Lihottaako light-limut?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="10.11.2011 klo 10:24"]
että light limut ja mehut on vaarallisempia ja lihottavampia ku normaalit vaikka toisin luullaan.
[/quote]
Lääkärit puhuu paljon paskaa. Tässä taas yksi esimerkki.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 18:33"]
[/quote]
Lue enemmän, luule vähemmän:
Tuoreen tutkimuksen mukaan light-virvoitusjuomat voivat todellisuudessa lihottaa jopa sokerisia versioita enemmän. Amerikkalaistutkijoiden mukaan dieettilimut lisäävät näläntunnetta ja saavat ainakin ylipainoiset ihmiset ahmimaan enemmän kaloreita kuin sokeripitoisia virvoitusjuomia juovat. Light-versioista ei siis ole mitään hyötyä painonhallinnan kannalta. Tutkimus toteutettiin Yhdysvaltain Baltimoressa, lääketieteellisessä John Hopkins Bloomberg School of Public Health -yliopistossa.
– Ylipainoiset ihmiset saavat toki vähemmän kilokaloreita light-juomista sokerisiin virvoitusjuomiin verrattuna, mutta dieettilimuja juovat ihmiset syövät aterioita ja välipaloja huomattavasti enemmän, muistuttaa yliopiston dosentti Sara Bleich.
Yliopiston tutkimuksissa analysoitiin kansallisia terveysraportteja vuosien 1999 ja 2010 väliltä. Tutkijat huomasivat, että dieettilimuja juovilla on tyypillisesti korkeampi painoindeksi ja he syövät enemmän lihottavia välipaloja, kuin sokerisia juomia kuluttavat ihmiset.
Jo aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet dieettilimujen keinotekoisten makeutusaineiden lisäävän ruokahalua. Makeutusaineet aktivoivat aivojen palkitsemiskeskusta ja sekoittavat makeasensorien toimintaa. Tämän vuoksi ihminen ei välttämättä enää hallitse luotettavasti omaa näläntunnettaan ja syö enemmän kuin pitäisi.
Lisäävät näläntunnetta ja selluliittia! Niin paljon myrkkyjä joita keho ei osaa poista ja niinpä päätyvät selluliitiksi...
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="10.11.2011 klo 10:24"]
että light limut ja mehut on vaarallisempia ja lihottavampia ku normaalit vaikka toisin luullaan.
[/quote]
[/quote]
Totta. Onneksi av-palstalla kerrotaan totuus....:D
[quote author="Vierailija" time="10.11.2011 klo 10:25"]se itse limu ei lihota, mutta ne makeutusaineet sotkevat kehon sokeriaineenvaihduntaa ja lisäävät ruokahalua. Tästä oli joku ohjelmakin tv,ssä- kevytlimuja juovat söivät paljon verrokkiryhmää enemmän. [/quote]
Tää on kyllä jännä, koska kun itse juon lasillisen Pepsi Maxia (ainut limsa mitä ikinä juon), olen ihan täynnä pitkään, mutta kai sit ihmiset vaan on erilaisia jos se tosiaan saa jotkut nälkäisemmäksi, itsellä se tappaa ruokahalun ihan tyystin pitkäksi aikaa.
Juokaa hyvät ihmiset vettä älkääkä myrkyttäkö itseänne turhilla lisäaineilla. Silloin ei tarvitse edes pohtia lihottaako light limut.
Lihottavuudesta ei ole tieteellistä näyttöä, laihduttamiseen saattaa toki auttaa. Jos sokeri korvataan energiattomalla makeutuksella, pienenee ravinnon sisältämä energiamäärä ja tämä vaikuttaa suoraan laihtumiseen. Toki vielä tehokkaampaa olisi luopua kaikesta makeutuksesta, jolloin tulisi syötyä muutenkin kevyemmin. Makeutusaineet siis tavallaan pitävät yllä makeanhimoa - oli niissä energiaa tai ei.
[quote author="Vierailija" time="10.11.2011 klo 13:11"]
asiakkaita seuranneena voin todeta: läskit tilaa light'tia.
[/quote]
Ne tilaa kyllä kaikkea muutakin. Mäkkärissä ei taida käydä normaalipainoisia...
Järki käteen niiden jenkkitutkimusten ja johtopäätösten kanssa :D
Sokeriko sitten ei ylläpitäisi makeanhimoa? Jos light-läskit joisivat kevytjuomien sijaan sokerilientä, heillä olisi ihan yhtä kova makeanhimo ja lisäksi tuhat ekstrakaloria per pv.
Tietenkään light-juomat eivät itsessään laihduta. Jos niillä korvataan energiapitoiset juomat, silloin kyllä.
KEVYTJUOMA LIHOTTAA.
Keinotekoiset makeutusaineet huijaavat kehoa tuottamaan insuliinia. Insuliini varastoi rasvat epaseksikkaasti. Kevytjuoma sekoittaa metaboliasi ja kulutat vahemman. Elainkokeissa keinotekoisia makeutusaineita syovat rotat lihoivat 14 % vaikka ottivat vahemman energiaa kuin viiteryhma. Vaestotilastoissa kevytjuomia juovat ovat 200 % suuremmalla todennakoisyydella lihavia.
http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/01/30/ajcn.112.050997
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:23"]
Lihottavuudesta ei ole tieteellistä näyttöä, laihduttamiseen saattaa toki auttaa. Jos sokeri korvataan energiattomalla makeutuksella, pienenee ravinnon sisältämä energiamäärä ja tämä vaikuttaa suoraan laihtumiseen. Toki vielä tehokkaampaa olisi luopua kaikesta makeutuksesta, jolloin tulisi syötyä muutenkin kevyemmin. Makeutusaineet siis tavallaan pitävät yllä makeanhimoa - oli niissä energiaa tai ei.
[/quote]
Ei se ihan noin mene. On kyse sokeriaineenvaihdunnasta.
mikäli kaloreita 0
ei niitäkään silti ole hyvä juoda kohtuuttomasti, mutta silloin kun limsaa tekee mieli, niin kannattaa valita light-versio ellei halua ylimääräisiä kaloreita. Ottamatta nyt kantaa mihinkään lisäaineisiin yms. Itse juon limsaa kuitenkin harvemmin niin suoraan sanottuna en välitä lisäaineista ja valitsen sen lightin
Itse juon limsaa kuitenkin harvemmin niin suoraan sanottuna en välitä lisäaineista ja valitsen sen lightin
Mutta sokerista välität vaikka juot harvemmin?
juoda muita kuin light tai zero limuja. Ja lisäaineita on niissä perusversioissa ihan yhtä paljon, joten sitä ei kannata kytätä.
se itse limu ei lihota, mutta ne makeutusaineet sotkevat kehon sokeriaineenvaihduntaa ja lisäävät ruokahalua. Tästä oli joku ohjelmakin tv,ssä- kevytlimuja juovat söivät paljon verrokkiryhmää enemmän. Makeutusaineilla on paljon huonoja sivuvaikutuksia, niihin ei kannata itseään totuttaa- ja tosiaan huijaavat elimistön sokeritasapainoa, mitä tavallinen limppari ei tee. Itse olen valinnut tavalliset limut, juomme niitä tosi harvoin
Itse siis juo kamalat määrät maxia ja zeroa...ja aina välillä yritän riippuvuudestani eroon. Kun juon näiden sijaan vettä, niin ainakin turvotus poistuu.
Kamalia tuotteita noi on, mutta olen niin koukussa, niin koukussa...
ja rasittavat munuaisia. Äskettäin luin myös Hyvä terveys -lehdestä, että tutkimusten mukaan ne aiheuttavat maksan rasvoittumista.
ja rasittavat munuaisia. Äskettäin luin myös Hyvä terveys -lehdestä, että tutkimusten mukaan ne aiheuttavat maksan rasvoittumista.
'Energiajuomat, limsat ja nimenomaan light-juomat, joissa on makeutusaineena paljon fruktoosia ja aspartaamia, aiheuttavat rasvamaksan, Färkkilä sanoo.'
Kommentoija on Professori, ylilääkäri Martti Färkkilä.
Jos virvoitusjuomia satunaisesti käytän, ovat ve aina sokerilla makeutettuja, ei ikinä light versioita.
Light on wt.