Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen täysin väsynyt julkisen terveydenhuollon toimimattomuuteen!!!

Vierailija
09.11.2011 |

Yritän miettiä selviytymisstrategiaa. Julkiselle puolelle ei koskaan pääse lääkäriin kun sitä tarvitsisi. Yksityinen nielee satoja euroja jo pienen sairastelun takia. Olen väsynyt taistelemaan julkisella puolella hoidonsaamisesta. Onko aikuisille olemassa kaiken kattavaa sairausvakuutusta? Ja millaisilla hinnoilla?

Vai onko veronkierto ainoa ratkaisu, että saa säästettyä rahaa tulevaisuuteen ja mahdolliseen sairastumiseen?! Eikö kukaan pysty korjaamaan tätä erittäin pahaa puutetta yhteiskunnassamme?!!

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutimme viime keväänä kehyskuntaan. Ero on valtava - siinä missä Vantaalla olisin saanut tuntikausia jonottaa "arvauskeskuksessa", pääsin uudessa kotikunnassa suoraan lääkärin puheille. Lääkäriaika järjestyy samalle päivälle eikä tarvitse tuntikausia jonottaa labraan tai muihin tutkimuksiin/toimenpiteisiin. Lisäksi erityislapsellemme on tarjottu enemmän tukitoimenpiteitä 5kk aikana kuin Vantaalla 8 vuodessa... Samainen erityislapsi oli lähellä menehtyä ollessaan 4v, kun lääkäri diagnosoi hänellä korvatulehduksen ja oli lähettämässä meitä kotiin. Vastaanotossa ollut sairaanhoitaja katsoi lasta ja kysyi olimmeko jo käyneet lääkärin luona ja mitä tämä oli sanonut. Kun kerroin korvatulehduksesta, niin hoitaja lähti samantien lääkärin puheille ja palasi muutaman minuutin kuluttua takaisin kädessään lähete Jorviin. Siellä poika olikin seuraavat 5 päivää tiputuksessa; korvatulehdus olikin rotavirus, joka ehti uuvuttaa pikkuisen pahasti... Ihmettelin kyllä itsekin miten raju oksentelu/ripuli voisi muka olla korvatulehdusta ja alunperin vein lapsen lääkäriin, koska pelkäsin kuivumista. Eli hoitajat saivat paikata lääkärien virheitä...

Kaikilla meillä on kyllä vielä sairasvakuutukset mutta nykyisessä kotikunnassa näyttää, ettei niille ole tarvetta... Kyllähän se sairasvakuutus tulee halvemmaksi kuin muuttaminen "maalle" mutta toisaalta täällä elämänlaatukin paranee palvelujen lisäksi. Asiointi neuvolassa, lääkärissä, toimintaterapeutilla - ihan joka paikassa tähän asti on ollut mukavaa ja palvelu hyvin ystävällistä. Minulta on usein kysytty, kuinka jaksamme - kukaan ei ole sitä meiltä kysynyt aikaisemmin; ihmisten ystävällisyys ja kiireettömyys tuntuu hyvältä.

Vierailija
22/27 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin minä lääkäriaikaa hakiessani jouduin aina selittelemään. Kyselivät ajanvarauksessa olenko ihan todella lääkärin tarpeessa... Harmitti, kun en lääkäriin kuitenkaan koskaan turhaan mennyt, monesti pikemminkin liian myöhään.

Jos lääkäri kirjoitti lähetteen erikoislääkärille sai aikaa odottaa monta kuukautta. Kerran laittoivat lapselleni kiireellisenä ajan erikoislääkäriin, mutta hups! lähete olikin jäänyt lähettämättä...

Muutimme etelä-Suomeen pienelle paikkakunnalle ja olin aivan ihmeissäni kuinka helposti asiat sujuivat. Lääkäriaikaa varatessa sairauteni laatua ei kyseenalaistettu ja ajan erityistoimenpiteisiin sai helposti ja nopeasti.

Seuraavaksi muutimme maahan, jossa ei tunneta yleislääkäreitä. Sairausvakuutus tulee kaikkien maksaa, mutta lääkärissä käynti on todella halpaa ja lääkkeistä maksetaan vain pieni osa, koska sairausvakuutus korvaa muun osan. Ja aina pääsee erikoistuneen lääkärin hoitoon. Aivan mahtavaa! Ja lasten lääkäri ja lääkkeet ovat ilmaiset.

Päätimmekin, että kun muutamme takaisin Suomeen otamme vakuutuksen koko perheelle.

Ymmärrän ärtymyksesi siis täysin. Minulla kesti vain kauan tajuta suomen terveydenhuollon toimimattomuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassamme pääsee helposti ja nopeasti lääkäriin. Toisaalta jos vaiva on epäselvä, sen tutkiminen loppuu helposti.

Vierailija
24/27 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen soittanut aikaa päivystykseen (pieni kunta), eikä ole sen akuutimpaa ollut kuin korvatulehdusta yms. Hammaslääkäriinkiin pääsee parissa viikossa jopa pelkkään tarkastukseen.

Se hoitoonpääsy on ihan kuntapolitiikasta kiinni, eli siitä paljonko resursseja sinne terveydenhuoltoon laitetaan.

Helsinki on kokoomusvetoinen, siksi siellä ei panosteta julkisiin palveluihin. Vedotkaa päätääjiin jos olette tyytymättömiä.

Vierailija
25/27 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menen lääkäriin (maalla sen ajan todella saa 2 vko sisään). Lääkäri tutkii ja tekee lähetteen eteenpäin. Odotan 5 kk ja saan kutsun toiselle lääkärille 3 vko kuluttua. Käyn lääkärissä, tämä toteaa saman kuin ensimmäinen lääkäri ja tekee lähetteen seuraavalle. Odotan 5 kk ja saan kutsun polille 3 vko kuluttua. Käyn polilla, erikoislääkäri toteaa, että todentotta, tämä vaivahan se on ja tekee lähetteen toimenoiteeseen. Odotan 5 kk ja saan kutsun toimenpiteen esitarkastukseen 3 vko kuluttua. Menen sinne, kohtaan mahdollisesti toisen tai kolmannen jo tapaamani lääkärin, vaiva todetaan taas kerran ja pääsen toimenpidejonoon. Johon toimenpiteeseen saan ajan noin 6 kk kuluttua.

Eli pienen vaivan ratkaisuun menee 2 vuotta! Ja vain siksi, että on olemassa typerä byrokratia, jossa oletetaan koko ajan, että potilas huijaa eikä edellinen lääkäri ole kovin pätevä.

Vierailija
26/27 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alle 30 ja ei ole perussairauksia. Pitääkin kysellä vakuutusyhtiöistä. Täällä meillä pääsee todella harvoin lääkärille, käytännössä pitää olla pää kainalossa että voisi päästä. Neuvolakaan ei enää toimi. Lääkärineuvolaa tarvitsevat lapset joutuvat jonoon.. ap

Sitä kautta ainakin itse olen päässyt tosi nopeasti lääkäriin.

eli esim. gynekologiset ongelmat eivät sille kuulu, ei edes hiivatulehdus.

Vierailija
27/27 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina päässyt Helsingissä samana päivänä tai viimeistään seuraavana päivänä lääkäriin. Tosin olen joutunut todella harvoin käymään lääkärissä. Kaksi kertaa olen kymmenen vuoden aikana joutunut käymään päivystyksessä ja sielläkin olen selvitytynyt lähes jonottamatta. Ilmeisesti olen vain ollut tosi onnekas.

Varaudu ap siihen, että vaikka olisit perusterve, vakuutuksesta suljetaan useita sairauksia pois. Itse esimerkiksi olen käynyt nivelvaivojen takia julkisella ja vaivan syykin löytyi. Mutta silti vakuutuksesta suljettiin kaikki reumaattiset sairaudet pois. Ja muutkin kaikki joiden vuoksi olen käynyt lääkärissä suljettiin pois, vaikka ne eivät olisikaan kroonisia vaivoja.

Itse tein ratkaisun että en ottanutkaan vakuutusta. Omavastuulla ja vakuutuksen vuosihinnalla saa jo kyllä muutaman lääkärikäynnin yksityisellä ihan itsekin maksettua. Eihän sillä nyt mitään isoa saa mutta otan sen riskin että jos joskus tarvitsen vaikkapa jalkaleikkauksen niin pääsen julkiselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme