Jännä huomata, että asuinpaikkani mainitseminen tuntuu karkoittavan keskustelukumppaneita
Olen jo useamman kerran huomannut saman. Vauvakerhoissa keskustelun lomassa toinen äiti kysäisee, missä asun. Vastattuani syntyy syvä hiljaisuus. Huomaan äidin vaivautuvan. Hetken päästä kysyn, missä tämä toinen äiti asuu ja siihen hän toki vastaa, mutta keskustelu ei jatku sen pidemmälle vaan henkilö usein jopa nopeasti vaihtaa seuraa.
Olen hiljattain muuttanut kunnan vuokrataloon, jonka maine ei ole parhaimmasta päästä. Aiemmin asuin ihan ok-maineisella omistusasuntoalueella ja silloin asuinpaikkakysymyksen jälkeen yleensä seurasi jatkokysymyksiä tai asuinalueitten vertailua.
Mistä tämä siis johtuu? Pitävätkö he minua asuinpaikkani perusteella jotenkin kakkosluokan kansalaisena? Millaisia ihmisiä omasta mielestäsi asuu kunnan vuokrataloissa?
Kommentit (35)
siinä pointtini.
Vartioharju ei todellakaan ole Kontulaa :D
ja toisin päin. Keskustelu ihmisten kanssa vaikkapa Savossa sujuu hyvin, kunnes...
tulee ilmi, että olen Kauniaislainen ja puhun myös ruotsia. Ne ennakkoluulot... Joten nämä seikat pitää jättää mainitsematta niin kaikki sujuu hyvin.
asuu niin huonolla alueella / kunnan vuokratalossa? Eivät kehtaa kysellä lisää, koska pelkäävät, että asiaan liittyy jotain arkaluonteista, mistä et halua puhua.
Just tänään juttelin jonkun naisen kanssa jolta sitten satuin kysymään et missä asuu.
Kun kuulin asuinpaikan ni keskustelu tyrehtyi, koska en tiedä tuosta asuinalueesta yhtikäs mitään.
Juttelisin jos olisin siellä joskus käynyt, mutta kun ei ole mitään hajuakaan!
Ehkä keskustelun loppuminen johtuu vain tietämättömyydestä.
Just tänään juttelin jonkun naisen kanssa jolta sitten satuin kysymään et missä asuu.
Kun kuulin asuinpaikan ni keskustelu tyrehtyi, koska en tiedä tuosta asuinalueesta yhtikäs mitään.
Juttelisin jos olisin siellä joskus käynyt, mutta kun ei ole mitään hajuakaan!
Tahdotko oikeasti ystävystyä ihmisen kanssa, joka arvottaa toisia vain asuinpaikan perusteella? Jos tyyppi ei keksi mitään sanottavaa tai kysyttävää sen jälkeen, kun kuulee toisen asuvan "huonolla sudulla", niin voiko ko. tyypillä olla kovin paljon mielikuvitusta, voiko hän olla potentiaalinen ystävä? Tuskinpa. Näin pystyt erottelemaan nopeasti jyvät akanoista. Ne joihin tutustut ovat todennäköisemmin tutustumisen arvoisia. ;)
Nimimerkillä: En koskaan jatka keskustelua tyypin kanssa joka alkaa leikkipuistossa tivaamaan asumme vuokralla vai omistammeko. BTW: omistamme.
Kun kuulin asuinpaikan ni keskustelu tyrehtyi, koska en tiedä tuosta asuinalueesta yhtikäs mitään.Juttelisin jos olisin siellä joskus käynyt, mutta kun ei ole mitään hajuakaan!
"AI! En tunne sitä seutua. Oletteko viihtyneet?"
Siihen on ihmisillä yleensä joku syy, ja harva haluaa siellä asua, jos parempi vaihtoehto on mahdollinen.
Omistan myös asunnon, mutta asun silti kaupunginvuokratalossa, koska sijainti hyvä ja vuokra erittäin halpa.
saatanan tyhmä ihminen, kun mä en ole ikinä missään asuessani edes tiennyt mitkä talot on kunnan ja mitkä omistusasuntoja jne. paitsi tietysti siitä kyseisestä missä itse olen sattunut kulloinkin asumaan.
En myöskään tunnista kenellä mammalla on perkeleen kalliit korkkarit tai onko Nico-Petterin Reimatecci tän vauoden mallia vai kenties viiden vuoden takaa. Puhumattakaan siitä onko sillä joku Molo tai TTH tms. päällä.
Ja ihan rehellisesti sanottuna mua ei kiinnostakaan kyseiset asiat yhtään. Mun kanssa saisit ihan varmasti juttua aikaiseksi.
Mä olen varmaan ihan saatanan tyhmä ihminen, kun mä en ole ikinä missään asuessani edes tiennyt mitkä talot on kunnan ja mitkä omistusasuntoja jne. paitsi tietysti siitä kyseisestä missä itse olen sattunut kulloinkin asumaan.
En myöskään tunnista kenellä mammalla on perkeleen kalliit korkkarit tai onko Nico-Petterin Reimatecci tän vauoden mallia vai kenties viiden vuoden takaa. Puhumattakaan siitä onko sillä joku Molo tai TTH tms. päällä.
Ja ihan rehellisesti sanottuna mua ei kiinnostakaan kyseiset asiat yhtään. Mun kanssa saisit ihan varmasti juttua aikaiseksi.
saatanan tyhmä ihminen, kun mä en ole ikinä missään asuessani edes tiennyt mitkä talot on kunnan ja mitkä omistusasuntoja jne. paitsi tietysti siitä kyseisestä missä itse olen sattunut kulloinkin asumaan.
Enpä olisi paremmin osannut kirjoittaa. Minulle myös täysin yhdentekeviä asioita, ei vaan kiinnosta toisten elämä tältä kantilta pätkääkään.
Miehen palkka reilut 3 tonnia ja itsellä vähän alle. Ei siis olla varakkaita, mutta ei köyhiäkään. Itähelsinkiläisessä kaupungin vuokratalossa asutaan, samalla säästetään isompaa alkupääomaa omistusasuntoon.
Taitaa olla myös paikkakunnasta kiinni, mitä kunnan vuokrataloista ajatellaan. Joillain paikkakunnilla ei varmaan juuri muita vuokrausmahdollisuuksia ole. Tuntuu ainakin täällä Helsingin vaikutuspiirissä olevan tällaisia huonomaineisia vuokra-alueita, joita joku jo tässä ketjussa listasikin.
Itseäni ei siis liiemmin haittaa, vaikka nämä muut äidit ajattelisivat musta mitä tahansa asuinpaikkani perusteella. Lähinnä tämä on vain mielenkiintoinen ja yleisesti ottaen ikävä asia.
Meidän napero muuten kulkee pääasiallisesti käytetyissä (joskin siisteissä) vaatteissa, joten sekin varmaan osaltaan vahvistaa käsitystä köyhästä vuokraluukussa asuvasta pummista ;)
ap
Semmosia lajittelu torveloita on vieläkin
Vierailija kirjoitti:
Semmosia lajittelu torveloita on vieläkin
Nostit sitten vain 11 vuotta vanhan ketjun.
Todella luutunut käsitys kunnan vuokra-asuntojen asukkaista. Unohdit mainita kokonaan ne ihan tavalliset työtä tekevät ihmiset, jotka elävät aivan tavallista elämää. Koska heitä taitaa suurin osa olla kuntien asunnoissa. Toki yllä mainittujakin mahtuu joukkoon, mutta ihan yhtä lailla heitä on paremmilla alueilla asumassa omistusasunnoissa, ovat vain siloiteltumpaa väkeä.
Asun itse kunnan asunnossa, olen kotona pari vuotiaan lapsen kanssa ja olen yh, kohta taas lähdössä opiskelemaan. Pidän erittäin todennäköisenä sitä että asun loppuikäni vuokralla ja todennäköisesti kunnan asunnossa. Mitä sitten? En ole antanut tuollaisen pikkuseikan määritellä itseäni, mutta en ole missään vaiheessa törmännyt tuollaiseen käytökseen mitä ap on kokenut.
Tuntuu todella oudolta että joku on valmis muodostamaan mielipiteen toisesta henkilöstä sen perusteella missä hän asuu. Hui!