Työhaastattelussa kyseltiin onko lapsia
työhaastattelussa kyseltiin onko lapsia, vieläpä kahteen otteeseen. Tuohan on laitonta. En tullut valituksi vaikka referenssini olivat paremmat kuin valituksi tulleella miehellä. Ottaa päähän.
Kommentit (29)
Ihmettelen, että miten AP voi olla todella varma, että on kärsinyt vääryyttä kun ei tullut valituksi työhön... Miten Ap tietää toisen hakijan työhistorian, koulutuksen, kurssit, suosittelijat yms. valintaan vaikuttavat tekijät ?
Niin, ja vieläpä sen minkälainen toinen hakija on luonteeltaan ja miten haastattelu on mennyt. Monesti haetaan sopivaa henkilöä, ei välttämättä muodollisesti pätevintä.
mutta mieti asia niin että tuskin olisit ko. työpaikkaan halunnutkaan, jos asenne ja ilmapiiri on tuollainen.
Toisenlaisiakin yrityksiä on. Etsi sinäkin sellainen :)
Työnantaja hakee työntekijää esimerkiksi öljylautalle, vaarallisten kemikaalien käsittelyä sisältävään työhön, säteilyalttiiseen paikkaan, satakiloisia kiviä kantamaan, astronautiksi jne.
Olisi todella erikoista, jos työnantaja ei kysyisi haastattelussa, onko hakija raskaana, koska raskaana olevat naiset nyt vain eivät saa tai halua tehdä kaikkia töitä. Kyse on työturvallisuudesta, sekä työnantajan että -tekijän näkökulmasta.
Jokohan tämä uppois?
tai muutenkaa sellaisiin paikkoihin mikä on vaaraksi vauvalle, ainakin jos mielii pitää vauvan.. vitun puupää!
Työterveyshuolto voi hyvin kysyä raskausasiaa, ja pohtia sopiiko hakija ylipäätään terveydentilaltaan työhön. Työhöntulotarkastuksesta ei saa kertoa työnantajalle muuta, kuin sopii kys. työhön, ei sovi tai en ota kantaa.
tai muutenkaa sellaisiin paikkoihin mikä on vaaraksi vauvalle, ainakin jos mielii pitää vauvan.. vitun puupää!
Työterveyshuolto voi hyvin kysyä raskausasiaa, ja pohtia sopiiko hakija ylipäätään terveydentilaltaan työhön. Työhöntulotarkastuksesta ei saa kertoa työnantajalle muuta, kuin sopii kys. työhön, ei sovi tai en ota kantaa.
tottakai kannattaisi haastaa oikeuteen!
haastattelussa, että missä vihkisormukseni on kun olen (hakemuksen mukaan) naimisissa... Muut haastattelijat menivät ihan vaikeiksi mutta sain onneksi vastattua sopivan kevyesti eikä kysymys minua sinänsä haitannut. Itse olen oma-aloitteisesti kertonut lapsista, kun minua on pyydetty kertomaan itsestäni (kerron ensin lyhyesti perheestä mutta pääpaino on työtehtävän hoitamisen kannalta merkityksellisissä asioissa kuten opinnot, erikoistumiset ym.). Onneksi ammattini liittyy myös lapsiin, joten oma perhe ja lapset ovat arvoja, joita työssänikin arvostetaan.
Kysyä aina saa - itse voi valita mitä vastaa tai vastaako. No, sain viran; hakuprosessiin kuului haastattelun lisäksi myös soveltuvuustestaus (3 parasta hakijaa). Ja nykyään itse vastaan työntekijöiden rekrytoinnista.
Entäs jos kiistävät ikinä edes kysyneensä asiasta? Se on sana vastaan sana.
Juttelin juuri yhden kaverin kanssa, joka on rekrykonsultti. Sanoi, että asiassa on kaksi puolta. Ihminen, joka alkaa haastattelussa vedota siihen, ettei tarvi kertoa esimerkiksi lapsista on automaattisesti OUT. Ei tarvi kertoa, mutta siihen päättyy se juttu. Toisaalta sanoi, että kysyy sitä useinkin, koska haluaa vain kokonaiskuvan hakijasta. Ei kuulemma ikinä luokittele ihmisiä sen mukaan, kun itsekin on kahden pienen äiti. Sanoi kerran osuvasti, että jos lapset on työnantajalle ongelma, niin sitten hän ei ainakaan itse edes haluaisi sellaiseen työpaikkaan....