihan yhtä pitkää päviää teen lasten kanssa kuin hänkin töitä. Ap
Työt ei poistu, lapset ei poistu. Mutta ikävän tilanteen voi hoitaa pois ja se on ero. Lapsille jää vain huono muisto uhkaavasta isästä. Jos ero surettaa vertaa tilannetta silloin kun oli hyvin ja kun on nyt. Olet jo eronnut hyvistä ajoista. Tietynlaisesta kodista lähteneenä ja mallin saaneena olet altistunut uhkaaville ihmissuhteille. Nyt sulla on kaksi suloista lasta. Älä jätä heille perinnöksi uhkaavaa mallia.
11 vuotta vanha aloitus.. mitenköhän ap:lla on mennyt. Kun ei olisi joutunut henkirikoksen uhriksi, niin kahelin oloinen mies oli.
Miksi elvetissä te naiset olette tälläisten luusereitten kanssa ? minä en tajua.
itkette samaa asiaa jokainen, mutta ette näe todellista syytä. Se olette te itse , olette tyhmiä ettekä lähde suhteesta, ette edes halua parempaa.
muidenkin miehet tekevät rasittavaa ja stressaavaa työtä, eivätkä silti uhkaa käydä käsiksi perheeseensä. Johan tässä just on puitu Tyrnävää yms, jossa paineet ilmeisesti johtivat väkivaltaiseen perheen loppuun.
Kannattaa puuttua ajoissa tilanteeseen, eli mies johonkin keskusteluun ja hoitoon. Työstressi on sellainen asia, että se ei tekemällä hirveesti helpotu, eli töitä tulee aina uusia ja aikataulut ehkä vain kiristyvät. Jos ei pysty löytämään renoutusta arjesta ja omasta perheestä, niin tuhoisa kierre voi olla valmis.
Hyvä ap, voimia sinulle! Nyt jos teet asialle jotain voit myöhemmin taputtaa itseäsi olalle, ehkä pelastat miehesi mielenterveyden ja perheenne. Jos et tee mitään, tilanne tuskin laukeaa itsestään, vaan eskaloituu uudestaa seuraavan deadlinen tullessa eteen.