Miksi sininen on suomalaisten lempiväri?
Kommentit (18)
Se on neutraali ja rauhoittava väri.
sinivalkoisen kansan lempiväri on sininen.
"Sininen on taivas, siniset on järvensä sen..."
Sellaisen ihmisen väri, jolla ei ole omaa makua.
ja lisäksi luotettavan oloinen.
Suomalaiset ehkä kaipaavat ympärilleen rauhallisuutta ja luotettavuutta.
Ei tule mieleen ketään omasta tuttavapiiristä, joka pitäisi sinisestä esim sisustuksessa, vaatteissa, meikissä.. :O. Moni kylä on sanonut inhoavansa tuota väriä.
Minun lempivärini se ei ole, ja olen suomalainen.
Valkoinen on kuulemma ollut kovasti in sisustuksissa viime aikoina, kadulla näkee mustaa ja beigeä, harmaata ja ruskeaakin.
Mutta tietysti, kun maassa on 180.000 järveä ja lampea jotka heijastavat taivaan väriä, niin ...
inhoan sinistä. Se on tylsien ihmisten lempiväri.
Se on neutraali ja rauhoittava väri.
En vaatteisiini, en kotiini enkä varsinkaan meikkiini!
En tiedä, onko asiasta tehty tutkimusta, mutta useimpien suomalaisten kodeissa on paljon sinistä. Siis niissä, joissa itse vierailen. :)
Viime aikojen trendi on ollut myös beige ja ruskea.
Itse en pidä sinisestä erityisen paljon, vaikka keittiössä se onkin aika vallitsevana tällä hetkellä.
ap
Pidän siniharmaasta ja se sopii joihinkin asusteisiin. Kodissani ei sinistä ole missään, mutta siis kaunis värinä. Punainen on liian aggressiivinen, keltainen liian pirteä, vihreä tylsä, oranssi levoton, liila on vaan kamala. Siis ne tylsät neutraalit ruskeat, valkoiset, mustat ja sinisen sävyt ja murretut sävyt miellyttävät eniten. Riippuu ihan missä käyttää.
ollaan sitten visiin poikkeustapauksia
etenkin indigoa. Klaus Haapaniemen Taika-astioiden sininen on ehkä maailman täydellisin väri. Me ostetaan miehen kanssa usein esim. lakanoita ja pyyhkeitä sinisinä ja punaisina, ja sininen tulee tietysti mulle. Moottoripyörämmekin on värikoodattu näin, joskin se on sattumaa.
Mulla on kyllä todella hyvä maku sisustuksen suhteen, etenkin värinkäyttäjänä.
Koko kansahan pukeutuu massamustaan. Tänään taas katsoin Rautatieasemalla satoja tekstiilikaksosia mustinen saappaineen, takkeineen ja laukkuineen. Hiusten mitta ja malli on ainoa erotin.
inhoan sinistä. Se on tylsien ihmisten lempiväri.
tätä, tylsien ihmisten lempiväri. Mustaa on ihmisillä joilla ei ole mielikuvitusta
itse en ole erityisesti sinisen ystävä juurikin siitä syystä että sitä tuputetaan