Uskaltaisitko antaa ekaluokkalaisesi ylittää vaarallisen tien yksikseen?
mulla on ihan kamala olo, kun tänään lapsen täytyisi tulla itsekseen koulusta kotiin. Matkalla on mielestäni vaarallinen risteys (kulkee paljon rekkoja, eikä liikennevaloja) Yleensä saatetaan/mennään tähän lasta vastaan mutta tänään en pääse.
Lapsi itse oli innoissaan, mutta minua pelottaa. Uskaltaisitko päästää?
Kommentit (12)
jos on pakko päästää tulemaan yksin. Omani joudun päästämään joka päivä, sekä kouluun mennessä että tullessa. Omani kulkee pyörällä, ja ollaan sovittu, että noiden teiden yli (suojatietä pitkin) pyörä talutetaan AINA. Meillä matka on sen verran pitkä, että ekaluokkalaisetkin pyöräilee. Hurjaltahan se tuntuu aluksi, mutta kun huomaa, että kaikki sujuu, niin sitä oppii luottamaan, että kyllä siinä kaikki varoo ja katsoo ympärillee, sekä lapsi että myös ne autoilijat. Heijastinta, lamppua yms vaan kunnolla päälle, jos pimeällä kulkee.
moni ekaluokkalainen (lapseni luokkakavereita ja vierusluokkalaisia) kulkee kyllä itse tuon risteyksen, mutta itse en ole uskaltanut antaa. Nyt on vain pakko. On siinä suojatie
reitti on lapselle tuttu kuten myös risteys(?)
Varmaan osaa varoa risteyksessä (voin kuvitella, että ap on lähettänyt lapsensa matkaan melkoisen "muista olla varovainen" litanian saattelemana..)
Itse olen ainakin päivät töissä. Nyt lapseni on jo tokalla, mutta siltikin mietityttää nuo matkat pimeässä liikenteen seassa. Myös samanlainen iso risteys, moninen kaistoineen ilman liikennevaloja. Paljon rekkaliikennettäkin. Ei voi muuta kuin muistutella ja varoitella aina tasaisin väliajoin.
Meillä ylitettävänä on tie, jossa on 80:n nopeusrajoutus eikä siten tietenkään mitään suojatietä. Liikennettä on autoista rekkoihin. Näkyvyys on onneksi hyvä.
Mutta vielä olen saatellut mennen tullen. En uskalla päästää yksin. Kyllä se liikkuminen on kehittynyt, joten uskon, että joskus uskallan päästää yksinkin. Mutta en usko, että vielä keväälläkään päästän lasta yksin tuon tien yli, eli siihen asti tulen sitten vastaan, jos jo koulun lähellä suojateitä pitkin uskoisinkin lapsen selviävän.
Mutta huomasin jo syksyllä, miten jotkut lapset saivat lähteä koululta ekalla viikolla yksin pyörän kanssa kotiin. Eivätkä taluttaneet suojateillä vaan ajaa hujauttivat yli. Ja kävelijöistäkin olen huomannut, että katsovat risteyksessä kyllä vasemmalle ja oikealle, mutta eivät kurkkaa selän taakse, että onko joku kääntymässä sille tielle. Mutta siinä koulun lähellä autoilijatkin kyllä osaavat varoa kunnolla.
ja näin toimitaan jatkossakin, tänään iltapäivällä on vain tämä poikkeus.
Lapsi on onneksi rauhallinen ja uskon kyllä, että pärjää mutta kuitenkin pelottaa ja tuntuu kamalalta.
Kuitenkin ne muut lapset, jotka kulkee päivittäin mennen tullen koulumatkan, ovat selvinneet,niin eiköhän omanikin nyt tämän yhden kerran
ap
Jos hänellä on kännykkä, tosin sen turva edellyyttää, ettei muilla vielä ole.
Ei ekaluokkalainen vielä osaa arvioida esim. lähestyvä ajoneuvon nopeutta.
Innokkuuskin saattaa kostautua varomattomuutena.
Ei ekaluokkalainen vielä osaa arvioida esim. lähestyvä ajoneuvon nopeutta. Innokkuuskin saattaa kostautua varomattomuutena.
en anna omani ylittää tietä, jolla on 80 nopeusrajoitus, ei kunnon suojatietä ja vilkas liikenne.
Tuntematta ko. risteystä on hankala sanoa päästäisinkö.
tyttö kotiin hyvissä ruumiin ja sielun voimissa :)
Huh huh!
Nopeusrajoitus 50 ko.risteyksessä. Mutta onneksi ei tarvi yksin kulkea
ap
uskaltaisin. Tai enhän voi tietää minkälainen se tie tarkalleen on, mutta oma ekaluokkalaiseni ylittää aika vilkkaan risteyksen joka päivä koulumatkalla. Siitä ei kulje rekkoja, mutta linja-autoja ja autoja tosi paljon.