Äitipuolena olon ihanuutta
Jep jep. Ennen saatoin pitää normi perhe-elämää näin monen lapsen kanssa rankkana, pelkästään sen vuoksi että lastenhoito ja töissäkäynti nyt välillä saattaa väsyttää. Myös lapsipuolten minuun purkama (biologiseen äitiin oikeasti kohdistuva) pettymys tuntui raskaalta. Nyt on jo isommat murheet. Meillä on miehellä kolme lasta, minulla yksi ja kaksi yhteistä. Kaikki asuvat meillä koko ajan.
Murhetta aiheuttavat miehen ex-sukulaiset. Lasten biologisella äidillä on päihdeonglmia, joten saa tavata lapsia vain valvotusti. Tosin niin usein kuin haluaa. Tapaamispaikka on miehen ja minun maksama, kunhan vaan on vapaita paikkoja ja jos viikonkin etukäteen varaa niin on aina. Tuloksena se, että viimeksi jaksoi nähdä lapsiaan pääsiäisenä. Soittelee kyllä pari-kolme kertaa viikossa lapsille, muun muassa itkee puhelimessa, haukkuu minua tai ihmettelee "huudattaako Merja sitä vauvaa siellä?". Eli tosi antoisia keskusteluja. Ollaan alettu rajoittamaan. Ennenkään ei olla annettu juovuksissa puhua lapsille, mutta kun nyt selvänäkin jutut on tuota luokkaa.
Päästimme lapset syksyllä muutaman päivän reissulle ex-isovanhemmille, jotka ovat ns. ihan tavallisia. Ovat kerran pari vuodessa käyneet siellä ennenkin ja tavanneet myös biologista äitiään. Ex-isovanhemmat eivät ole kuitenkaan enää pitäneet yhteyttä lapsiin, vaikka kerrottu, että meillä ok esim. soittaa tai käydä lasten kanssa jossain. Asuvat siis kaukana.
Nyt on tullut esille, että viime kyläreissulla ex-isovanhemmat ovat valehdelleet lapsille meistä todella törkeitä ja sairaita asioita. Siis sellaisia, joita lapset eivät itse voi keksiä. Varsinkin keskimmäinen poika uskoo edelleen minusta kerrotut jutut. Ex-isovanhemmille on ilmoitettu nyt, että eivät saa enää meidän järjestämänä tavata, vaan ainoastaan biologisen äidin mukana näissä valvotuissa oloissa. Myös syy on kerrottu.
Nyt on meitä vastaan nostettu oikeusjuttua,jossa syytetään mm. äidin tapaamisten estämisestä (ollaan viimeiseen asti yritetty mahdollistaa niitä), lyömisestä, potkimisesta, uhkailusta ja kaikesta mahdollisesta. Biologinen äiti tuskin on saanut juttua yksin keksittyä, vaan takana taitaa olla ex-isovanhemmat kostomielessä. Tuskin tarvii edes sanoa, että aiheetonta kaikki. Myös kotirauhaa häiritään, esim. isovanhempien toimesta lapsille lähetellään postitse kaikkea kummallista, esim. biologisen äidin valokuvia milloin minkäkinlaisissa olosuhteissa, jopa "yöpaidassa" tai mökkisaunassa lasten kanssa. Ei olla tietenkään lapsille näytetty.
Nyt alkaa olla mitta niin täynnä. Minä kannan myös näistä lapsista tosi suurta vastuuta, käytän rahani heihin, hoidan, syötän, pyyhin p:t ja minusta olisi ihan oikeasti välillä kivaa saada vapaahetki lapsipuolista. Minua syytelläänja levitellään juttuja lasten "omimisesta", vaikka erittäin mielelläni heistä ottaisin hetken lomaa. Myös ex-isovanhempien osalta mieleen tulee vähemmän aikuismaisia ideoita... Perheneuvolassa käyty, ei apua. Ainoastaan kehoituksia ymmärtää lapsia, biologista äitiä jne. Mitä nyt on selkeästi tehty jo liikaakin.
Miten jaksaa? Kenelläkään ei voi oikeasti olla näin v-mäistä tilannetta.
Kommentit (27)
mitä pahaa on kuvassa jossa äiti on yöpaidassa tai lasten kanssa mökkisaunassa?? Nehän ovat muistoja ja normaalia elämää.
Muuten kyllä rankka paikka teillä, toivottavasti saatte apua ja tukea.
Ja itsekin äitipuolena: kyllä perheessä pitää olla oman perheen jäsenillä oikeus valita, esitelläänkö omassa kodissa entisten puolisoiden alastonkuvia. Ette itsekään hyväksyisi. Tämä äitipuolten mollaaminen menee aina liian pitkälle. Heillä on omassa kodissaan sama oikeudet kuin muillakin. Kyllä minusta olisi sopimatonta pitää lasten biologisen äidin alastonkuvaa esillä! On kai niitä muitakin kuvia ja jos ei ole niin tuskin on ap:n vika...
syytä taitaa ongelmiin olla aika paljon sinussa. Anteeksi vain, mutta sinusta ei saa oikein tasapainoista kuvaa.
ihanat palstailija-äidit. Toinen kerta ku tänne kirjoitin ja taatusti viimeinen kerta. Pari ihanaa kommenttia tullut, mutta näitä arvostelijoita kyllä riittää. Mitäs sotkeuduit, kypsy siihen, ite en lähtis, ite en jaksais, pitikö tehdä lapsia etc. tuntuu raskaalta uskoa, että näillä kaikilla on mahd. omiakin lapsia. Vai onko oma elämä niin rankkaa, että vaikeimmassakin asiassa pitää päästä aukomaan? Ja sitten tämä, että ei jakseta lukea ku muiden kommentit. Esim. ku sanoo, että jaksamisessa ei ole kyse nyt lapsista niin sitten kommentoidaan, että mitäs oot lasten kanssa, jos et jaksa niitä..
Tällanenki keskustelupalsta vois olla tosi kiva apu jaksamiseen, mutta kun tänne tunkee kaikki idiootit arvostelemaan lukematta tekstiä niin yritä nyt tässäkin sitten pysyä asiassa tai keskustella asiallisesti.
-ap
sanoa, että sitä saa mitä tilaa.
harva osaa kuvitella juuri mitään lapsiin liittyvää etukäteen. Elämä voi yllättää vielä sinutkin, vaikka et sitä tilaisi. MInä kunnioitan suuresti apN, kaltaisia ihmisiä jotka jaksavat rakastaa toisten laiminlyömiä lapsia. Samaa ei voi sanoa ihmisitä jotka heittelevät tällaisia kommentteja. Vaikka ehkäpä elämä antaa sullekin lopulta sen mikä tilauksessa näkyy olevan:)
Hyvänen aika, mitä vastauksia!
Oletteko oikeasti aikuisia ja äitejä vai jotain teinipoikia, jotka koulun jälkeen ovat päässeet nettiin? Hus tiehenne, kypsymättömät.
Ap:lle toivottelen voimia.
Mä en kans tosiaan ymmärrä mikä näitä "ihmisiä" riivaa, ketkä näitä vastauksia kirjoittelevat. Ihan käsittämätöntä meininkiä.
AP on selkeästi kaikkensa antanut ja varmaan vähän ylikin ja mikä on tulos - palstamammoilta pelkkää kuraa niskaan :(
Tsemppiä AP äläkä näistä välitä...
jos jossain täytyy itsensä kovettaa, niin tänne av:lle kirjoittaessa :( Harmi, koska tämähän on vilkas palsta, jossa periaatteessa törmää hyvin ihmisiin, jotka voivat antaa vertaistukea, neuvoja jne., mutta aina sekaan mahtuu useampi kipeä ihminen. Näin käy jokaisessa keskustelussa, jossa keskustellaan jostain syvällisemmästä kuin jauhelihan rasvaprosentista, vaikka kaipa niitä sellaiseenkin ketjuun eksyisi...
Tilanteeseesi. Suosittelen, että otat yhteyttä sos.toimeen ja siellä siis lastensuojeluun. Mitään ihmeellistä tapahtumaketjua teidän ei tarvitse aloittaa oikeustaisteluineen tms. mutta ihan riittävästi näitä kuvioita nähneenä sanoisin, että teidän kannattaa kertoa sinne rehellisesti nuo kaikki tapahtuneet ja kysyä neuvoa. Jos exä höyrypäisine sukulaisineen päättäisikin syyttää teitä ties mistä pahoinpitelyistä, löytyy papereista jo VALMIINA teidän näkemyksenne tapahtumista. Ja jos isovanhemmat yrittävät rajusti sekoittaa lasten päätä ja ylipäänsä aiheuttavat hallaa lasten elämälle (tuohan voi valitettavasti pahentuakin vielä) se ON lastensuojeluasia. Ei ole lasten asia yrittää ymmärtää päihdeongelmaista äitiä ja tämän outoa sukua, vaan huolenpidon pitää mennä aikuisilta lapsille päin.
Se taas on ongelmallisempaa, kuinka rehellisesti lapsille kannattaa asiat kertoa. Periaatteessa sanotaan, että lapsella on oikeus myönteiseen, rakastavaan mielikuvaan vanhemmastaan, vaikka tällä olisi ongelmia elämässään, mutta jossain vaiheessa lapselle tulee vain harmia siitä, että hänen pitäisi ymmärtää ja tukea tavoilla, joita lapselta ei voi vaatia. Olen äitipuoli ja miehen teini-ikäinen lapsi asuu meillä. Hän asui vuosia äitinsä ja tämän uuden perheen kanssa, kunnes kaikkien vaikeuksien jälkeen tilanne kärjistyi niin, että lastensuojelun myötävaikutuksella lapsi muutti meille. Äidillä on vakavia ja pysyviä mielenterveysongelmia, ja monta vuotta meni niin, ettei oikein tiennyt, mitä lapselle tuosta kertoa. Tänne muuton jälkeen lapsi on alkanut puhumaan, ettei ymmärtänyt äidin käytöksen, perheen toimintatapojen yms. olevan epänormaaleja, vaan hän piti perheen kipeää vuorovaikutusta normaalina, koska oli siihen kasvanut. Edelleenkään en osaa sanoa, mitä meidän olisi pitänyt tehdä. Puhua ns. pahaa äidistä vai ei.
Toivotan sitä tosissani. Tämä meidän yhteiskunta kun nyt vaan on sellainen, että varsinkin äidit vihaavat äitipuolia. Ja niinkuin täällä näkee niin eivät vaan ex-miehensä nykyisiä vaan kaikkia. sinä hoidat lapsia ja ansaitset siitä kiitoksen. Valitettavasti et tule sitä mistään kuulemaan :( Itse olen saman tilanteen kokenut. Täällä näitä ihmettelijöitä tosiaan riittää... "miksi viet äidin kuvat"? Oletetaan, että äitipuoli vie. Ei käy mielessä, että ehkä isä hoitaa tämän asian...? Ainakin meillä näin. Jos kuvassa on biologinen äiti alasti saunassa, kuten sanoit, niin onhan siinä kuvan lähettäjällä sairas tarkoitus, joten tottakai jätätte kuvat näyttämättä. Herran jumala!!