Kysymys imetysdieetistä: kukkakaali
Kukkakaali varmaan aiheuttaa vauvalle vatsanväänteitä? Sukulaiset kävi kylässä ja toi kukkakaalin, hirveesti tekis mieli syödä, mutta joudun vissiin antamaan eteenpäin?
Kommentit (11)
Mitvit...
että äidin syömät ruoka-aineet saattavat aiheuttaa vauvalle vatsanväänteitä? Esim. linssit oon joutunut jättämään pois. Ja jos vauvalla todetaan vaikkapa maitoallergia, imettävä äiti joutuu jättämään omasta ruokavaliostaan pois maitotuotteet ja naudanlihan.
Ap
Ei tarvitse välttää mitään ruokia Syö aivan normaalisti, ellei ravitsemuksesta ole jotakin määräyksiä lääkäri tai ravitsemusterapeutti antanut.
että esim. kaali, sipuli ja valkosipuli on pahoja. Itse olen huomannut nuo linssit.
Ap
Mitvit...
että äidin syömät ruoka-aineet saattavat aiheuttaa vauvalle vatsanväänteitä? Esim. linssit oon joutunut jättämään pois. Ja jos vauvalla todetaan vaikkapa maitoallergia, imettävä äiti joutuu jättämään omasta ruokavaliostaan pois maitotuotteet ja naudanlihan.
Ap
mutta rajansa kaikella. Ethän voi edes kokeilematta tietää.
Mitvit...
Ap
No olen kuullut, mutta rajansa kaikella. Ethän voi edes kokeilematta tietää.
mutta kun meidän vauvalla on muutenkin vatsavaivoja, niin en haluais niitä lisätä. Kun ne on käytännössä pois mun yöunista.
Ap
mutta kun meidän vauvalla on muutenkin vatsavaivoja, niin en haluais niitä lisätä. Kun ne on käytännössä pois mun yöunista.Ap
että tarvitset monipuolista ruokaa. Kai otat lisävitamiineja, jos olet jo rajoittanut ruokavaliotasi rankalla kädellä?
mutta kun meidän vauvalla on muutenkin vatsavaivoja, niin en haluais niitä lisätä. Kun ne on käytännössä pois mun yöunista.Ap
että tarvitset monipuolista ruokaa. Kai otat lisävitamiineja, jos olet jo rajoittanut ruokavaliotasi rankalla kädellä?
Nyt mä oon sitten rajoittanut ruokavaliotani rankalla kädellä. Selvä. No mitähän kaikkea mä oon jättänyt pois, sä varmaan tiedät?
Ap
Nyt mä oon sitten rajoittanut ruokavaliotani rankalla kädellä. Selvä. No mitähän kaikkea mä oon jättänyt pois, sä varmaan tiedät?
Ap
JOS olet rajoittanut. Aika moni ruoka-aines aiheuttaa vatsavaivoja, ja JOS olet lisäksi jättänyt maitotuotteet pois, niin onhan se jo aikamoista karsimista. JOS siis olet näine tehnyt. JOS.
Olen syönyt lähes kaikkea, jos mieli on tehnyt. Kaikki mikä pierettää sinua, niin pierettää myös vauvaa....minulla kukkakaali on niitä pahimpia, joten en ole sitä ostanut, mutta jos kylässä tarkottaisiin, niin tottahan toki söisin.
Nyt kun vauva on jo yli 3kk ja iltaitkut vähentyneet muutenkin, niin en jaksa stressata syömisteni kanssa.
Ap
JOS olet rajoittanut. Aika moni ruoka-aines aiheuttaa vatsavaivoja, ja JOS olet lisäksi jättänyt maitotuotteet pois, niin onhan se jo aikamoista karsimista. JOS siis olet näine tehnyt. JOS.
Kannattaa lukea viestit tarkemmin, ennen kuin kommentoi.
Kirjoittaja nro 11:lle kiitos vastauksesta! Pitää varmaan jättää kukkakaali syömättä ja kokeilla sitä sitten, kun vauva on vähän isompi.
Ap
Miksi pitäisi varmuuden vuoksi jättää jotain ruoka-aineita pois? Tietysti eri juttu, jos huomaa, että joku aine aiheuttaa vauvalle vatsa tms. oireita. Mutta sitähän ei kokeilematta tiedä. Ei imetysdieettiä ole tarkoitus noudattaa vain varmuuden vuoksi, pelkästään siksi, että imettää ja että joku aine ei ehkä sovi.
Itse en lapsiani imettäessä ole varonut mitään ruoka-ainetta "turhaan", eikä siihen missään suositellakaan. Yhdellä lapsella oli maitoproteiiniallergia, joten hänen kohdallaan jouduin olemaan hetken imetysdieetillä. Toisin kuin ap väitti, naudanlihaa en missään vaiheessa joutunut jättämään pois ja maitoproteiniin täydellistä diettaamistakin kesti vain vajaan kuukauden (sen jälkeen kokeilemalla todettiin, että vauva ei reagoinut pieniin määriin syömiäni maitotuotteita).
Ravitsemusterapeutti nimenomaan kehotti nimenomaan "välttämättään välttämättömän vähän". Eli kaikki varmuuden vuoksi dieettaukset saattavat päinvastoin olla vauvalle haitallisia, kun elimistö ei äidimaidon kautta niille altistu pikkuhiljaa normaalilla tavalla.
Syö aivan normaalisti, ellei ravitsemuksesta ole jotakin määräyksiä lääkäri tai ravitsemusterapeutti antanut.