Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko joku muukin yhtä nahjus lastensa koulun suhteen?

Vierailija
14.11.2011 |

Minulla 4 lasta ja olen viime vuodet ollut kurkkua myöten täynnä vanhempainiltoja, varojen keruuta ym. kouluun liittyvää.

Joka luokalla muutama aktiivimamma ja minun sähköpostissa parhaimmillaan kymmeniä viestejä vkossa näistä markkina-kahvitus-askarteluym.tempauksista. Enkä enää edes lue niitä. Tähän vielä wilma-viestit päälle, niin se olis koko ilta, kun näitä purkaa.

Lisäksi jotkut opettajat raportoivat kaiken maailman asit ja sitten nyrpistellään, kun en jaksa vastailla joka välissä.

Välillä tuntuu, että tarvitsen sihteerin hoitamaan nämä kouluviestit.

Suoraan sanottuna toivon, että lapset menisivät kouluun vaan oppimaan ja se olisi siinä. Informaatiotulva ahdistaa ja vie tarpeettomasti energiaa. Kuitenkin on sitten huono omatunto, kun en vastaile ja lue kaikkia viestejä ja kun ei enää vaan jaksa kiinnostaa...

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan maksaa lapsen osuuden rahalla, joten olen pyytänyt selkeän erittelyn siitä, mitä maksaa 1 lapsen osalta matka, majoitus, ruoka, oheisohjelma. Tätä en ole koskaan saanut, sillä "katsotaan nyt, paljonko sitä rahaa tulee". Olen ilmoittanut, että maksan ainoastaan selkeän laskun mukaisesti, en arviolta, ja luulisi sen nyt olevan helppoa laskea, että jos koko luokalle majoitus maksaa X euroa niin mitä se tekee oppilasta kohti. Ikinä en ole laskelmaa saanut, enkä ole suostunut ilman sitä maksamaan jonkun vanhemman tilille.

Vierailija
22/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haluat opettaa tän lapselle. Itse ei tartte tehdä mitään, odotetaan vain kädet rististä muiden tekemän työn hedelmiä. Ja lapselle, etti vanhemmat viitsi hänen hupinsa eteensä mitään tehdä.

vaikka juuri koulun myyjäisiin en ehdi ottaa osaa, enkä ole varma, onko tulevaisuudessa yhtään enempää aikaa tai rahaakaan. Ja usko pois, teen paljon lapseni elämän eteen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kerännyt isompien lasten vuoksi rahaa ja laittanut tilille puhdasta rahaa.

Mutta viimeinen niitti oli eräs tehomamma, joka koko vuoden vouhkasi sitä rahapulaa ja vaati ja vaati joka kuukausi rahaa lisää ja lisää tilille. Laittettiin ja laiotin sitä rahaa ja koskaan ei tuntunut riittävän. Mitään tiliotteita me muut äidit emme nähneet.

Lopulta tuli aika suunnitella retkeä niin otettiin kaikkein halvimmat vaihtoehdot, vaikka osa oli vastaan. Tämä rahastonhoitaja-suulain-ämmä päätti, että tätä ja tätä ja tuota. Ja loput rahat jaettiin TASKURAHOIKSI. Hei haloo, ne meidän tilille laittamat rahat jaettiin pennuille taskurahoiksi. Eli osa ei maksanut mitään ja tehnyt mitään retken takia, mutta he saivat ilmaisen retken päälle 50 euroa meidän muiden vanhempien rahaa.

Päätin, että ikinä en enää anna senttiäkään, enkä leivo yhtään kakkua mihinkään. Olen maksanut sen verran paljon muiden kakaroiden retkistä, että omat menevät tästä lähtien siivellä.

Lapset haluavat päästä leitrikouluun ja siihen tarvitaan rahaa. Me ei myydä mitään sukkia , vessapapereita, mutta myyjäisiä, lastenjuhlia , kokkausiltoja ( yhden vanhemman isä on ravintolakokki) yms on ollut.

Mutta me olemme ilmoittaneet tilinumeron, jonne voi laittaa rahaa, jos osallistuminen ei kiinnosta tai siihen ei ole rahaa. Eli jos ei halua osallistua, voi maksaa rahalla. Toki emme voi pakottaa, se vaan on anntteu vapaaehtoisena vaihtoehtona. keräämme rinnakkaisluokan kanssa rahaa yhdessä, ja leirikouluun luokat menee yhdessä.

Kummallista kyllä kukaan näistä ei-akriivivanhemmista ei ole maksanut euroakaan tilille. He odottavat nähtävästi, että lapsensa pääsevät siivellä mukaan. Kukaan heistä ei myöskään ole ilmoittanut, että lapsensa ei tule leirikouluun.

maksan mielelläni lapseni menot, mutta haluaisin selkeän laskun. Mistä sitä nyt tietää, kuinka paljon sitä rahaa on muut kerännyt per nuppi. Eli siis tuskin siirtäisin 50e tilille ilman mitään tietoa leirikoulun kustannuksista.

Maksaisin, jos minulle ilmoitettaisiin, että esim bussi matka 60-oppilas, majoitus 150e per oppilas, ruoka 150e per oppilas niin siirtäisin tilille heti 360e. Itse saan huomattavasti paremman tuntipalkan tekemällä oikeaa työtäni, kuin leipomalla kakkuja ja myymällä niitä myyjäisissä. Siellä kuitenkin pitäisi itse ostaa, jonkun toisen leipoma kakku, jotta mikään menee kaupaksi. Me ei edes syödä kakkuja :)

Muutenkin varojen keruu pääosin huono bisnes. Ostin juuri kummitytöltä koulun kalenterin. Se maksoi 13e, josta tyttö itse saa 1e, luokka 4e ja koulu 4e, muihin kuluihin loput. Paljon järkevämpää olisi ollut minun lahjoittaa rahat koululle niin olisi luokka saanut pitää 8e neljän sijasta. Tuollaisella kummitytön koulukaverin piirtämällä kalenterilla, kun en oikeasti tee yhtään mitään.

Juhliin ja muihin aina osallistumme ja mielelläni autan järjestämisessä. Ne ovat lapsille niin tärkeitä.

Vierailija
24/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiliä emme nähneet vaan rahaa vaadittiin sinne koko ajan lisää ja lisää. Ja lopuksi rahaa olikin jäänyt ylimääräistä yli tuhat euroa, mikä jaettiin pennuille karkkirahaksi. Voi elämä....

Haluan maksaa lapsen osuuden rahalla, joten olen pyytänyt selkeän erittelyn siitä, mitä maksaa 1 lapsen osalta matka, majoitus, ruoka, oheisohjelma. Tätä en ole koskaan saanut, sillä "katsotaan nyt, paljonko sitä rahaa tulee". Olen ilmoittanut, että maksan ainoastaan selkeän laskun mukaisesti, en arviolta, ja luulisi sen nyt olevan helppoa laskea, että jos koko luokalle majoitus maksaa X euroa niin mitä se tekee oppilasta kohti. Ikinä en ole laskelmaa saanut, enkä ole suostunut ilman sitä maksamaan jonkun vanhemman tilille.

Vierailija
25/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tiliä emme nähneet vaan rahaa vaadittiin sinne koko ajan lisää ja lisää. Ja lopuksi rahaa olikin jäänyt ylimääräistä yli tuhat euroa, mikä jaettiin pennuille karkkirahaksi. Voi elämä....

Siis pitää olla selkeä budjetti, jonka mukaan toimitaan ja rahaliikenteen pitää olla läpinkyvää. EI mitään vanhempien tileille rahojen siirtelyä. No onneksi oma lapsi on vielä liian pieni leirikouluun ja ehkä on parempi ottaa leirikoulu viikko koulusta vapaaksi ja viedä lapsi vaikka Orlandoon huvipuistoihin :)

Vierailija
26/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset haluavat päästä leitrikouluun ja siihen tarvitaan rahaa. Me ei myydä mitään sukkia , vessapapereita, mutta myyjäisiä, lastenjuhlia , kokkausiltoja ( yhden vanhemman isä on ravintolakokki) yms on ollut.

Mutta me olemme ilmoittaneet tilinumeron, jonne voi laittaa rahaa, jos osallistuminen ei kiinnosta tai siihen ei ole rahaa. Eli jos ei halua osallistua, voi maksaa rahalla. Toki emme voi pakottaa, se vaan on anntteu vapaaehtoisena vaihtoehtona. keräämme rinnakkaisluokan kanssa rahaa yhdessä, ja leirikouluun luokat menee yhdessä.

Kummallista kyllä kukaan näistä ei-akriivivanhemmista ei ole maksanut euroakaan tilille. He odottavat nähtävästi, että lapsensa pääsevät siivellä mukaan. Kukaan heistä ei myöskään ole ilmoittanut, että lapsensa ei tule leirikouluun.

Vierailija
27/27 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan olevani nahjus. Minulle riittää vallan mainiosti reissari niin äitinä kuin opettajana.

Meillä urakkaa on vähentänyt se, että lapset ovat jokseenkin saman ikäisiä ja siksi ei ole ollut useampia eri kouluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi