Syömishäiriö taustaa mutta nyt ylipainoinen. Miten laihduttaa normaalipainoiseksi?
Ilman että menee överiksi,ahmintaa tai oksentelua.tai ilman himo laihdutusta. Millainen ruokavalio?
Kommentit (11)
oikeasti sh, niin tiedät laihdutuksesta KAIKEN. Jos olet harrastanut vain ahmimispuolta niin käy ravintoterapeutilla.
ja liikunnasta ja terveysasioista..mutta ongelmana se että kun koitan soveltaa niitä arkielämään ja omaan ruokavaliooni laihdutuksen aloitettua, alan pihistellä koska syön muka liikaa kun kerta olen laihiksella. Eli jotenkin ehkä se kultainenkeskitie on hakusessa,paljonko oikeasti voi syödä että laihtuu mutta ilman pihistelyä...ruokailu itsellä ollut 10v ajan jokotai ahmintaa tai laihdutusta paastoillen tai muuten vaan yli kevyesti syöden.Ap
Et kerro miten kauan syömishäiriöstä on, ja onko syöminen tällä hetkellä hallinnassa. Tärkeintä on se, että syömishäiriön ollessa aktiivinen, ei yritä laihduttaa. Jos mielestäsi syömishäiriö on mennyttä elämää, voit laihduttaa lähes niin kuin kuka tahansa. Parasta olisi, jos löytäisit fiksun ravitsemusterapeutin, jonka kanssa voisit miettiä niitä oikeasti itsellesi sopivimpia muutoksia elämäntapoihisi. Ja muistat koko ajan olla itsellesi armollinen, niin että et anna syömishäiriölle valtaa, vaikka laihdutuksessa tapahtuisikin lipsumista.
Oma kokemukseni on entisenä bulimikkona, että varsinaisen bulimian loputtuakin meni useampi vuosi ennen kuin pää oli siinä kunnossa, että laihduttaminen oli järkevää. Tuossa vaiheessa painoindeksini oli vähän yli 45 ja ylipainoa karkeasti arvioiden 70 kiloa. Tästä olen nyt ensimmäisen vuoden aikana saanut pois kolmisenkymmentä kiloa, ja taistelen edelleen. Joka ikinen kerta, kun mielestäni lipsun laihduttajalle sopivasta ruokavaliosta, joudun uudestaan ja uudestaan sanomaan itselleni, että on täysin normaalia että sellaista tapahtuu, ja että oikea tapa on vain palata normaaliin eikä alkaa rangaista itseään virheestä.
Tsemppiä alkuperäiselle kirjoittajalle, ja voimia!
Mulla on olut anorektisia ja bulimia-kausia 9-vuotiaasta lähtien. Nyt olen ylipainoinen, eli 24kg pitäisi saada pois ja BMI olisi normaalin puolella. Ei tule käymään näin. Aloin laihduttaa. Kahdenviikon päästä rupesin taas oksentamaan. Eli nyt syön todella vähän ja oksennan kaiken pois. Kiloja jo tippunut reippaasti ja silmissä kiilto, että painon pitää alkaa nelosella ens kesänä. Ei tästä parane.
anoja täällä kun kaikilla ylipainoa 20 kg. Ehkä olisi vaan aika jo myöntää itselle, että olen lihava ja syön liikaa. piste.
on muitakin kuin anoreksia. Tervetuloa tälle vuosituhannelle!
toiseen. Minä olen aikuisiälläni painanut kaikkea 39 ja 89kg:n välillä. Kun on sairastanut yli 30 vuotta, mahtuu mukaan monenlaista tilaa. terv. 6
on muitakin kuin anoreksia. Tervetuloa tälle vuosituhannelle!
Tiedän anoreksiasta kaiken ja olen aina painanut jotain 5 alkavaa lukua.. joskus 3 alkava..Hoidossa törmäsi aika paljon muihinkin sairastaviin bulimikkoihin jne.
Monet tavalliset läskit vain luulevat, että läskinä olo on jotenkin hienompaa jos on sairas. Oikeasti moni on vain laiska ja tykkää herkutella.
Kaikkien kehot eivät toimi samalla tavalla ja monen anoreksia muuttuu bulimiaksi, ja sitten bediksi. Yleensä niin käy kun on saanut vahvoja mömmöjä ja ei enää välitä ja alkaa lihoa.
Mutta tuo sinun kirpeä asenteesi kertoo vaan siitä, että et ole itsekään päässyt anoreksiasta eroon.
Mullakin takana anoreksiaa 5 vuotta, kääntyi bulimiaksi, sitä 4 vuotta. Alimillani painoin 37kg ja nyt 78. Eli olen oikeasti kaksinkertaistanut painoni. Olen ollut suurinpiirtein terve nyt 4 vuotta. En oksentele en ahmi, mutta laihduttamaan en ole pystynyt vielä. olen yrittänyt ja saanutkin painoa pois mutta lopettanut kun olen huomannut että se menee neuroottiseksi kalorien laskemiseksi tai oksenteluksi. Myös mies on vierellä ollut sanomassa että nyt pitää lopettaa kun on huomannut että menee vaikeaksi. Sanoo että mielummin ylipainoa kuin sairas. Aion vielä saada painon pois, mutta en vielä. Tarvitsen aikaa ja sen että elämä on muuten kunnossa, säännöllistä ennenkaikkea.
Olen ajatellut että itselläni voisi toimia laihdutuksena ainakin se että määrään itselleni kalorirajan jota en ALITA. Eli esim 1200 tms.
Tai sitten yrittäisin etten laske ollenkaan. Toi on vaikea juttu ja siinä syöksyy herkästi syövereihin. Ainakin kannattaa aloittaa hyvin hitaasti. Tavoitteeksi esim 0.5kg kuukaudessa tai 10kg vuodessa.
En tiedä. Paha sanoa.
Toivottavasti joku tietäisi vastauksen tähän.