Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinköhän vähän liian vaikean kokeen vai olisko oppilasaines ihan oikeasti muuttunut?

Vierailija
08.11.2011 |

1 opiskelija (15 teki kokeen) läpäisi kokeen eka kerralla...Pari vuotta sitten sama aihe, lähes samanlainen koe, 2 hylättyä/16 opiskelijaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
22/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 4 tunnissa alan opiskelijoille pitäisi pystyä opettamaan pääkohdat tosiaankin jo pelkästään luennolla ja kertomaan miten pitää lukea kotona. 4h/41 sivua ei todellakaan ole vähän aikaa.

PS. Tyttäreni läpäisi nippa nappa vastaavan tentin lukematta sekuntiakaan, täysin kylmiltään ihan yleisperustiedoilla ja päättelemällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän eri asia onko oikiksen opiskelijoita vai tulevia baarimikkoja hohhoijaa..

kai niistä lakipykälistäkin voi valita vain ne tärkeimmät?

Vierailija
24/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ehkä hieman vaativampi koska ei ole kaikkien jokapäiväistä elämää, mutta sittenkin, ravistele porukkaa ja opeta teholla 4 h. Tulostin itse sen materiaalin ja luin huvikseni tässä vastikään, ei pitäisi olla mahdoton kellekään.

Vierailija
25/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään läpi keskeisimmät säädökset, mutta kokeessa hyvin paljon myös esim. lupien hakemiseen ja ilmoitusvelvollisuuksiin liittyviä asioita. Opettajan kyvyt ovat tämän tentin läpäisyssä erittäin pieni tekijä...Nettisukupolvi ei ilmeisesti pysty enää keskittymään lukemiseen ja varsinkaan vähänkään vaikeampaan tekstiin. ap

Vierailija
26/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään läpi keskeisimmät säädökset, mutta kokeessa hyvin paljon myös esim. lupien hakemiseen ja ilmoitusvelvollisuuksiin liittyviä asioita. Opettajan kyvyt ovat tämän tentin läpäisyssä erittäin pieni tekijä...Nettisukupolvi ei ilmeisesti pysty enää keskittymään lukemiseen ja varsinkaan vähänkään vaikeampaan tekstiin. ap

Vierailija
27/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
28/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
29/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
30/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajankohdasta? Ehkä opiskelijoilla (ei toisella asteella puhuta oppilaista...) on paljon isoja tehtäviä samaan aikaan. Kurssi voi myös olla huonosti ohjeistettu, eikä opiskelijat ole osanneet itsenäisesti valmistautua. Tokki se aineskin voi olla tällä vuosikurssilla heikompaa tasoltansa ja motivaatioltaan.

Vierailija
31/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen nyt uutta ammattia parikymppisten kanssa. En ole mitenkään superahkera tai nero, mutta täytyy sanoa, että nykyisten parikymppisten joukossa menen ihmelapsesta. En tajua nykynuorten tapaa opiskella. Mitään, MITÄÄN ei suostuta opiskelemaan ulkoa. Ja sit porataan, ku tentit ei mee läpi. Lisäksi yleissivistys on jotensakin hukassa. Välillä olen tikahtua nauruun kuunnellessani näiden amk-opiskelijoiden juttuja.

Monella on nykyisin se asenne, että vika on aina opettajassa tai luennoitsijassa. Paskat. Asiat voi oppia, vaikka siellä luokan edessä jorisisi yksisarvinen swahiliksi. Tää lähtee jo näemmä alakoulusta: lapseni koulukavereiden vanhemmat ovat tosi hanakoita siirtämään vastuuta opettajille, kun penskat ei tee läksyjä vaan räiskii kaiket illat sotapelejä.

On asioita, jotka oppii, mikäli näkee vaivaa. Jotain lakitekstejä on helevetin hankala kenenkään kaataa toisen päähän.

Asenteet on siis muuttuneet. Mä luulen, että internet on yksi syy tähän. Kun ihmiset löytävät kvg-menetelmällä vastaukset kaikkeen, opiskelu on menettänyt arvonsa. Noh, ainahan voi mennä BB-taloon tai ruveta "malliksi".

Vierailija
32/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä opiskelijoilla (ei toisella asteella puhuta oppilaista...) on paljon isoja tehtäviä samaan aikaan.

Ainahan opiskeltaessa isoja tehtäviä on menossa samaan aikaan. Ostakoot pennut kalenterit itselleen ja suunnitelkoot aikataulunsa. Ei vittu voi olla näin uusavutonta porukkaa, ja av-mammat vielä täällä säestävät. Ei muuta ku tsemii vain ap:lle. Vissiin kohta tulee joku 19-vuotiaan äideistä valittamaan, kuinka vaikeaan tilanteeseen ap on hänen kullannussukkansa nyt pistänyt.

Vierailija
33/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse olenkin lähempänä kahtakymppiä.

Meidän sukupolvemme on tosi huono lukemaan. Siis lukemaan oikein lukemalla, päämäärätietoisesti ja kunnon väännöllä. Kaiken pitäisi olla aina jollain tavalla viihdyttävää, asiaan ei jakseta panostaa.

Yliopistossa tämän vasta huomaakin, sillä vaatimustasoa ei todellakaan kevennetä siksi että jotakuta ei kunnon luku-urakka nappaakaan.

Vierailija
34/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eräälle humanistiselle laitokselle n. 10 vuotena (ei peräkkäisiä) ja voin aivan varmuudella sanoa, että taso on laskenut kuin lehmänhäntä. Ihan lähtien oikeinkirjoituksesta. Ylioppilaat eivät enää osaa kirjoittaa esim. täydellisiä lauseita ja sanojen tavutuskin on ihan hukassa. Lisäksi olen nähnyt koevastauksissa hymiöitä ja kaikkea muutakin käsittämätöntä.

Vierailija
35/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän erään, joka opettaa sairaanhoitajaksi opiskelevia, ja koevastaukset voivat olla ihan uskomatonta tuubaa! Siis kyseessä asiat, joita oikeasti tarvii tulevassa työssä ja jotka olennaisesti liittyvät potilasturvallisuuteen, mutta kun ei hotsita niin ei hotsita. Kysymykset ovat joskus varmaan vaikeita, mutta kun on ne asiatkin, jotka vaan pitää opetella.

Vierailija
36/36 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän erään, joka opettaa sairaanhoitajaksi opiskelevia, ja koevastaukset voivat olla ihan uskomatonta tuubaa! Siis kyseessä asiat, joita oikeasti tarvii tulevassa työssä ja jotka olennaisesti liittyvät potilasturvallisuuteen, mutta kun ei hotsita niin ei hotsita.

Olen itse opettanut sairaanhoitajaksi ja bioanalyytikoksi opiskelevia, lääkisläisiä jne. Ja aina on ihmisiä, joita ei saa motivoitua lukemaan ja ajattelemaan. Syitä on erilaisia, oppimistaidot (tai ihan vaan älykkyys) voivat olla puutteelliset, on kiire juuri sillä htekellä (tai aina) tai vain ylimielinen "en mä tätä tartte" asenne. Sellaista se on.

AP:lla on aika pieni otos ja varmaan sattumaakin tuo tulos. Tuon tyyppisissä opintojaksoissa opettajan osuus on lähinnä summaaminen ja tärkeän/ei niin tärkeän aineksen jaottelu. Ja tentin pitäisi tietysti itata sen tärkeän osaamista ja sitä, että tietää, mistä se ei-niin-ulkoa-osattava materiaali löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi