Kohdunkaulan tilanne ja lähestyvä synnytys
Meninpä eilen vähän hiljaiseksi, kun sisätutkimuksen jälkeen lääkäri totesi kohdunkaulaa olevan jäljellä vajaa 2 cm ja että se on mennyt pehmenemään, oli sentään vielä kiinni. Kaksi viikkoa sitten kohdunkaulaa oli nelisen cm jäljellä ja se oli kiinteä, joten muutosta on tässä parissa viikossa aikalailla tapahtunut. Eikä mua oikeastaan juurikaan supistele kuin silloin, jos innostun kävelemään liian nopeasti.
Nyt kiinnostaisikin kuulla, missä vaiheessa teillä on alkanut kohdunkaula lyhentyä ja pehmentyä ja milloin olette lopulta synnyttäneet? Vauvat ovat jo lähes 2,5kiloisia molemmat ja viikkojakin on ihan hyvin kasassa, joten käynnistyvä synnytys ei olisi katastrofi, toivoisin kuitenkin pienten pysyvän kyydissä vielä kolmisen viikkoa..
Mia79 ja touhukaksikko rv 34+2
Kommentit (4)
Heippa!
Eipä mitään hätää, mulla oli kohdunkaula 2 cm jo ennen viikkoa 30 ja olin viikolla 33 auki 3 cm ja kohdunkaula oli hävinnyt, olin kontrollissa sairaalassa pari päivää ja pääsin kotiin.
Viikolla 36 + 9 olin 4 cm auki ja tasan viikolla 37 eli seuraavana päivänä puhkaistiin kalvot ja synnytin kaksi yli 3 kiloista pientä poikaa =)=)
Varsinaisia supistuksia ei mullakaan ollut, ainoastaan kivuttomia (kohtu tuli kovaksi, mutta ei kipuja)
Joten onnea tulevaan synnytykseen =)
Äityli ja pojat (3 viikkoa)
Kiva kuulla, että synnytykseen voi olla vielä aikaa, vaikka kohdunkaulan tilanne antaisi ymmärtää toisin!
Itse olin eilen äippäpolilla Naikkarilla (rv35+6) ja lääkäri totesi kohdunkaulaa olevan jäljellä enää puoli senttiä (ilmeiseti kiinteä) ja sanoi synnytyksen alkavan todennäköisesti melko pian, ainakin kahden viikon sisällä. Muutosta oli 8:ssa päivässä (jolloin siis edellinen äippäpolikäynti) tullut melkoisesti, eli silloin vielä 4cm kohdunkaulaa jäljellä.
Mulla on onneksi viikkoja mukavasti, joten hirveää huolta ei kamalan synnytysjännityksen lisäksi onneksi ole.:) Pitäisin kyllä pirpanat vielä masussa mielelläni sen pari viikkoa, jotta olisivat kypsemmät/kehittyneemmät syntyessään.
Toi lääkärin kommentti lähenevästä synnytyksestä kyllä pisti tajuamaan, että se synnytys on tulossa ihan oikeesti!:) Ihmetyttää vaan vähän, kun Naikkarilla ei ole ollut mitään keskustelua kahden kesken synnytykseen liittyen ei lääkärin eikä kätilön kanssa. Vaikka tietty olen itse kysellyt aina tilaisuuden tullen kaikkea. Mutta siis mitään toiveita tai muita ei ole kysytty tai kirjattu mitään minnekään.
Tsemppiä teille muillekin yrityksissä pitää vauvelit vielä masussa!
Simppu & pirpanat tasan 36 :)
Lisääkin kuulen mielelläni. :) Kaiketi kypsyvä kohdunkaula VOI ennakoida tulevaa synnytystä, mutta ihan mukavaa kuulla, ettei se sitä tarkoita välttämättä.
[color=blue]Simppu77:[/color] Juu, jotenkin on tuntunut siltä, että synnytys on edessä " sitten joskus" , mutta nyt onkin kyse enää viikoista. 8-) Eipä sitä oikein tahdo tajuta.. Mä oon itse ajatellut kirjoittaa synnytyskätilölle kirjeen, jossa kerron ajatuksistani ja toiveistani synnytyksen suhteen. Synnytykseen mennessä taitaa olla yhtä jos toista mielessä, joten eipä silloin tule välttämättä mieleen kaikkia ajatuksia. Ja lisäksi kätilö voi vaihtua kesken kaiken, joten kirje on sitten helppo antaa eteenpäin.
Mia79
Mut mullahan on vähän supistellu, ei kylläkään kipeesti, ja viime viikolla kävinkin sit lääkärin tarkastuksessa sen takia. Meinasin eka joutua taysiin, mut onneks oli peruuntunut yksi lääkäriaika neuvolasta. Lääkäri sanoi et kohdunkaula on pehmennyt ja kaulaa jäljellä n.2,5cm, ja tuo siis " sormipelillä" mitattuna (ja viikolla 25+ ultralla mitattuna oli 5cm ja samoilla viikoilla sormipelillä mitattuna oli 3cm).
Lääkäri sanoi et tuo pehmeneminen on jo ihan ymmärrettävää näillä viikoilla (viikkoja oli sillon 31+) ja että en varmaan aio ihan 40 viikolle asti vauvoja masussa kantaa;)
Ens viikolla onkin sit ultra ja toivottavasti katsoo taas sen kohdunsuun tilanteen, koska noita supistuksia jonkin verran on (enkä edes tee mitään rasittavaa, niitä vaan tulee).
Mut myöskin toivon et vauvat viihtys masussa ainakin tuonne 37+ viikoille, mut eipä sille mitään mahda jos aikovat aikasemmin jo pois!
Rölli-peikko ja tylpykät 32+3 (to neuvolaan)