Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetin ystävän :(

Vierailija
07.11.2011 |

Tapasimme noin 1.5 vuotta sitten yhteisen harrastuksen merkeissä. Alkuun viestittelimme, lähetimme sähköpostia, sitten tutustuimme facebookin kautta ja sen jälkeen aloimme käydä yhdessä viihteellä. Hänellä ei ole lapsia, on ollut sinkkuna kauan. Itselläni on rankka ero takana, lapsia kaksi ja hyvinkin arkiaskareinen ja kiireinen arki.

Useimmiten näimme siis vain joka toinen vkonloppu kun minulla ei ollut lapsia ja useimmiten kävimme yhdessä bailaamassa. Olen monesti kutsunut häntä meille ihan arki-iltanakin tai viikonloppuisin kun lapset on kotona (kesällä esim. grillaamaan) mutta koskaan hän ei ole tullut.

Eli aina kun tapasimme, minä menin hänen luokseen, olin usein yötä ja kävimme sitten riennoissa, missä milloinkin. Hauskaa oli.

Hänellä ei ole juurikaan muita ystäviä kuin minä. Hänen elämänsä on melko tyhjää, hän käy töissä, illat istuu koneella, viikonloput myös. Harrastuksia ei ole, eikä oikein mitään muutakaan. Esim. kesällä hänen menonsa olivat ne mitä yhdessä teimme, muuten hänellä ei ollut mitään. Hän oli viisi viikkoa esim. kesälomalla jonka hän istui facebookissa. Välillä ihan säälin häntä :(

Minulla on ollut tosiaan rankka ero takana, rahavaikeuksia välillä yms. sotkua mitä exältä jäi. Elokuun alussa sitten kävi niin että tarvitsin pikaisesti 1000 euroa sähkölaskuihin jotta sain pitää sähköt (exä oli jo aikoinaan jättänyt maksamatta sähköt pitkältä ajalta, nämä sitten koitui minun kohtalokseni – pitkä tarina, tämä ei ole asian pointti). Itkin tätä ystävälleni ja hän lupasi säästötililtään lainata tuon summan minulle. Kerroin jo tuolloin, etten tiedä koska saan maksetuksi takaisin mutta varmasti sen teen. Asia ok.

Mutta tuo laina olikin sitten ystävyytemme loppu. Sen jälkeen välimme viilenivät hänen taholtaan, välillä hän laittaa uhkailevia tekstareita että viikko aikaa maksaa laina yms. Kertaakaan hän ei tuon lainan jälkeen ole pyytänyt minua minnekään eikä ota juuri muuten yhteyttä. Syyttää minua kuitenkin huijaamisesta ja siitä ettei hän kelvannut kuin rahan lainaamiseen. NÄINHÄN SE EI OLE. Usein, ennen lainaakin, pyysin häntä kylään mutta hän ei koskaan tule.

Tiedän, että kyseessä on iso summa ja yritän parhaani mukaan saada sitä jostain haalituksi (pankista en saa) ja hän tietää varmasti sen että sen maksan kun vaan pystyn. En vain ymmärrä miten en yhtäkkiä kelpaa ystäväksi vai onko vika sittenkin minussa?

Vai oliko se edes ystävyyttä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä mahtaa olla syynä siihen ettei hänellä ollut muita ystäviä kuin sinä? Eikä oiken muutakaan elämää työn lisäksi?

Vierailija
2/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut aika rumasti ystäväsi yksinäisyydestä ja aliarvioit hänen elämäänsä. Mitä hän siellä fb:ssäkään tekisi, jos sinä olisit todella hänen ainoa kontaktinsa sosiaaliseen elämään? :)

Vanha sanonta sanoo, että älä lainaa ystävältä, jos haluat pitää hänet. Noin isoista summista olisi hyvä tehdä kirjallinen sopimus, ystävienkin kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä hän on joutunut monta kertaa elämässään ihmisten pettämiksi eikä osaa luottaa keneenkään. Ja ehkä hän kuitenkin kuvitteli kohtuunopeaa takaisinmaksua tuolle lainalle vaikka selitit alunperinkin tilannetta. EHkä asia kuitenkin hänen mielessään kääntyi noin, että hän on jälleen kerran tullut huijatuksi.

Mitä jos koittaisit sopia hänen kanssaan jonkun maksuaikataulun, jolloin lyhennät tuota velkaa vaikka pienen summan joka kk. Ja jos jostain saat joskus vähän rahaa niin sillä lyhennät heti vähän enemmän.

Vierailija
4/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksat noin ison lainan takaisin. Että teet kaikkesi saadaksesi rahat jostain muualta esim. pankista ja maksat hänelle takaisin.

Vierailija
5/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaasi. En mä kehtaisi lainata kaverilta, jos en olisi varmasti maksamassa sitä esimerkiksi seuraavan kuun 15. päivä takaisin. Vähemmästäkin sitä katkeaisi välit, jos ei lainojaan hoida.

Mikset ole edes "lyhentänyt" lainaa koko tänä aikana? Siitähän on jo kuukausia, kun vippasit rahat. Ei sitä koko summaa tarvi haalia kerralla, jos kerran et pysty, mutta vaikka 200 Euroa kerrallaan.

Vierailija
6/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monta kertaa hänelle mitä aioita ja mitä ajattelet ja tunnet.

Minuakin ärsyttää tuo sinun säälisi ja itsesi ja oman elämäsi asettaminen hänen elämänsä yläpuolelle.

Jokainen valitsemme elämämme tien. On minullakin eristäytyvä kaveri mutta en kyllä kuvittele itsäeni häntä paremmaksi.

Vierailija
7/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhentänyt lainaa pois? Ehkä ystäväsi ei odotakaan koko summaa kerralla, vaan on ajatellut, että ajan kanssa lyhentelet sen pois, ja kun ei ole suorituksia tullut, on alkanut epäillä, ettet maksa ollenkaan? Kannattaa nostaa kissa pöydälle, ja keskustella asia selväksi (paitsi tietysti jos olet niin jo tehnyt)?

Vierailija
8/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasin lähisukulaiselleni 2000€, joka vastaa kuukauden tuloja perheessämme. Tuosta lainasta on aikaa kaksi ja puoli vuotta, euroakaan en ole takaisin saanut. Sukulainen välttelee minua, rahasta puhuu vain sen verran että vähättelee tulojaan ja vinkuu minulle köyhänä elämistä. En tiedä, miten hoitaa asia enää fiksusti- homma on muuttunut niin mauttomaksi että ihan hävettää olla sukua tuollaiselle tapaukselle!

Ymmärrän sen, ettei rahaa ole aina ollenkaan. Sitä en ymmärrä, että tililleni ei kilahda edes kymppiä kuussa, vaikka sama summa kuluu velalliselta johonkin turhaan joka kuukausi.

Vierailija
9/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ei ollut hänestä rumasti puhua, missään nimessä mutta usein ihmettelen että miksi lapseton ihminen ei hanki itselleen ns. elämää. Kun itse on kahden lapsen yh-äiti niin välillä ihan kadehdin kaikkea sitä vapaa-aikaa jota hänellä on. Mutta rumasti ei ollut tarkoitus puhua.

Ja hän tietää tilanteeni ja olen kertonut siitäkin että joka ainoan ylimääräisen euron hänelle antaisin jos sitä olisi. Ja olen luvannut maksaa kaiken takaisin ja varmasti maksankin. Esim. tässä kuussa olen laskenut että saisin maksettua hänelle ainakin 100 euroa.

Mutta voiko ystävyys enää koskaan jatkua, lainan maksun jälkeenkään?

Itsekin joskus olen lainannut ystäville, joku jopa sellainenkin lainaaja ettei koskaan maksanut takaisin, niin en koskaan voisi rahan tulla ystävyyden edelle, oli summa mikä tahansa. Tai jos tietäisin ystävän tilanteen, en ainakaan uhkailisi häntä vaan yrittäisin keskustella ystävällisesti ja järkevästi asioista.

Harmittaa toisaalta, että lainanmaksun jälkeenkään en usko että pystyn/pystytään enää olemaan ystäviä. Minua jää kaivertamaan se miten hän minua uhkailee ja häntä varmaan se että tietyllä tapaa hän uskoo minun huijanneen häntä.

:(

Vierailija
10/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelit maksaa sen sitten kun joskus jostain saat 1000 ylimääräistä euroa niin sitä päiväähän ei ihan heti tule.

Vierailija
11/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että alkujaan puhuimme että lyhennän sitä erissä ja niin olen tehnytkin. Tosin vasta 200 euroa olen lainaa maksanut ja laittanut hänelle jopa nettipankin saldotilanteesta kopion jotta hän oikeasti tietää että olen ihan pulassa muutenkin ja kituuttelen koko ajan.

Minua vaivaa eniten se ettemme voi asiasta puhua asiallisesti vaan hänen on uhkailtava. Ja se ettei hän voi olla kanssani missään tekemissä? Miksei silti voisi kutsua kahville (minä en kutsu kun ei hän muutenkaan koskaan suostu tulemaan) tai mennä vaikka lenkille?

Enkä koe olevani häntä parempi millään muotoa. En kai muuten surisi ystävyyden menettämistä jos jotenkin aliarvioisin häntä. Tarkoitan että luulin hänen osaavan arvostaa esim. ystävyyttä kun ei se nyt puussa kasva.

Vierailija
12/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielinmäärin, se ei tunnu samanlaiselta taivaan lahjalta kuin sille, jolla sitä on harvoin. Ei suinkaan ole sellainen olo että ihanaa, mä voin tehdä MITÄ VAIN!

Vierailija
13/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittelet täällä ja samassa kappaleessa toteat että maksaisit jos vain olisi ylimääräistä- sitten kerrot että tässäKIN kuussa voisit maksaa jopa satasen takaisin. Ja miksi tuo "en tiedä, voisimmeko enää olla ystäviä" alkaa kuulostaa synonyymiltä sanoille "ehkä en maksakaan takaisin, jos emme ole väleissä"..?

Vierailija
14/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittelet täällä ja samassa kappaleessa toteat että maksaisit jos vain olisi ylimääräistä- sitten kerrot että tässäKIN kuussa voisit maksaa jopa satasen takaisin. Ja miksi tuo "en tiedä, voisimmeko enää olla ystäviä" alkaa kuulostaa synonyymiltä sanoille "ehkä en maksakaan takaisin, jos emme ole väleissä"..?

MAKSAISIN KAIKEN JOS TOSIAAN OLISI NIIN PALJON !

Ja todellakin, vaikka hän ei koskaan enää soittaisi, ottaisi mitään yhteyttä tai peiliin katsoisi, niin aion maksaa joka helvetin euron takaisin. Sen verran minullakin on omaa ylpeyttä etten kenellekkään velkaa jää.

Mietin vaan kelpaanko koskaan hänelle enää tämän jälkeen? Tuskinpa. Tai haluanko itse uhkailujen jälkeen olla vielä ystävää?

T. Ap

Vierailija
15/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MAKSAISIN KAIKEN JOS TOSIAAN OLISI NIIN PALJON ! Ja todellakin, vaikka hän ei koskaan enää soittaisi, ottaisi mitään yhteyttä tai peiliin katsoisi, niin aion maksaa joka helvetin euron takaisin. Sen verran minullakin on omaa ylpeyttä etten kenellekkään velkaa jää. Mietin vaan kelpaanko koskaan hänelle enää tämän jälkeen? Tuskinpa. Tai haluanko itse uhkailujen jälkeen olla vielä ystävää? T. Ap

Peiliin eli siis minuun, tarkoitin. Että vaikkei päin enää katsoisi.

ap taas

Vierailija
16/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahat ovat tiukilla niin silloin ei ap käydä viihteellä, vaan säästetään!

Vierailija
17/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko lainatessasi tuon summan että saattaa mennä maksamiseen 1-2 VUOTTA? Tuota tahtia siihen menee tuon verran. Yleensä jos sanotaan, että en ole varma milloin pysty maksamaan takaisin, niin tarkoitetaan että ei voi maksaa esimerkiksi heti ensi viikolla. Ja vaikka hän haluaa rahansa takaisin jo hyvin pian, niin oletkos ajatellut millaisen palveluksen hän sinulle teki? Muuten olisit ulosotto-jonossa, vai kuinka?

Meniköä asia tosiaan niin, että lainan jälkeen ei kuulunut ystvävästä mitään ja seuraava yhteydenotto oli "uhkailuviesti"?.. Epäilen.

Ei asiat aina niin mustavalkoisia ole. Oletk tosiaan soittanut ja kertnut tilanteesta ja ajatuksistasi ihan naamatusten tai pyhelimella? Ei vain epämääräisllä tekstiviesteillä.

Vierailija
18/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka tämä ei nyt ihan teidän tilanteeseen pädekään, eli teillähän velan antaja on katkera eikä velallinen.... Mutta joka tapauksessa, kavereille ei kannata lainata/ottaa lainaa, koska se saattaa ikävä kyllä johtaa välien viilenemiseen, ja se on niin vanha totuus, että siitä on ihan sananlaskukin.

Vierailija
19/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahat ovat tiukilla niin silloin ei ap käydä viihteellä, vaan säästetään!

kertaakaan en tuon lainaamisen jälkeen olekaan käynyt viihteellä, tai missään muuallakaan.

Vierailija
20/35 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoitko lainatessasi tuon summan että saattaa mennä maksamiseen 1-2 VUOTTA? Tuota tahtia siihen menee tuon verran. Yleensä jos sanotaan, että en ole varma milloin pysty maksamaan takaisin, niin tarkoitetaan että ei voi maksaa esimerkiksi heti ensi viikolla. Ja vaikka hän haluaa rahansa takaisin jo hyvin pian, niin oletkos ajatellut millaisen palveluksen hän sinulle teki? Muuten olisit ulosotto-jonossa, vai kuinka? Meniköä asia tosiaan niin, että lainan jälkeen ei kuulunut ystvävästä mitään ja seuraava yhteydenotto oli "uhkailuviesti"?.. Epäilen. Ei asiat aina niin mustavalkoisia ole. Oletk tosiaan soittanut ja kertnut tilanteesta ja ajatuksistasi ihan naamatusten tai pyhelimella? Ei vain epämääräisllä tekstiviesteillä.

Sovimme, että maksan heti kun pystyn ja niin paljon kun pystyn. Ja olen kertonut tilanteestani reilusti, että olen tällä hetkellä täysin rahaton ja kaiken ylimääräisen käytän tuon velan maksuun.

Ja olen jo ulosottojonossa, siksi palkasta jääkin niin pieni osa jäljelle. Odotan pääsyä velkajärjestelyyn tällä hetkellä.

Ja asia tosiaan meni niin, että velan antamisen jälkeen en enää kuullut hänestä mitään, paitsi uhkailuviestejä, viimeisimmän sain tänään jossa hän haukkui minua huijariksi.

Ja niin, ei tosiaan ole asiast mustavalkoisia. Enkä tosiaan tee tätä hänelle tahallaan.

Ja opin tästä sen etten koskaan enää lainaa kaverilta, ystävältä tai perheenjäseniltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi