Sattuuko kierukan laitto paljon? Jännittää.
Kierukan vaihto kyseessä, laitto ei juuri sattunut kun oli synnytys takana mutta nyt, apua!
Kommentit (10)
laittoi hormonikierukkaa n. 30 minuuttia ja sattui aivan pirusti! Olin ottanut sitä ennen 800 mg Buranaa ja 1 g Panadolia. Ei meinannut saada kierukkaa millään paikallaan eteenpäin kallistuneen kohdun takia. Seuraavan kerran menen varmasti gynegogille!!
Sen vielä sanon, etten ole menossa ainakaan geologille;) Vaikka sekin tod.näk. parempi vaihtoehto kuin tk:n omalääkäri;)
Eipä juuri sattunut.
Ekaksi ultrasi, että vanha kierukka on paikoillaan ja kohtu&munasarjat ok.
Sitten laittoi sen metallisysteemin (jota aina käytetään, kun käy gynellä) ja jonkun levittimen ja nyppäisi vanhan kierukan pois (se nippaisi pikkuisen, mutta en tiedä, olisinko edes huomannut, jos lääkäri ei olisi varoittanut etukäteen).
Sitten putsattiin vähän kohdunsuuta, ei tuntunut juurikaan.
Sitten laitettiin joku laite, joka suoristi kohtua, jotta uusi kierukka saadaan paikoilleen.
Sitten laittoi uuden kierukan. Vihlaisi pikkuisen, mutta oli hetkessä ohi.
Sitten ne metallivärkit yms. pois ja ultrattiin, että kierukka oli paikallaan. Ja sitten se olikin siinä.
Kaiken kaikkiaan aikaa meni enintään 10 minuuttia (vaatteiden riisumisesta pukemiseen), pari pientä vihlaisua. Jälkikäteen vuoti verta+limaa n. puoli vuorokautta, sen jälkeen pientä pyyhkimisvuotoa pari vuorokautta. Nyt ei enää juuri tule edes pyyhkyvuotoa (gynen termi...), vaihdosta on aikaa 2 vuorokautta.
Sujui todella helposti, jännitin ihan turhaan. Kannattaa kyllä ottaa särkylääke ennen vaihtoon menoa, se oli lääkärin suositus. Mutta älä siis turhaan jännitä, on ihan helppo homma. Lääkäri välillä sanoi, että "tämä voi sattua vähän kuin supistukset", johon totesin, että kipu oli aikas lievää verrattuna supistuksiin... Tosiaan: mene ihan rennoin mielin!
Otin varmuudeksi Buranan etukäteen, kun jännitin toimenpidettä. Mutta ei tosiaan tuntunut edes sen vertaa kuin Papa-kokeen ottaminen.
Sano sille lekurille jos et kestä, on niillä onneksi keinot laittaa niin, ettei satu yli kipukynnyksen
Olen synnyttämätön ja kierukan laitto sattu ja paljonkin mutta se kipu kesti korkeintaan 45 sekuntia, eli ei paha. Oikeesti se kipu oli kammottava mutta kun muisti hengittää ja koitti pysyä rentona niin ei se niin paha juttu ollut. Hyvin se menee! Ja mitä rennonpana pystyt olemaan sen vähemmän se sattuu.
Ensimmäisellä kerralla hormonikierukka laitettiin kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Ei mulla ollut menkat alkaneet vielä siihen mennessä, joten ei voitu laittaa niiden aikana (niiden aikana ei kuulemma laittaminen satu niin paljon). Laitto sattui aivan tajuttomasti. Niin paljon, että jouduin viettämään potilassängyllä tarkkailussa puoli tuntia sen jälkeen, kun meinasin pyörtyä laiton aikana. Sen parin minuutin jutun takia.
Toisella kerralla hormonikierukka laitettiin jo jälkitarkastuksessa kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen. Se sattui silloinkin, mutta ei niin paljoa kuin ensimmäisellä kerralla. Tällä kertaa mua oli myös ohjeistettu ottamaan särkylääke puoli tuntia ennen lääkärin vastaanottoa.
Kipukynnyksestäni sen verran, että ensimmäisessä synnytyksessä sain epiduraalin, mutta toisessa en ehtinyt saamaan mitään kivun lievitystä. En edes ilokaasua. Ja hampaiden paikkaukseen en tarvitse puudutetta. En ymmärrä miksi kierukan laitto on tuntunut niin kamalalta.
Pois ottamiset sen sijaan eivät ole tuntuneet missään.
se kierukan laittaminen sattunut, enemmänkin se tuntui epämiellyttävältä. Menkkamaista kipua itelläni oli pari päivää, mutta se meni buranalla ohi :) Jos jokin sattuu, niin se, jos kierukka irtoaa. Itseltäni irtosi kierukka kesken yhdynnän, tuli niin julmetut kivut että lopetettiin hommat miehen kanssa. Sikiöasennossa itkin lattialla ja yritin jopa itse 'repiä' kierukkaa ulos. Jalat ei toiminut ja tuntui kun joku olisi tunkenut puukkoa sisään. Noo,taksilla kättärille ja asensivat uudestaan. :)
ei kierukan laittaminen eikä sen pois ottaminen.
Ikävä kyllä kierukka ei sopinut mulle ollenkaan, joten näiden kahden toimenpiteen välillä oli vain puoli vuotta aikaa.
Jälkikäteen vatsaa vähän kivistää menkkamaisesti