Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

taina kovalaisen puolustuspuhe

Vierailija
09.11.2011 |

mitähän tuosta nyt ajattelis?

http://areena.yle.fi/video/1320824216258

"mä oon vaan ihminen"

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä tuota ap:n linkittämääkään, olen ihan lehtijutun tietojen varassa, mutta kyllähän siinä jutussa oli ihan asiaakin.

Kaverini asui arvoalueella pienen järven rannalla, jonka vastarannalla oli kehitysvammaisten hoitokoti. Talvella kehitysvammaisia käveli jään yli kurkkimaan talojen ikkunoista. Ei todellakaan mikään kiva juttu.

Aika vaikea oli asuntoa saada kaupaksi.

Omalla asuinalueellani asuu n. 40v kehitysvammainen joka on ihan harmiton mutta tykkää jakaa postia (tunkee postilaatikoihin kaikenlaista roskaa) , pyörii toisten pihoilla, kurkkii ikkunoista ja soittelee ovikelloja. Lapset pelkäävät häntä tosissaan. Kaverini luona lapset olivat tosi järkyttyneitä kun tämä mies oli heidän oven takanaan touhunnut heidän oltuaan kotona keskenään.

Vierailija
2/6 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän eristetään erilaiset pois "normaalien" ihmisten keskuudesta, sen pelottavammiksi he mielikuvissa käyvät.

Kyllä, kehitysvammaiset ovat arvaamattomia. Mutta vaarallisia, harvoin. Eikö tuollaisista tapauksista voisi ottaa opiksi? Myös vammaisten kanssa voi keskustella, heille voi tuoda selväksi ettei ole sopivaa käyttäytyä tietyllä tavalla. Ei kai tuollainen kurkkiminen vaarallista ole. Kyllä aikuinen ihminen selviää kokemuksesta. Ja lapset oppivat hyväksymään että meitä on moneen junaan.

Kyllä, myös kehitysvammaiset ovat ihmisiä, joille voi antaa anteeksi hassun käytöksen, kuten Tainalle itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen tuhopoltto metsää. Siirrettiin onneksi laitokseen erään isomman tuhopolton jälkeen.

Toinen varasti posteja ja repi laskuja yms. Naapureilla meni laskuja ulosottoon tämän naisen takia. Ehti tehdä useamman vuoden tätä, ennen kuin siirrettiin pois.

En ymmärrä, miksi näistä ei uskalleta ääneen puhua vaan hymistellään ja salaillaan.

Vierailija
4/6 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ja minä muutin pois.

Mitä enemmän eristetään erilaiset pois "normaalien" ihmisten keskuudesta, sen pelottavammiksi he mielikuvissa käyvät.

Kyllä, kehitysvammaiset ovat arvaamattomia. Mutta vaarallisia, harvoin. Eikö tuollaisista tapauksista voisi ottaa opiksi? Myös vammaisten kanssa voi keskustella, heille voi tuoda selväksi ettei ole sopivaa käyttäytyä tietyllä tavalla. Ei kai tuollainen kurkkiminen vaarallista ole. Kyllä aikuinen ihminen selviää kokemuksesta. Ja lapset oppivat hyväksymään että meitä on moneen junaan.

Kyllä, myös kehitysvammaiset ovat ihmisiä, joille voi antaa anteeksi hassun käytöksen, kuten Tainalle itselleen.

Vierailija
5/6 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja useimmat ovat oppivaista sakkia, heille voi tosiaan opettaa hyviä tapoja. Myös kerrostalossamme osaa kehitysvammainen. KOva on höpöttämään ja huuteleekin joskus mutta ei tuo minua ole häirinnyt.

Vierailija
6/6 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sinäkään kovin innoissasi olisit jos aina pitäisi olla verhot kiinni ettei vain kukaan voi kurkkia sisään.

Tai että lasten pitää olla peloissaan kotona, ihan vain sen vuoksi että ison miehen kokoinen mutta mieleltään lapsen tasolla oleva mies pyörii pihallasi.

Itse olen todennut, että on parempi olla edes puhumatta kehitysvammaiselle tai hänen läheisilleen. Asuimme ennen rivitalossa ja vastapäisessä talossa asui kehitysvammainen poika äitinsä kanssa. Poika ei häiriöitä aiheuttanut vaan ajeli vain pyörällään heidän talon edessä. Kerran olin pihatöissä omalla pihallamme ja pojan äiti tuli esittäytymään ja juttelemaan. Siitä päivästä lähtien poika alkoi ajamaan myös meidän taloa ympäri pyörällään ja hirveällä vauhdilla. Enää ei voinut olla omien lasten kanssa talon pihalla kun aina sai varoa etteivät jää pyörän alle.

Mitä enemmän eristetään erilaiset pois "normaalien" ihmisten keskuudesta, sen pelottavammiksi he mielikuvissa käyvät. Kyllä, kehitysvammaiset ovat arvaamattomia. Mutta vaarallisia, harvoin. Eikö tuollaisista tapauksista voisi ottaa opiksi? Myös vammaisten kanssa voi keskustella, heille voi tuoda selväksi ettei ole sopivaa käyttäytyä tietyllä tavalla. Ei kai tuollainen kurkkiminen vaarallista ole. Kyllä aikuinen ihminen selviää kokemuksesta. Ja lapset oppivat hyväksymään että meitä on moneen junaan. Kyllä, myös kehitysvammaiset ovat ihmisiä, joille voi antaa anteeksi hassun käytöksen, kuten Tainalle itselleen.