Soittaisitko tässä tilanteessa neuvolaan? EN USKALLA
Eli olen se joka täällä kirjoitti pari päivää sitten ahdistuksesta joka aiheuttaa hengitysvaikeuksia, itkukohtuaksia ja painajaisia. Mulla on olo nyt tosi hyvä, mutta näitä ahdistustilanteita tulee aina välillä, mutta tää viimeisin oli kaikista kauhein... kohta alkaa soittoaika neuvolaan (olen siis raskaana), mutta musta tuntuu et olo on niin hyvä etten tarviikaa enää keskusteluapua... ts. en uskalla soittaa... :( Miks tää on niin vaikeeta pyytää apua?!!?!?!
Kommentit (12)
harvoinhan ihmisillä on aivan jatkuvaa tuo ahdistus, vaan se laukeaa päälle jostain tietyistä tilanteista tai muistoista tms. Tietäisitpä miten yleistä ahdistuneisuus on, yhtä yleistä kuin reiät hampaissa. Jos neuvolasta ei apua tule, soita aika omalääkärille.
Ongelmasi eivät varsinaisesti liity raskauteen ja kuulostavat paniikkihäiriöltä. Miksi siis olisit yhteydessä juuri neuvolaan?
Minusta olisi fiksumpaa ottaa yhteyttä terveyskeskukseen tai mielenterveystoimistoon tuollaisessa ongelmassa. Olen itsekin raskaana ja tekisin noin jos minulla olisi nuo oireet. Tsemppiä!
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1503556/raskausajan_…
Tässä siis aiempi aloitukseni, nyt sen löysin...
ap
ahdistuskohtaukset ei varsinaisesti kuulu neuvolan ydinosaamisalueeseen. Saat nopeamman ja paremman avun erikoislääkäriltä (psykiatri) tai psykologilta, mutta psykiatrille päästäksesi tarviit julkisella puolella ensin omalääkärin lähetteen.
Muutenkin raskaana ollessa psykologista voi olla suurempi apu, sillä se osaa kertoa lääkkeettömiä keinoja hallita ahdistusta tai paniikkikohtauksia ja niistä voi olla tarpeeksi hyötyä ettet tarvikaan lääkettä. Ainakin oma lapseni sai homman lääkkeettömilläkin keinoilla hallintaansa.
Ja rohkeesti vaan apua pyytämään. Ei jokaisen oma ihmisen ammattitaito voi kattaa kaikkea ja vaikka olisit itse alan ammattilainenkin, silti olisi hyvä kuulla jonkun muun arvio oireistasi.
<a href="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1503556/raskausajan_…" alt="http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1503556/raskausajan_…">http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1503556/raskausajan_…;
Tässä siis aiempi aloitukseni, nyt sen löysin...
ap
Kävin lukaisemassa. Oletko nyt siis aivan varma, että ongelmasi on enemmän psyykkinen, että ne ahdistuskohtaukset johtuvat stressistä? Vai voisiko olla mahdollista, että sinulla olisi astmaoireita joista sitten panikoit? Vaikea tietää näin ulkopuolisena, mutta ilman muuta soitat. Minustakin sun olisi hyvä päästä keskustelemaan johonkin mieltä painavista asioista. Soita nyt ensin neuvolaan niin ohjaavat eteenpäin. Rohkeasti vain!
Soita IHMEESSÄ neuvolaan. On kohtalaisen tavallista, että raskausaika laukaisee ahdistuksia, ja synnytyksenjälkeinen ahdistus on tavallisempaa kuin masennus (juuri luin alan lehdestä uusinta tietoa asiasta)...
Sinulla on elämässä monta stressitekijää, ja raskaus myös tuo pintaan tiedostamattomia, usein sanoittamattomia (ajalta ennenkuin osasit pukea tuntemuksia sanoiksi) tunteita.
Neuvolaterveydenhoitaja on ihan oikea henkilö ohjaamaan sinua eteenpäin ja alkuun pääset jo juttelemalla jonkun kanssa kasvotusten tästä asiasta, sen sijaan että kirjoittelet tänne kasvottomaan nettiin. Vaikka onhan tästäkin tukea :-)
Luultavasti saat ohjauksen neuvolapsykologille. Helsingissä voit soittaa hänelle itsekin ilman mitään lähetettä, kun olet neuvolan asiakas.
terveisin
neuvolaterveydenhoitaja
Siis nää asiat vaivaa mun mieltä niin järkyttävän paljon, ja kun mietin ja kelaan, alan itkemään ja sitten alkaa henkeä ahdistamaan ja rintaa puristaa...
sitten eräs työkaveri raahasi töihin kirjan, joka kertoo ulkomaille kaapatuista lapsista ja toisen kirjan jossa mies (ulkomaalainen) hakkaa suomalaista vaimoaan ja heidän yhteistä lastaan... Minä hölmö luin vielä noi kirjat, pystyin niin eläytymään niihin kirjoihin että luulin jo hetken että se oikeesti on tapahtunut mun elämässä, vaikka mun mies ei oo ikinä löynnyt minua, enkä usko että ikinä lyökään!
Siksi nää kirjatkin tuli mun uniin ja herään hirveessä paniikissa kun näen unta että mun lapsi on kaapattu ulkomaille..
Kokoajan kuulen kuittailuja että ootko nyt ihan varma että mitä teet ja pitäiskö sun vielä vähän miettii että muutatko nyt heti pois teidän yhteisestä kodista vai vasta sitten kun se on jo liian myöhäistä?
ap
Soita IHMEESSÄ neuvolaan. On kohtalaisen tavallista, että raskausaika laukaisee ahdistuksia, ja synnytyksenjälkeinen ahdistus on tavallisempaa kuin masennus (juuri luin alan lehdestä uusinta tietoa asiasta)... Sinulla on elämässä monta stressitekijää, ja raskaus myös tuo pintaan tiedostamattomia, usein sanoittamattomia (ajalta ennenkuin osasit pukea tuntemuksia sanoiksi) tunteita. Neuvolaterveydenhoitaja on ihan oikea henkilö ohjaamaan sinua eteenpäin ja alkuun pääset jo juttelemalla jonkun kanssa kasvotusten tästä asiasta, sen sijaan että kirjoittelet tänne kasvottomaan nettiin. Vaikka onhan tästäkin tukea :-) Luultavasti saat ohjauksen neuvolapsykologille. Helsingissä voit soittaa hänelle itsekin ilman mitään lähetettä, kun olet neuvolan asiakas. terveisin neuvolaterveydenhoitaja
Neuvolaterbeydenhoitaja on vähän jäävi sanomaan, että olisi itse paras apu tässä tilanteessa. Minusta paras apu löytyy psykologin tai lääkärin pakeilta. Neuvolasta saat parhaimmillaan yhteystietoja alan ammattilaiselle, joten kannattaa olla suoraan yhteydessä sinne.
Soita IHMEESSÄ neuvolaan. On kohtalaisen tavallista, että raskausaika laukaisee ahdistuksia, ja synnytyksenjälkeinen ahdistus on tavallisempaa kuin masennus (juuri luin alan lehdestä uusinta tietoa asiasta)... Sinulla on elämässä monta stressitekijää, ja raskaus myös tuo pintaan tiedostamattomia, usein sanoittamattomia (ajalta ennenkuin osasit pukea tuntemuksia sanoiksi) tunteita. Neuvolaterveydenhoitaja on ihan oikea henkilö ohjaamaan sinua eteenpäin ja alkuun pääset jo juttelemalla jonkun kanssa kasvotusten tästä asiasta, sen sijaan että kirjoittelet tänne kasvottomaan nettiin. Vaikka onhan tästäkin tukea :-) Luultavasti saat ohjauksen neuvolapsykologille. Helsingissä voit soittaa hänelle itsekin ilman mitään lähetettä, kun olet neuvolan asiakas. terveisin neuvolaterveydenhoitaja
Neuvolaterbeydenhoitaja on vähän jäävi sanomaan, että olisi itse paras apu tässä tilanteessa. Minusta paras apu löytyy psykologin tai lääkärin pakeilta. Neuvolasta saat parhaimmillaan yhteystietoja alan ammattilaiselle, joten kannattaa olla suoraan yhteydessä sinne.
Ap:n oireet kuulostavat jopa psykoottisilta, joten terveydenhoitaja ei missään tapauksessa ole oikea henkilö auttamaan sinua. Tarvit nyt oikeaa, konkreettista pääkallotohtoria, etkä mitään lässytyshömppää.
Siis nää asiat vaivaa mun mieltä niin järkyttävän paljon, ja kun mietin ja kelaan, alan itkemään ja sitten alkaa henkeä ahdistamaan ja rintaa puristaa...
sitten eräs työkaveri raahasi töihin kirjan, joka kertoo ulkomaille kaapatuista lapsista ja toisen kirjan jossa mies (ulkomaalainen) hakkaa suomalaista vaimoaan ja heidän yhteistä lastaan... Minä hölmö luin vielä noi kirjat, pystyin niin eläytymään niihin kirjoihin että luulin jo hetken että se oikeesti on tapahtunut mun elämässä, vaikka mun mies ei oo ikinä löynnyt minua, enkä usko että ikinä lyökään!
Siksi nää kirjatkin tuli mun uniin ja herään hirveessä paniikissa kun näen unta että mun lapsi on kaapattu ulkomaille..
Kokoajan kuulen kuittailuja että ootko nyt ihan varma että mitä teet ja pitäiskö sun vielä vähän miettii että muutatko nyt heti pois teidän yhteisestä kodista vai vasta sitten kun se on jo liian myöhäistä?
ap
voi helvetti mitä idiootteja nämä arvostelijat. Vaikkakaan en usko, että tekevät huomauttelut piruillakseen, ehkä he oikeasti ovat huolissaan... Mutta yhtäkaikki aivan tökeröä käytöstä! Sanopas seuraavan kerran kun kuulet näitä kommentteja, että pitäköön mölyt mahassaan, sinä et halua enää kuunnella noita huomautuksia. Etenkään jos nämä huomauttelijat eivät tunne miestäsi, heillä ei ole mitään oikeutta puuttua teidän elämään. Mutta soita sinne neuvolaan nyt.
Ap:n oireet kuulostavat jopa psykoottisilta, joten terveydenhoitaja ei missään tapauksessa ole oikea henkilö auttamaan sinua. Tarvit nyt oikeaa, konkreettista pääkallotohtoria, etkä mitään lässytyshömppää.
Keskustelu th:n kanssa on tärkeää, koska hän huolehtii itsenäisesti raskauden hoidosta yhteistyössä lääkärin ja synnytyssairaalan kanssa. Eihän se psykologin numero ole siinä se merkittävä tekijä, vaikka se annettaisiinkin, vaan että myös neuvolassa ollaan tietoisia tilanteesta. Tsemppiä ap, älä välitä noista tökeröistä kommenteista. Jos itse eivät ole uskaltaneet asioistaan puhua neuvolassa, ei se tarkoita sitä että sieltä saatu apu olisi vain lässytyshömppää. Minusta neuvolan terveydenhoitaja on aika isoista asioista vastuussa, vaikka täälläkin heitä teilataan ihan syyttä ja ymmärtämättömyyden vuoksi.
Se, että jos oma raskaus on sujunut ongelmitta ei tarkoita, etteikö kukaan tarvitsisi apua raskauden aikana ja seurantaa myös.
ole lukenut aiempaa aloitustasi, mutta kärsit siis paniikkikohtauksista? Onko ne alkaneet vasta nyt raskauden myötä?