No jopas on taas fingerpori
Kommentit (31)
Paavo Rintalan kirja sota-ajan Oulusta ja saksalaismiehityksen ajasta, siitä tehtiin leffa jossa Vesa-Matti Loiri juoksee riipaisevassa kohtauksessa junan perässä kun äiti on jättämässä hänet.
ei ole demokraattista. Kaikki eivät tajua kaikkea koska huumorintaju ei natsaa yhteen vaikka jnkun sarjakuvan kanssa tai jossa viitataan johonkin mistä ei tiedä mitään. On hölmöä närkästyä moisesta.
Ja olen aivan varma, että on myös keskivertokansalaisia jotka tuntevat Paavo Rintalan, Mikko Niskasen ja Vesku Loirin (Pojat), Tom Cruisen (leffan Lestat), vaikkeivät Ricea olisikaan lukeneet. Sivullinen Camusia ei ehkä aukea kaikille, mutta mitä sitten? Ptäisikö Fingerpori sensuroida?
Kyllä fingerpori on jotenkin niin teennäinen, että ei ne avaudu ihan normaalillä yleissivistyksellä läheskään meille kaikille.
Esimerkiksi elokuva/kirja Pojat, josta oli jokin aika sitten junan perässä äitiä huutava poika, ja tuo Lestat-vampyyri...
Kuinka moni meistä tietää ne molemmat?On vissiin tarkoitettu vähän aktiivisemmille "kulttuurin" harrastajille kuin keskivertokansa.
Me katottiin se yläasteella äikän tunnilla, koska se nimenomaan on klassikko. TV:stä tulee lähinnä kakkaa.
t.kolmikymppinen
että sitä alituiseen tv:ssä näytettäisiin. Veikkaanpa että esim. parikymppisistä ani harva on sen nähnyt. Toisaalta sitten taas se "lentoemo" ja "Lestat" aukeaa helpommin nuoremmille. Ehkä Jarla tietoisesti kohdistaa juttunsa eri ikäisille. Toisaalta hän saa myös todella paljon lukijoiden lähettämiä ehdotuksia.
Pitkästä aikaa hyvä Fingerpori!! :D
Aukko yleissivistyksessä jos tuo pätkä ei aukea!
Pitkästä aikaa hyvä Fingerpori!! :D
Aukko yleissivistyksessä jos tuo pätkä ei aukea!
luettelo, johon kuuluu tiettyjä asioita, jotka pitää välttämättä osata. Yleissivistys on jotain vähän suurempaa. Epäilenpä, että isäni tietää, kuka on vampyyri Lestat, ja hän on kyllä yksi sivistyneimmistä tuntemistani ihmisistä.
(Joo, ja mä tiedän kyllä vampyyri Lestatin, olen nähnyt Veren vangit ja lukenut teininä pari Ricen kirjaakin.)
on liian haastava älyllisesti, niin ei kannata lukea sitä. Eikös niin?
Vai onko se niin, että kaikkea mitä av-mammat ei ymmärrä, pitäisi välittömästi poistaa :)
mutta Pojat olen kyllä lukenut ja nähnyt. Sen sijaan pikkusiskoni olisi varamsti tiennyt tuon vampyyrin, vaikkei juuri ole kouluja käynyt. Mutta silti se vitsi oli tossa lestajutussa ihan huono.
Mutta Fingerporit onkin siksi kivoja, että aina välillä sieltä löytyy omasta mielestä helmiä.
Teki mieli tulostaa tuo ja laittaa työpisteeni ilmoitustaululle.
Lesta-firmassa en kuitenkaan uskalla semmoista tehdä ö.ö
Minä lestana ainakin höröttelin tolle stripille. Rohkeasti vain! :)
Paavo Rintalan kirja sota-ajan Oulusta ja saksalaismiehityksen ajasta, siitä tehtiin leffa jossa Vesa-Matti Loiri juoksee riipaisevassa kohtauksessa junan perässä kun äiti on jättämässä hänet.
Tämä ei nyt millään tavalla liity alkuperäiseen otsikkoon mutta aihetta sivuten sivistykseen ja yleistietoon.
Suomea ei nimittäin miehitetty toisen maailmansodan aikana. Eivät saksalaiset olleet Suomessa miehittäjiä vaan kutsuttuja vieraita, aseveljiä. Näin ainakin yleisen käsityksen mukaan, sillä ilman saksalaisia Neuvostoliitto olisi ollut todennäköisempi miehittäjä. Vasta Lapin sodan aikaan, eli oikeastaan muun sotimisen jälkeen suomalaisten oli ryhdyttävä ajamaan saksalaisia sotatoimin maasta pois.
Minä en tavallisesti fingerporia lue, joskaan en välttele sitä yhtä aktiivisesti kuin vaikka Viivi&vagneria.
Pojat että Lestatin, vaikken ole ensimäistäkään vampyyrikirjaa lukenut enkä Pojat elokuvaa nähnyt.