Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun tupakkavalistus menee yli...

Vierailija
11.11.2011 |

Joo, olen yhteiskunnan pohjasakkaa. Poltan tupakkaa.

Lopetin aikoinaan, kun aloin odottamaan esikoistani. Minulla on kolme lasta. Nuorimmainen on nyt 5v ja olen polttanut taas (luoja tietää miksi) pari vuotta ihan säännöllisesti (liikaa)

Muuten luulisin olevani suht kunnollinen. En käytä alkoholia. On vakituinen työ. En polta töissä. Olen ollut hoitovapaalla sen säädetyt 3 vuotta kuopukksenkin jälkeen. On ydinperhe ja kaikkea.

Mutta poltan.

Ja ainakin työterveyshuolto pitää kyllä huolen siitä, etten nyt vaan unohda tupakan vaarallisuutta. Ihan niinkuin en tähän ikään mennessä tietäisi MITÄ se aiheuttaa. Lääkäriin ei voi mennä edes näyttämään murtunutta isovarvastaan, kun sekin paranis justiinsa, jos vaan lopettaisin tupakoinnin. Ei väliä, mikä vaiva. Tupakka tappaa. (Olen joutunut ravaamaan siellä nyt vähän useammin, kun piti käydä työterveystarkastuksessa, sitten rokotuksilla ja kerran hakemassa sairaslomalappu...) Työterveyshuoltomme on pieni ja samaa virttä se toistaa terkkarikin. Seinät on tapetoitu Nicorette-mainoksilla ja sitä rataa.

Itselläni alkaa jo nousta henkinen vastarinta. Taannun kohta täysin ja motivaatio lopettamiseen on hukassa tyystin.

Kohtalotovereita? (Ei varmaankaan täällä...?)

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin vuoksi on Suomessa vuosittain 1,2 miljoonaa sairauspoissaolopäivää ja 600 000 lääkärissä käyntiä. Sairauspoissolot palkattomiksi ja lääräri käynnit maksullisiksi.

Veronmaksaja kiittää.

Vierailija
22/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kaikki olisivat erityisesti vainoamassa sua. Nousee tuo lapsellinen uhma "jos minulle tästä sanotaan, niin en varmasti lopeta"... myönnä vaan totuus itsellesi: sinulla ei ole riittävästi tahdonvoimaa, olet heikko :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vain tajua miksi ap ei lopettaisi. Voihan sitä juhlatilanteissa sauhutella, mutta tarviiko sitä jokaisella kahvitunnilla ja mainoskatkolla juosta kessuttelemaan kuin olisi pahastikin koukussa.

Kaikki tai ei mitään. Ja miten niin "kuin olisi pahastikin koukussa". Olen, myönnän sen. Lopettaminen oli aikaisemmin hemmetin tuskallinen operaatio, mutta silloin oli edes motivaatio siihen. Nyt ei ole. Yhteensä olen sauhunnut elämästäni yli 20 vuotta. Tiedän, ettei ole fiksua, tiedän, että varmaan kuolen johonkin keuhkosyöpään, keuhkoahtaumaan tai verisuonitautiin. Tai jos ei muuta, vähintään saan kohta astman.

Mutta ainakaan omalla kohdallani kyse ei ole vain siitä, että lopetan ja se siitä.

Vierailija
24/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

röökillä on tyhmännäköistä. Vähän kuin kävisi hyppäämässä hirttoköydellä jokaisella kahvitauolla.

Vierailija
25/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin kaikki olisivat erityisesti vainoamassa sua. Nousee tuo lapsellinen uhma "jos minulle tästä sanotaan, niin en varmasti lopeta"... myönnä vaan totuus itsellesi: sinulla ei ole riittävästi tahdonvoimaa, olet heikko :(

"En halua lopettaa. Motivaatiota ei riitä. Katellaan joku toinen kerta"

Ja ei kaikki mua vainoa. Vain se lääkäri, joka lappaa mulle valistuslappusia käteen joka ikisellä käynnillä, oli asia mikä hyvänsä. Voin antaa ne pois hyvään tarkoitukseen. Kuka haluaa?

Vierailija
26/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sairastut. Sama juttu koskee muidenkin paheiden harrastajia. En tajua pahasti ylipainoista, sokeri- ja rasvapitoista ruokaa syövää, liikuntaa karttavaa tuttavaa, jonka mielestä on epäreilua, että sillä on nyt diabetes ja insuliinia joudutaan lisäämään, kun verensokeri on jatkuvasti liian korkea. Se vaan odottaa jotain ihmepilleriä ja valittaa, kun lääkärit puhuu elintapojen muuttamisesta.

Vierailija
27/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakointiin liittyen. Puhutaan siitä että tuoakoitsijat sairastuu ja maksaa niin ja niin paljon yhteiskunnalle ja tuhoaa oman terveytebsä ja tosi voimakasta mielikuvamainontaa tupakkaa vastaan. No hemmetti, kieltäkää se sitten jos on noin vaarallista! Ai mutta eihän sitä voida kieltää, koska tupakkateollisuus TUOTTAA todella paljon rahaa ja maksaa siitä valtavia summia valtioille!

Itse en tupakoi, tupakan haju oksettaa. Mutta en ymmärrä etä jos joku tuote on sallittu, niin kuinka voi olla sallittua kannattaa kaikki vastuu "rahanmenosta" sillä lopullisella koukussa olevalla kuluttajalla?

Vierailija
28/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos joku kasvattaisi myrkkyomenia, niin sutä kasvattajaa ei poistettaisi markkinoilta, vaan syyllistettäisiin sitä myrkkyomenien syöjää. Että "kun syöt niin lääkärikustannukset kasvaa, kun pitää hoitaa ne sun myrkkyoireet!"

Miettikää nyt?

Vierailija
29/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on taas muutama joka voisi hipsiä hevon vittuun TÄSTÄ KETJUSTA :)

-vastaaja nro 2-

Vierailija
30/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kai se kohtuullista jos valtio edes saa osan korvattua niistä terveydenhuollon kuluista joita tupakointi Suomessa(kin) aiheuttaa! Miettikääpä itse, minkälainen haloo nousisi jos tupakka kiellettäisi?

tupakointiin liittyen. Puhutaan siitä että tuoakoitsijat sairastuu ja maksaa niin ja niin paljon yhteiskunnalle ja tuhoaa oman terveytebsä ja tosi voimakasta mielikuvamainontaa tupakkaa vastaan. No hemmetti, kieltäkää se sitten jos on noin vaarallista! Ai mutta eihän sitä voida kieltää, koska tupakkateollisuus TUOTTAA todella paljon rahaa ja maksaa siitä valtavia summia valtioille!

Itse en tupakoi, tupakan haju oksettaa. Mutta en ymmärrä etä jos joku tuote on sallittu, niin kuinka voi olla sallittua kannattaa kaikki vastuu "rahanmenosta" sillä lopullisella koukussa olevalla kuluttajalla?

Vierailija
31/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin vuoksi on Suomessa vuosittain 1,2 miljoonaa sairauspoissaolopäivää ja 600 000 lääkärissä käyntiä. Sairauspoissolot palkattomiksi ja lääräri käynnit maksullisiksi.

Veronmaksaja kiittää.

jos ei poltettaisi tupakkaa,juotaisi viinaa ja ajeltaisi autoilla menis valtio hyvin pian nurin.

Sitten hyvä Veronmaksaja saisit oikeasti kiittää siitäkin hyvästä ajasta tupakoitsijoita.

Vierailija
32/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveysvaikutuksista.

Vai kuvittelinko vain, tässä omantunnontuskissa rypiessäni?

Vierailija
33/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos joku kasvattaisi myrkkyomenia, niin sutä kasvattajaa ei poistettaisi markkinoilta, vaan syyllistettäisiin sitä myrkkyomenien syöjää. Että "kun syöt niin lääkärikustannukset kasvaa, kun pitää hoitaa ne sun myrkkyoireet!"

Miettikää nyt?

myrkkyä joka tappaa niin joo, kyllä mun mielestä sillä syöjällä on myös vastuu. Ei kaikkea voi aina toiseten syyksi laittaa.

Vierailija
34/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tupakkakustannuksissa lasketaan vain tupakkasairauksien kulut (ja mikä sairaus mistäkin tulee ei ole edes yksiselitteistä), muttei huomioida lainkaan seuraavia asioita:

- tupakkavero

- tupakoitsija tn. kuolee nuoremapana. Okei, makaa ehkä letkuissa viimeisen elinvuotensa, mutta niin se terveysintoilijakin voi maata viimeisen elinvuotensa letkuissa vain sillä erolla, että ensin eli 90-vuotiaaksi nauttien palveluista ja nostaen eläkettä. Vai luuletteko, että ei-tupakoivat on ilmaisia terveydenhuollolle? Eihän ne koskaan sairasta vanhemmiten...

Sinänsä tupakoinnin voisi kieltää.

Vierailija
35/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnut kuitenkin jossain syvällä olevan jo kyllästynyt tupakointiin mutta et vaan saa tarpeeksi aikaiseksi lopettaa.

Oikealla mielentilalla (joka minusta sinulla nyt on) olen 99% varma että onnistut tämän kirjan avulla.

Kokeile, et mitään menetäkään!

t. 25 vuotta tupakoija, nyt 4 mahtavaa kuukautta ilman tupakkaa.. =)

Vierailija
36/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös kannabikseen.

Mut sarkasmisikeen, en mäkään ymmärrä tupakoitsijoita kun maksattavat keuhkosyöpänsä yhteiskunnalla. Eivät vietä kymmentä viimeistä elinvuottaan kalliissa laitoksissa, niin kuin jotkut tervaskannot.

Ja itseasiassa radon-alueilla asuvienkin pitäisi hoidattaa keuhkosyöpänsä yksityisesti, mitäs asuvat siellä!

Vierailija
37/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kartan antibioottejakin viimeiseen asti.

Menkäähän nyt valistamaan niitä, joilla bmi huitelee 30 korvilla, alapaineet satasen paremmalla puolella ja kolesteroli on kaksinumeroinen.

PS: Itselläni bmi on 18, verenpaine n. 100/70 ja kolesteroli 4. Just mitattu.

Mä lähden tupakille. Kun nyt tuli puheeks... Moro!

Vierailija
38/38 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruvetaan puhumaan siitä kuinka paljon alkoholi maksaa sairaspäivinä työnantajille... Tää on just niin tätä jos on jalka poikki lopeta tupakanpoltto. Kuinka monelta kysytään alkoholinkäytöstä kun käyt lääkärissä? Kummassa menee ennemmän työaikaa hukkaan, krapulapäivissä vai tupakkatauoilla? Kumpi on haitallisempaa jos minä äitinä poltan 10 tupakkaa päivässä tai juon 10 kaljaa päivän aikana?