Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jännä huomata, että asuinpaikkani mainitseminen tuntuu karkoittavan keskustelukumppaneita

Vierailija
08.11.2011 |

Olen jo useamman kerran huomannut saman. Vauvakerhoissa keskustelun lomassa toinen äiti kysäisee, missä asun. Vastattuani syntyy syvä hiljaisuus. Huomaan äidin vaivautuvan. Hetken päästä kysyn, missä tämä toinen äiti asuu ja siihen hän toki vastaa, mutta keskustelu ei jatku sen pidemmälle vaan henkilö usein jopa nopeasti vaihtaa seuraa.

Olen hiljattain muuttanut kunnan vuokrataloon, jonka maine ei ole parhaimmasta päästä. Aiemmin asuin ihan ok-maineisella omistusasuntoalueella ja silloin asuinpaikkakysymyksen jälkeen yleensä seurasi jatkokysymyksiä tai asuinalueitten vertailua.

Mistä tämä siis johtuu? Pitävätkö he minua asuinpaikkani perusteella jotenkin kakkosluokan kansalaisena? Millaisia ihmisiä omasta mielestäsi asuu kunnan vuokrataloissa?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ihmisiä omasta mielestäsi asuu kunnan vuokrataloissa?

Vierailija
2/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katsovat parhaaksi vältellä minun ja parivuotiaan naperoni seuraa, meistähän voi vaikka saada huonoja vaikutteita ;)

Kyllähän täällä asuu alkoholisteja ja tavallista enemmän työttömiä, mutta on täällä ollut yllättävän mukava asua. Itselläni on korkeakoulututkinto, kuten miehellänikin, joka on töissä ylempänä toimihenkilönä. Itse olen hoitovapaalla. Asumme täällä tilapäisesti, kunnes löydämme mieluisan omistusasunnon. Halusimme myydä edellisen ensin pois. Kunnan asuntotoimiston mukaan samanlaisia tapauksia asuu heidän vuokrataloissaan aika paljonkin.

Koska juuri kukaan ei vaivaudu keskustelemaan tästä aiheesta, näkee jo tälläkin palstalla, kuinka vähän kunnan vuokrataloissa asuvien kanssa halutaan jutella. Harmi sinänsä, koska koen itse tämän hyvin mielenkiintoisena ilmiönä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törmäsin samaan ilmiöön 90 luvun aluassa pienellä paikkakunnalla, omassa synnyin-kotikaupungissani, kun sain asunnon eräältä tietyltä vuokrakerrostaloalueelta.

Asun tällä hetkellä vieläkin pienemmällä paikkakunnalla. Aiemmin meillä oli omakotitalo, se jouduttiin myymään. Asuimme hetken keskusta-alueella, mutta sitten saimme ns. kunnan asunnon. En tiedä leimaako tämä meitä. Ilmeisesti. Itse olen tyytyväinen tähän paikkaan, ja edelleen olen sama ihminen kuin ok-talossa asuessani: käyn töissä, hoidan lapset ja kodin kuten kuuluukin ym.

eronta entiseen on se, että tässä on lapsille kaverita, ihan kivoja lapsia vaikuttaisi olevan.

Ap: älä kerro näille ihmisille, missä asut. Kerro se vasta sitten kun olette lievenä muuataman kerran tavanneet, jos tämä vain on mahdollista.

Edelleen on olemassa tämä ajatus, että vuokralla asuu epäsosiaalinen ja epämääräinen luuseriporukka ja vain kunnon ihmisillä on omistusasunto tai ok-talo. Edelleen ajatellaan, että yh:t ovat epämääräistä porukkaa, jotka ei maksa vuokriaan, joiden ikkunoiden alla ravaa äijänkutjaketta ja kotona vietetään hervotonta elämää.

Vierailija
4/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei oikeastaan haittaa yhtään, että nämä uudet tuttavuudet alkavat vältellä, koska tiedän itse tilanteeni. Lähinnä se hieman huvittaa, koska ihmiset ovat niin jumiutuneet ennakkoluuloihinsa ja toisaalta taas surettaa niiden vuokra-asukkaiden kannalta, jotka todella ovat työttömiä ja saavat toimeentulotukea. Sen ei tulisi vaikuttaa kenenkään ihmisarvoon ja nämähän voivat olla tilanteestaan huolimatta mitä fiksuimpia ihmisiä, joihin kannattaisi tutustua.

En erityisemmin mainosta asuinpaikkaani, mutta vastaan kyllä kysyttäessä.

Tätä ketjua on moni katsonut, mutta harva on vastannut. Tätä juuri tarkoitin, keskustelu loppuu lyhyeen, kun käy ilmi, että asun kunnan vuokratalossa ;)

ap

Vierailija
5/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä kummaa sitä voisi puhua ihmiselle, joka asuu -hyh sentään - vuokralla. Kerrostalossa.

terveisin nro 4 joka asuu tällä tavalla.

Vierailija
6/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sinusta.

Vierailija
7/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kertoisi minulle asuvansa Korsossa, niin enpä siitä saisi mitään jutun juurta aikaseksi. Ihan sama, asuuko ihminen omassa kämpässä, vai vuokralla. Se seutu on vaan niin masentava kaikin puolin, että ei siitä voi jutella. Paitsi negatiivista. Jos ei halua toista nolata, niin parempi lopettaa keskustelu lyhyeen.

Vierailija
8/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kertoisi minulle asuvansa Korsossa, niin enpä siitä saisi mitään jutun juurta aikaseksi. Ihan sama, asuuko ihminen omassa kämpässä, vai vuokralla. Se seutu on vaan niin masentava kaikin puolin, että ei siitä voi jutella. Paitsi negatiivista. Jos ei halua toista nolata, niin parempi lopettaa keskustelu lyhyeen.

En mäkään keksisi mitään sanottava ajos joku sanoisi asunvansa Korsossa, Espoon keskuksessa, Kontulassa, tai muulla epäilyttäväksi tiedetyllä alueella.

Vierailija
9/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuminen maksaa ihan samoin kuin muuallakin. Osalla alueista on vielä reilusti omakotitaloja. 150 tuhannen euron kämppiä on Kontulasta myynnissä, joten kyllä sielläkin asuvan pitää jotain tienata. Sen hintaisia, että kelpaavat hyvin nuoren perheen asunnoksi tai ensiasunnoksi. En sinänsä tajua mitä väliä alueella on jos itse viihtyy.

Vierailija
10/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä koko seudulla on huono maine, tosin se on jäänyt jostain vanhoilta ajoilta, eikä siis pidä paikkaansa. Osa muista äideistä asuu tuossa 200 metrin päässä :)

Aina voi kysyä, onko asunnossa viihtynyt, millaiseksi kokee asuinalueen tai vaikka millainen asunto on. Jos ei yhtään mitään keksi, niin sitten voi vaihtaa puheenaihetta. Väitän siis edelleen, että asuinpaikkani kuuleminen oli näille äideille liikaa.

Itseäni tämä ei siis haittaa, mutta lapseni kannalta harmi. Onneksi muutamme pois ennen kuin lapsi on siinä iässä, että alkaa kunnolla kaivata kavereita. Olisi ikävää, että häntä syrjittäisiin asuinpaikkamme perusteella. Toisaalta en haluaisi hänelle kavereita, jotka opetetaan halveksimaan joitakin ihmisiä. Toisaalta en silti haluaisi lapseni oppivan nykyisen asuinpaikkamme pihan lapsilta hirvittävää kiroilua, vaikka muuten mukavia lapsia ovatkin.

ap

Vierailija
11/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuimme ennen kunnan vuokratalojen naapurissa (omistusasunnossa! heh). Tätä ennen asuimme ulkomailla eikä meillä ollut mitään käsitystä/ennakkoluuloja näistä vuokrataloista. Homman nimi kävi kuitenkin nopeasti selväksi, meno oli sen verran hurjaa siellä, vaikka alue muuten oli ihan kivaa. Lähdettiin lätkimään heti kun kaksi vuotta omistussuhdetta tuli täyteen.

Jos joku kertoisi mulle asuvansa kunnan vuokratalossa, en minäkään keksisi mitään myönteistä sanottavaa. "Otan osaa"? En uskaltaisi päästää lapsiani leikkimään noihin taloihin, joten tuskin olisin mitään mammakaveria vailla, joka niissä asuu.

Vierailija
12/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on ihmisillä yleensä joku syy, ja harva haluaa siellä asua, jos parempi vaihtoehto on mahdollinen.

Vierailija
13/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkareita, alkkiksia, sossupummeja, ns. mamupatjoja, somppuja, romaneja, mt-"kuntoutujia"

mieltä.

Kokemusta on vähän mutta tarpeeksi...

Vierailija
14/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on korkeakoulututkinto, kuten miehellänikin, joka on töissä ylempänä toimihenkilönä. Itse olen hoitovapaalla. Asumme täällä tilapäisesti, kunnes löydämme mieluisan omistusasunnon. Halusimme myydä edellisen ensin pois. Kunnan asuntotoimiston mukaan samanlaisia tapauksia asuu heidän vuokrataloissaan aika paljonkin.

vapautuu asuntoja hyvätuloisille, joilla on omaisuuttakin (=vanha talo myyty). Luulisi näillä olevan varaa muihinkin vuokra-asuntoihin ja oikeasti köyhät pääsisivät kaupungin vuokrataloihin.

Vierailija
15/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ei niitä tietenkään Kontulana myydä vaan Mellunmäkenä, Vartioharjuna tms. Mutta tarkkaan ottaen Kontulassa ne ovat.

Kontulassa ja Korsossa Asuminen maksaa ihan samoin kuin muuallakin. Osalla alueista on vielä reilusti omakotitaloja. 150 tuhannen euron kämppiä on Kontulasta myynnissä, joten kyllä sielläkin asuvan pitää jotain tienata. Sen hintaisia, että kelpaavat hyvin nuoren perheen asunnoksi tai ensiasunnoksi. En sinänsä tajua mitä väliä alueella on jos itse viihtyy.

Vierailija
16/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olemme tosiaan myyneet edellisen asuntomme ja etsimme nyt uutta, mutta mitä tahansa emme osta, joten asumme vuokralla, kunnes sopiva löytyy. Täällä ei ollut kuin yksi pieni asunto tarjolla yksityisiltä markkinoilta ja meillä oli myös kiire saada asunto, joten otimme ensimmäisen tarjotun. Sitä paitsi meille ei ollut mitenkään kauhistus muuttaa kunnan vuokrataloihin. Ihmisiä täälläkin asuu. Pikkuisen kyllä jännitti, kun maine oli niin hurja.

Totta, että meidän kohdalla varallisuusrajat ylittyy, mutta siitä syystä vuokrasopimus tehdäänkin määräaikaiseksi. Pakkohan kunnan on tarjota pian asunnottomaksi jäävälle lapsiperheelle asunto, kun kerran vapaita kämppiä oli :) Me olemme täällä viihtyneet (ehkä siksi, kun odotukset ei olleet kovin korkealla) ja jos hurja maine tarkoittaa tällaista menoa niin eipä kovin hurjaa ole :)

Harmittaa vaan, kun jokainen täällä asuva automaattisesti leimataan vähintäänkin luuseriksi. Erityisesti lasten kannalta harmi, jos vaikka esim. koulussa heidät arvioidaan jo etukäteen.

ap

Vierailija
17/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä välitä siitä! Jatkat vaan itse jutustelua siitä, miksi nyt asutte siellä ja minkälaista siellä on.

Itse muutettiin nykyiselle asuinpaikkakunnalle kymmenkunta vuotta sitten. Juuri se rivitaloryhmä, johon muutimme oli muutamia vuosia aiemmin ollut tosi levoton. ei ollut enää, asuntoja oli neljä tyhjänä (ja ihan siistejä) ja näistä sitten saimme valita mieleisemme.

Koin samankaltasta hämmennystä alkukeskusteluissa, mutta kun sitkeesti vaan jatkkoin jutustelua, niin keskustelukumppanien huoli alkoi hälvetä. Kuukausien kuluessa sitten varmistui että puheeni asuinalueen rauhallisuudesta ja omista aikomuksistamme todella piti paikkansa.

Ja vaikka talosi olisikin levoton, niin ethän sinä siitä perheinesi mihinkään muutu. Jossakin on asuttava ja sillä selvä.

Älä välitä, vaan hankkiudu juttusille.

Vierailija
18/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös paljon kunnon ihmisiä ja normaaleja lapsiperheitä tms.mutta kyllä vähän huolestutti kun noudin erään isohkon huutonet oston Jakomäestä ja siinä kun mietittiin että mihin kohtaan tietä jätetään auto, niin muutama narkkarin näkönen katteli autoa sen näkösenä et hui:/ Ja kaljapussi kourassa menijöitä oli tosi paljon..mutta tämä jolta tuotteen noudin, oli tosi mukava ja tavallinen perheenäiti. En kyllä itse haluaisi lapsia kasvattaa tuollaisessa ympäristössä:/

Vierailija
19/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ainakaan mitään väliä missä juttukaveri tai ylipäätään kukaan asuu.

Koin ehkä pienen järkyksen kun nyt sain tietää, että aika monella taas on.

Sellaisia ihmisiä en välttämättä arvostaisi kovin pitkälle.

Vierailija
20/35 |
08.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vartioharju

Tosin ei niitä tietenkään Kontulana myydä vaan Mellunmäkenä, Vartioharjuna tms. Mutta tarkkaan ottaen Kontulassa ne ovat.

Kontulassa ja Korsossa Asuminen maksaa ihan samoin kuin muuallakin. Osalla alueista on vielä reilusti omakotitaloja. 150 tuhannen euron kämppiä on Kontulasta myynnissä, joten kyllä sielläkin asuvan pitää jotain tienata. Sen hintaisia, että kelpaavat hyvin nuoren perheen asunnoksi tai ensiasunnoksi. En sinänsä tajua mitä väliä alueella on jos itse viihtyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän