PCO syyt, tietääkö kukaan?
Mulla todettiin gynellä polykystiset munasarjat eli PCO. Mulla on kuukautiset olleet pitkään epäsäännölliset, kierto jopa 2-3kk.
En saanut siinä kysyttyä mitään enempää asiasta kun en ollut koskaan koko sairaudesta kuullutkaan. Tietääkö kukaan mikä tuon voi aiheuttaa? Joskus tällä palstalla oli juttua että alkoholi tai muuten huonot elämäntavat voisi olla syynä. Käytän kyllä alkoholia mutta en mielestäni mitenkään paljon. Ikää mulla on 35 vuotta.
Kommentit (27)
Ja oli hoidossa asiaa tutkivalla lääkärillä ( siis henkilö, joka on julkaissut aiheesta aika paljon tieteellisiä juttuja)
Minä olin ns. hoikka pco-potilas, jolla ei ole muita oitreita kuin pitkä ja välillä epäsäännöllinen kierto ja ovuloimattomuus (+ rakkulat tietysti). Minulla metformiini tehosi heti ja raskaus alkoi 3 kk hoidon aloituksesta. Ja kuopus tuli luomusta, ja ultrassakin munasarjan näyttivät normaaleilta ennen kuopusta. Painoa pudotin lasten vällissä normaalipainon sisällä muutaman kilon ja elämäntyyli muuttui muutenkin urheilevammaksi.
Minua hoitanut lääkäri oli sitä mieltä, että pco:ta on tavallaan kaksi sairautta (vähän kuin diabetestakin), se lihavuuteen liittyvä, jossa on muitakin oireita, erityisesti ongelmia sokeriaineenvaihdunnan kanssa, ja sitten tämä "hoikkien" oireeton pco.
Hänellä oli tuntuma, että erityisesti hoikilla tauti liittyy vyötärölihomiseen, siis taipumukseen kerätä vyötärölle se, mitä tulisi jos lihoisi. Ja että näillä pienikin painonpudotus (jos on ylimääräistä rasvapatjaa) ja lihasmassan lisääminen auttaa usein. Ja että samoin kuin diabeetikoilla, pco-laisilla nopeat hiilarit ovat pahasta (alkoholissa on nopeaa energiaa, se voi selittää kokemuksen, että runsas kulutus pahentaa oireita)
Liikunta ja kohtuudessa pysyvä kropan muokkaaminen kiinteämmäksi järkevällä syömisellä ja voimaharjoittelulla ei ole huono idea muutenkaan.
PCO-potilas, jolla ei muuta oiretta kuin kuukautiskierron väli vaihteli 28-40pvä. Sattumalta ultrassa huomattiin rakkulat. En laihduttanut enkä saanut mitään pillereitä ja tulin heti toisella kierrolla luomuna raskaaksi.
Ja oli hoidossa asiaa tutkivalla lääkärillä ( siis henkilö, joka on julkaissut aiheesta aika paljon tieteellisiä juttuja)
Minä olin ns. hoikka pco-potilas, jolla ei ole muita oitreita kuin pitkä ja välillä epäsäännöllinen kierto ja ovuloimattomuus (+ rakkulat tietysti). Minulla metformiini tehosi heti ja raskaus alkoi 3 kk hoidon aloituksesta. Ja kuopus tuli luomusta, ja ultrassakin munasarjan näyttivät normaaleilta ennen kuopusta. Painoa pudotin lasten vällissä normaalipainon sisällä muutaman kilon ja elämäntyyli muuttui muutenkin urheilevammaksi.
Minua hoitanut lääkäri oli sitä mieltä, että pco:ta on tavallaan kaksi sairautta (vähän kuin diabetestakin), se lihavuuteen liittyvä, jossa on muitakin oireita, erityisesti ongelmia sokeriaineenvaihdunnan kanssa, ja sitten tämä "hoikkien" oireeton pco.
Hänellä oli tuntuma, että erityisesti hoikilla tauti liittyy vyötärölihomiseen, siis taipumukseen kerätä vyötärölle se, mitä tulisi jos lihoisi. Ja että näillä pienikin painonpudotus (jos on ylimääräistä rasvapatjaa) ja lihasmassan lisääminen auttaa usein. Ja että samoin kuin diabeetikoilla, pco-laisilla nopeat hiilarit ovat pahasta (alkoholissa on nopeaa energiaa, se voi selittää kokemuksen, että runsas kulutus pahentaa oireita)
Liikunta ja kohtuudessa pysyvä kropan muokkaaminen kiinteämmäksi järkevällä syömisellä ja voimaharjoittelulla ei ole huono idea muutenkaan.
PCO-potilas, jolla ei muuta oiretta kuin kuukautiskierron väli vaihteli 28-40pvä. Sattumalta ultrassa huomattiin rakkulat. En laihduttanut enkä saanut mitään pillereitä ja tulin heti toisella kierrolla luomuna raskaaksi.
Mulla todettu PCO lähes 15v sitten olen aina ollut lihava ja sokeriarvoni ovat täysin normaalit. Ihan luomuna tulin raskaaksi ja mielestäni nopeastikin (neljännessä kierrossa) enkä pudottanut painoa enkä elänyt "terveellisemmin" raskaaksi halutessani.
Mä en ainakaan sovi kumpaakaan teoriaasi en ole "oireeton hoikka enkä ylipainoinen, jolla muita oireita".
Ikää on 24v, olen hoikka, en ole koskaan tupakoinut, syön monipuolisesti ja mulla kanssa PCO. Ei mitään hajua mistä johtuu.
Joskus tällä palstalla oli juttua että alkoholi tai muuten huonot elämäntavat voisi olla syynä. Käytän kyllä alkoholia mutta en mielestäni mitenkään paljon. Ikää mulla on 35 vuotta.
Tutkin asiaa joskus silloin kun mulla diagnoosi tehtiin. Yhtä ainoota syytä PCO:hon ei ole tiedossa.
Se kuitenkin tiedetään että varsin usein PCO & endometrioosi liittyvät toisiinsa. Toiseen näistä liittyi jotenkin myös jotkut lääkkeet mm epilepsia lääkkeet.
Hormonisairaus tuo nyt ainakin on ja usein helpottaa insuliinilla. Metformin niminen lääke auttoi minulla tuohon.
lääkäri sanoi, että sitä ei voi mitenkään itse aiheuttaa, se on tai ei ole...mutta, esim jo lievä ylipaino voi vaikeuttaa PCO:ta, eli mitä lähempänä on normaalipainoa, sitä normaalimmin kierrot toimivat ( liittyy insuliinin tuotantoon).
kanssa, ap. Älä nyt kaikkea usko, mitä palstalta luet :D
Pco:sta löytyy asiallista tietoa netistä.
Jotkut potilaat ovat ylipainoisia, jotkut eivät. Se, aiheuttaako pco ylipainoa vai ylipaino pco:ta, ei olla yksimielisiä.
Sh
Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä eli PCOS on endokriininen eli umpierityssairaus, jota tavataan 5–10 prosentilla naisista. Tavallisimpana hormonihäiriönä hedelmällisessä iässä olevilla naisilla se on myös pääsyy näiden hedelmättömyyteen. Oireyhtymän oireet ja vaikeusaste vaihtelevat hyvinkin paljon. Vaikka sairauden varsinaisia syitä ei tiedetä, näyttää siltä, että insuliiniresistenssi ja PCOS ovat yhteydessä toisiinsa.
ei tiedetä, epäilynä on, että voisi olla osittain geneettinen.
Mitään tekemistä tällä hormonisairaudella ei ole sen kanssa, että poltatko vai et, käytätkö alkoa tai et.
Olen bmi:n mukaan lievästi ylipainoinen. Pitää varmaan alkaa elämään terveellisemmin ja laihduttamaan. En ole koskaan tupakoinut ja alkoholia otan pari kertaa kuussa.
En osannut ollenkaan epäillä mitään tällaista sairautta. Mulla oli pitkään kierukka ja kuukautiset poissa. Sitten kun kierukka otettiin pois aloin huomaamaan ettei kuukautiset tulekaan normaalisti (nuorempana tulivat). Raskaaksi tulemisen mahdollisuus taitaa olla aika huono tässä tilanteessa.
ap
ympäristömyrkkyjen yhteydestä PCO:hon ja endometrioosiin. Itsekin toista noista sairastan enkä epäile yhtään etteikö nämä nykyajan hedelmällisyysongelmat liity tähän myrkkymaailmaan missä me eletään. Ja rasvakerroshan on hyvä paikka näitä ylimääräisiä aineita kropassa varastoida.
ympäristömyrkkyjen yhteydestä PCO:hon ja endometrioosiin. Itsekin toista noista sairastan enkä epäile yhtään etteikö nämä nykyajan hedelmällisyysongelmat liity tähän myrkkymaailmaan missä me eletään. Ja rasvakerroshan on hyvä paikka näitä ylimääräisiä aineita kropassa varastoida.
Itsellä pco ja käyn Suomen johtavalla asiantuntijalla ja hän ei ole koskaan maininnut mistään ympäristömyrkyistä. Kyseessä hormonaalisen sairaus, minkä syytä ei tiedetä, voi olla geneettinen.
koska löydettiin vasta nyt. Olin kyllä nuorempana myös hoikempi.
Tai sitten se on ollut siellä koko ajan mutta löytyi vasta nyt kun tehtiin ultraääni tutkimus.
ap
Olen bmi:n mukaan lievästi ylipainoinen. Pitää varmaan alkaa elämään terveellisemmin ja laihduttamaan. En ole koskaan tupakoinut ja alkoholia otan pari kertaa kuussa.
En osannut ollenkaan epäillä mitään tällaista sairautta. Mulla oli pitkään kierukka ja kuukautiset poissa. Sitten kun kierukka otettiin pois aloin huomaamaan ettei kuukautiset tulekaan normaalisti (nuorempana tulivat). Raskaaksi tulemisen mahdollisuus taitaa olla aika huono tässä tilanteessa.
ap
vaan PCO:ta pidetään ylipainon aiheuttajana eli PCO:ta sairastavilla suurempi mahdollisuus ylipainoon. Itse olen todella reilusti ylipainoinen, poltin aikoinani runsaasti tupakkaa ja join todella paljon alkoholia. Jo 18-vuotiaana minulla todettu PCO. Gyne totesi tylysti, kun olin 20v etten tulisi saamaan lapsia. Jatkoin railakasta elämääni ja yhtäkkiä lähes kolmekymppisenä esikoinen ilmoitti tulostaan :) PCO ei siis ole lapsettomuustuomio vaikka niin monet luulevat :) Tsemiä!!
oon joskus miettinyt mitä kaikkea on mahtanut aiheuttaa se että lapsuudenkodissani käytettiin kaikkien ruokien mausteina lihaliemikuutioita ja aromisuolaa. Sitä keltaisessa pussissa myytävää. Sitä laitettiin ruokaa useita ruokalusikallisia ja vielä lautaselle annoksen päälle vähän.
Muita ympäristöteijöitä en keksi omasta elämästäni.
pco aiheuttaa lihavuutta ja että painonpudotus on vaikeampaa vrt. muu väestö.
Mitään tekoa tällä HORMONIsairaudella ei ole tupakan eikä alkoholin kanssa. Joku palstahörhö taas laukonut "totuuksia". Pco:n syytä ei tiedetä. Hoitona laihdutus, jos ylipainoa. Jos ei ole, ja haluaa tulla raskaaksi, niin Clomifen, pistoshoidot, ivf jne.
Mitään tekoa tällä HORMONIsairaudella ei ole tupakan eikä alkoholin kanssa. Joku palstahörhö taas laukonut "totuuksia". Pco:n syytä ei tiedetä. Hoitona laihdutus, jos ylipainoa. Jos ei ole, ja haluaa tulla raskaaksi, niin Clomifen, pistoshoidot, ivf jne.
Mulla oli ylipainoa yli 30kg ja laihdutin 32kg eipä auttanut PCO:hon. Siellä ne samat rakkulat ultrassa näkyy. Aiemmin sentään tuli menkat vaikka epäsäännöllisesti, mutta nyt jäivät kokonaan pois :/
Ei laihdutus tietty kaikilla auta, mutta monilla auttaakin.
Itse en laihduttanut lainkaan vaikka painoa on kertynyt lähes 40kg liikaa. Sain Lugesteron reseptin. Keltarauhashormonilla haluttiin säännöllistää kuukautiskiertoa. Söin pillereita 3kk ja tulin raskaaksi. Ei tarvittu Clomeja eikä pistoshoitoja. Toivoa on ilmankin :)
Yritettiin viisivuotta lasta, ja vasta kun paino tippui kunnolla, niin vauva-teki tuloaan. Suosittelen laihduttamisen kokeilemista. Minulla ne lievensivät PCO:ta.