Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan oiekasti jättänyt epäkiitolliselle kummilapselleen lahjaa ostamatta?

Vierailija
08.11.2005 |

Aina siitä uhotaan,ettei pidä ostaa jos ei kiitostakaan kuule. Itseäni ärsyttää toinen kummilapseni, joka ei kiitä synttärilahjasta , ei mistään. Juuri lähetin postissa rahana lahjan, kun eivät kuulemma ehtineet järkätä synttäreitä muuten tai ne piti olla myöhemmin ( mutta eivät sitten jaksaneetkaan). Nyt taas joulu edessä.

Ikinä en ole kuullut kiitosta, en edes jos vien lahjan itse. lahja revitään käsistä " tyhjä ilme" naamalla sanomatta saakaan. Kyllähän vika on tietty vanhemmissakin, jos eivät pakota vaikka lastaan soittamaan tai tekstaria lähettämään ( se jos mikä ois vaivaton ja helppo tapa kiittää). Mutta ei. Mitään ylitsevuotavia juttuja en odota enkä tosiaan odota mitään vastalahjoja tms.

Ymmärtäähän sen, että jos kyse on pienistä lapsista, niin ne ei ymmärrä mitään, kun esim. jouluna luulevat että pukki tuo lahjat. Mutta kyllä jo isot, 8-15-v lapset vois sitä turpaansa sen verran aukaista, että sana " kiitos" edes tulis ulos.

Lopettaako kylmästi koko lahjasysteemi vai tehdäkö se muodon vuoksi ja kuinka kauan? Itse ainakin pakottaisin oman lapseni kiittämään, vaikka on vasta 2-vuotias.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niillä lahjoilla ole mitään väliä. Kummi on lapsen aikuinen ystävä ja auttaa lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Jos olisit viettänyt aikaa kummilapsesi kanssa vuosien saatossa olisit voinut esimerkiksi opettaa hänelle ' kiitos' sanan syvemmän merkityksen. Kun lapsen vanhemmat eivät ole siihen selvästikään kyenneet.

Vierailija
2/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

HElvetin myrkynkylväjä-eukko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei kiitä lahjoista, voit jatkossa antaa edullisempia lahjoja. Synttäreille kun ei voi mennä tyhjin käsin.

Ongelmahan noissa kummilasten lahjoissa on se, että vaikka ne annetaan lapselle, ne annetaan vähän niinkuin vanhempien takia ja vanhempien maun mukaan... tai ainakin itse ostan lahjat aina siten, että tiedän vanhempien " kelpuuttavan" ne, esim. joillekin kummilapsille ei saa ostaa " liikaa" leluja (sekin on kyllä ärsyttävää).

Jos otat tuon lahja per juhlat -periaatteen, voit piruuttasi jättää joku vuosi myös menemättä juhliin ja jätät lahjankin antamatta.

Vierailija
4/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa vähän epästabiililta, ei mikään ihme ettei haluta enempää kummilapsen lähelle. Kummiuden idea ei ole lahjominen, ja jos on noin hyytävät välit kummilapseen, voi ehkä olla parempi olla pitämättä sen enempää yhteyttä.

Vierailija
5/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Mites sanotaan?" , etkä päästä irti paketista ennenkuin kiitoksen sana kuuluu. :)

Vierailija
6/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettakaa edes joitakin perustapoja lapsillenne älkääkä syyttäkö kummeja huonoiksi.

T: normaalijärkinen ap

Vierailija
7/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos vastaanotto on aina yhtä tympeä eikä tule edes kiitosta, budjetoisin lahjakulut jatkossa puolta pienemmiksi.

Sinuna saattaisin myös kylmän rauhallisesti kysyä (joko juhlissa tai myöhemmin) lapsen vanhemmilta, mahtoiko tämä pitää lahjasta, oliko sopiva tms. Ehkä nekin pöljät sitten heräävät tajuamaan, ettet ole saanut mitään palautetta lahjasta..!

Vierailija
8/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole nikopetteriä, tyttäreni on 1,5-vuotias. T. nro 6.

Vierailija
9/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin ominaisuudessahan on tavallaan ihan ok vähän ojentaa ja opastaa lasta käytöstavoissa -vaikka vähän pilke silmäkulmassa. Vanhemmat ei voi siitä loukkaantua, kun on kummi kyseessä!

t. ei-ap, mutta ap:n ymmärtäjä :)

Vierailija
10/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen vieläkin sitä mieltä ettei niillä lahjoilla ole mitään merkitystä. Tämän päivän markkinataloudessa on vain tapana korvata normaali kanssa käyminen ja tunteet lahjoilla. Aito lahja lähtee sydänmestä, sitä ei osteta tavan vuoksi.

Ja se, että kummi on läsnä lapselle, nuorelle ja aikuisellekin kummilapselle korvaa sata kertaisesti kaikki lahjat mitä voit ostaa.

2

Vierailija
11/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: toinen joka miettii " lahjomisen" lopettamista koska kiitosta ei kuulu eikä taida lahjatkaan 7v-neitiä miellyttää :(

Vierailija
12/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläskään olla hallussa. 2 oikeassa

Vierailija
13/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:han on ihana kummi, koska muistaa lasta silloinkin, kun ei kutsuta käymään tms. (Ja se kynnyt tuppauttua paikalle kutsumatta on aika korkea, joten turha ap:tä syyttää.)

Ap, jätä huomiotta noi idioottikommentit!

Vierailija
14/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva :(

Vierailija
15/22 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

7- vuotiaan kanssa voi lähteä vaikka pyörä- tai hiihtoretkelle eväitten kanssa. Tai mennä marjametsään. Tai uimaan, kirjastoon tai elokuviin.

Voisit tehdä kummityttösi kanssa jonkun tavan vaikka joka kesäisen kesäteatterinkäynnin.

Jotain mistä te molemmat pidätte ja mikä on vain teidän kahden keskinen juttu. Se olisi lapselle ihanaa saada aikuisen aikaa 100%.

Ja 7-vuotias on vielä lapsi.

2

Vierailija
16/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ylipäätään että arvostaako lapsi+vanhemmat muuta kuin lahjoja... Kaikki ei aina ole noin yksinkertaista!

13

Vierailija
17/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat lahjan ja pyydät kauniisti miten sanotaan kun lahjan saa, eihän ole lapsen vika jos vanhemmat ei ole opettaneet kohteliaaksi, itse voisit vähän opettaa samalla kummilastasi. Kyllä kummilapsesi arvostaa sinua kun muistat häntä.

Vierailija
18/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan muuten yhteydessä kuin vaan " lahjapäivinä" , kiitos tulee kyllä useimmiten tekstarina esim.

MUTTA kummipojan pikkuveljelle olemme lopettaneet ostamisen koska sieltä tuli vaan valitusta että " miksi toi saa isomman ja kalliimman" ja jälkeenpäin " Mulla oli jo se ja se" ja kiitosta ei koskaan.

Vierailija
19/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vaikuta siltä että olisit kovinkaan läheinen kummilastesi kanssa, ujostelevatko he sinua vai mitä. Miten käyttäydyt heidän seurassaan? Ehkäpäs olisi pienestä pitäen olla enempi mukana heidän touhuissaan, ja tutustua kummilapsiinsa, niin saattaisi kiitosta ja hyviä sanojakin löytyä...

Vierailija
20/22 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulumisia niin saa vastaukseksi vain ylimielisiä juttuja.

Lahjoista ei tule koskaan kiitosta tai edes ilmoitusta että ovat tulleet perille. Olen laittanut aina merkkipäivinä ja jouluna paketit, ellen itse ole päässyt käymään. Olen tilannut lehtiäkin kummilapselle, mutten ole kuullut mitään kommenttia siitä että onko lehdet olleet hyviä vai ovatko kenties koskaan menneet perille.

Haluaisin olla kummilapsen kanssa tekemisissä, mutta näyttää siltä että meidät on savustettu ulos kommunikoimattomuudella. Ei yksipuolista yhteydenpitoa oikein jaksa pidemmän päälle.

Että näinkin voi sitten hommat mennä. Sanokaa mitä sanotte, mutta em on minun mielestä moukkamaista käytöstä.

Itse soitamme aina lapsemme kummeille jos heitä tulee jotain, ja soittelemme välillä muutenkin. Lähetämme kummeille säännöllisesti kirjeen, jossa kerrotaan kuulumisia ja laitetaan valokuvia. Kummeja kutsutaan käymään ja jos vaan mahdollista niin itse poiketaan heillä kylässä. Yritän ainakin olla " hyvä kummilapsen vanhempi" . En oleta että lahjoja tulee automaattisesti, ja oikeastaan olen sitä mieltä että kummin kyläily olisi lahjoja tärkeämpää. Olen sen sanonutkin, että riittää kun olevat läsnä. Ei heitä ole kummeiksi valittu siksi, että ovat varakkaita ja hyvässä ammatissa vaan siksi, että ovat ihania ja lämpimiä ihmisiä ja sellaisia soisin lapsemme eteen sattuvan elämässä useampiakin.

Nämä kummihommat ovat kaikenkaikkiaan vähän kinkkisiä juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi