Ylihuolehtiva, lapselle kaiken periksi antava, äitiyteen uponnut ystäväni ärsyttää!
Ystävälläni on viisivuotias lapsi.
Lapsi on oikein mukava ja herttainen.
Minua ärsyttää eniten äidin käytös.
Lapsi saa kaiken periksi, ja äiti huomioi lasta taukoamatta. Lapsen ei tarvitse istua ruokapöydässä, vaan hän saa juoksennella, ja käydä närppimässä ruokaa pöydästä jne.
Jos olen kylässä, äiti vain juoksee lapsen perässä ja leikkii hänen kanssaan. Kuitenkin kutsuu minua vähän väliä kylään, ja haluaa seuraani, mutta kun menen heille, seurustelen enemmän ystäväni miehen kanssa!
Äiti on sidoksissa lapseensa 24 h vuorokaudessa, vaikka lapsella on isäkin. Äiti menee nukkumaan lapsen kanssa samaan aikaan 21-21.30 maissa, koska lapsi pitää nukuttaa. Jään sitten juttelemaan ja viettämään iltaa ystäväni miehen kanssa! Ei toivoakaan aikuisten mukavasta seurustelusta illalla.
Kommentit (24)
No panic. Itse hän niittää sen mitä kylvää, kuten sinäkin. Ei tarvitse ärsyyntyä.
ja sano, että olet vähän ihmetellyt, miksi tuntuu siltä, että lapsi on paljon äitin kanssa muttei isän kanssa niinkään.
Vieläkö aiot kyläillä?
tottakai. Toivon, että saan ystäväni joskus "takaisin" kun lapsi kasvaa.
Ap
voi olla vihje siitä, että sinunkin tulisi lähteä kotiin? Itse en ainakaan kehtaisi jäädä, jos ystäväni lähtisi nukkumaan.
voi olla vihje siitä, että sinunkin tulisi lähteä kotiin? Itse en ainakaan kehtaisi jäädä, jos ystäväni lähtisi nukkumaan.
ole vihje. Meidät on nimenomaan kutsuttu mieheni kanssa pariskuntana yökylään ystäviemme luokse.
Ap
ja sano, että olet vähän ihmetellyt, miksi tuntuu siltä, että lapsi on paljon äitin kanssa muttei isän kanssa niinkään.
olen itsekin miettinyt usein. Äiti tavallaan tekee isästä ulkopuolisen perheessä, kun "vie lapsen" isältään.
Isä ei ole esim. saanut nukuttaa lasta koskaan, sillä lapselle ei kelpaa kuin äiti.
Ap
Nukkuuko siis 10-12 tuntia yössä?
Ja antaa yökylävieraiden seurustella miehensä kanssa?
Missä se mies nukkuu?
Miksi ihmeessä hän ei nukuta lastaan ja tule sen jälkeen seurustelemaan vieraiden kanssa ja mene nukkumaan esim puoliltaöin, jolloin jaksaa vielä nousta lapsen kanssa, vaikka tämä heräisikin kuudelta?
Siis jatkaako se äiti uniaan, kun lapsi on nukahtanut? Nukkuuko siis 10-12 tuntia yössä?
Ja antaa yökylävieraiden seurustella miehensä kanssa?
Missä se mies nukkuu?
Miksi ihmeessä hän ei nukuta lastaan ja tule sen jälkeen seurustelemaan vieraiden kanssa ja mene nukkumaan esim puoliltaöin, jolloin jaksaa vielä nousta lapsen kanssa, vaikka tämä heräisikin kuudelta?
Yleensä nukahtaa kun nukuttaa lasta tunnin verran. Miehensä saattaa joskus käydä herättämässä hänet, mutta harvoin ystäväni jaksaa sitten valvoa tuntia pitempään.
Mies menee nukkumaan tietenkin sinne samaan makuuhuoneeseen ystäväni viereen.
En oikeastaan ymmärrä miksi tuon ikäistä lasta täytyy vielä nukuttaa. Ja miksi lasta ei voi laittaa nukkumaan jo 20.30 aikaan, sillä sen ikäinen tarvitsee paljon unta. Lapsi vaikuttaa usein väsyneeltä, kun valvoo arkisinkin aina yhtä pitkään kuin äitinsä.
Ap
olen itsekin miettinyt usein. Äiti tavallaan tekee isästä ulkopuolisen perheessä, kun "vie lapsen" isältään.
Isä ei ole esim. saanut nukuttaa lasta koskaan, sillä lapselle ei kelpaa kuin äiti.
Ap
Kun väärät sanavalinnat voivat johtaa siihen, että äiti kokee, että häntä kritisoidaan huonoksi äidiksi. Mutta kai tuohon löytyisi joku asiallinen näkökulma, tyyliin "eikö olisi kiva jos isäkin olisi enemmän lapsen kanssa" ja "mitä teette jos olet kipeä tms." ja jatkaa että "ymmärrän kyllä että äitinä olo on tärkeää ja pitää olla lapsen saatavilla mutta minusta olisi kiva juoruilla tyttöjen kesken kuten ennen vanhaan".
Osittain syy on miehen, joka on aina töissä. Mutta silloinkin kun mies on kotona, äiti hoitaa lapset. Joskus mies saattaa tehdä jotain, esim. antaa lapsille ruokaa tai vaihtaa vaipan. Mutta jos näissä tilanteissa tulee pienintäkin ongelmaa, niin äiti rientää heti hätiin. Hän siis "pelastaa" miehensä pulasta ennen kuin mies ehtii edes yrittää hoitaa asiat itse. Ja minäkin olen usein istuskellut heidän olohuoneessaan yksin, kun isä teoriassa syöttää tai nukuttaa lapsia, mutta käytännössä äiti menee aina avuksi...
Minuakin ärsyttää ystäväni, joka on täysin sidoksissa lapsiinsa. Osittain syy on miehen, joka on aina töissä. Mutta silloinkin kun mies on kotona, äiti hoitaa lapset. Joskus mies saattaa tehdä jotain, esim. antaa lapsille ruokaa tai vaihtaa vaipan. Mutta jos näissä tilanteissa tulee pienintäkin ongelmaa, niin äiti rientää heti hätiin. Hän siis "pelastaa" miehensä pulasta ennen kuin mies ehtii edes yrittää hoitaa asiat itse. Ja minäkin olen usein istuskellut heidän olohuoneessaan yksin, kun isä teoriassa syöttää tai nukuttaa lapsia, mutta käytännössä äiti menee aina avuksi...
ystäväni tapauksessa myös mies tekee reissutöitä, jolloin on paljon pois kotoa.
Tämän vuoksi olisi minusta todella tärkeää, että lapsi saisi olla isänsä kanssa edes viikonloppuna.
Ja kun kyse ei ole enää mistään vauvasta, joka olisi äitinsä rinnassa kiinni koko ajan, vaan jo lähes eskari-ikäisestä lapsesta.
Ap
Ihan vain siitä syystä kun "lapsi ei halua yksin nukkua eikä ole tottunut siihen". On siis koko lapsen olemassa oloajan aina nukkunut, tai maannut samassa sängyssä, lapsen kanssa kun lapsi nukkuu. Oli sitten kyse päiväunista tai yöunista.
Samaan aikaan on jo monta vuotta valitellut sitä, että kuinka heidän parisuhteensa on huonossa jamassa. Missään tämä pari ei ole käynyt kahdestaan lapsen syntymän jälkeen, parisuhdeaikaa ei siis vietetä edes iltaisin lapsen nukahdettua. Sitten ihmetellään kun parisuhde voi huonosti... Lapsenvahteja olisi kyllä ollut tarjolla mutta eivät ole kelvanneet.
Mun ystävä menee edelleen 7-vuotiaansa kanssa joka ilta nukkumaan klo 21.00. Ihan vain siitä syystä kun "lapsi ei halua yksin nukkua eikä ole tottunut siihen". On siis koko lapsen olemassa oloajan aina nukkunut, tai maannut samassa sängyssä, lapsen kanssa kun lapsi nukkuu. Oli sitten kyse päiväunista tai yöunista.
Samaan aikaan on jo monta vuotta valitellut sitä, että kuinka heidän parisuhteensa on huonossa jamassa. Missään tämä pari ei ole käynyt kahdestaan lapsen syntymän jälkeen, parisuhdeaikaa ei siis vietetä edes iltaisin lapsen nukahdettua. Sitten ihmetellään kun parisuhde voi huonosti... Lapsenvahteja olisi kyllä ollut tarjolla mutta eivät ole kelvanneet.
kuin minun ystäväni elämässä. Hänen miehensä kärsii selvästi ulkopuolisuuden tunteesta perheessä. Hukuttaa tunteitaan iltatissutteluun, kun vaimo ja lapsi nukkuvat.
Ystävälleni riittää symbioosi lapsen kanssa.
Ap
Ihan vain siitä syystä kun "lapsi ei halua yksin nukkua eikä ole tottunut siihen". On siis koko lapsen olemassa oloajan aina nukkunut, tai maannut samassa sängyssä, lapsen kanssa kun lapsi nukkuu. Oli sitten kyse päiväunista tai yöunista.
Sano suoraan, mutta ystävällisesti, syyllistämättä, että ehkä pitäisi miettiä lasten hoito, arjen rutiinit uudelleen. Lapsi on JO 7 v ja hänen kuuluu irtautua vanhemmistaan, ja vanhempien tehtävä on antaa se mahdollisuus lapselle.
rakkautta lämpöä ja läheisyyttä voi osoittaa muutenkin kuin että nukkuu samassa sängyssä ja on koko ajan vain lapsen tarpeita varten täyttämässä.
Sano suoraan, mutta ystävällisesti, syyllistämättä, että ehkä pitäisi miettiä lasten hoito, arjen rutiinit uudelleen. Lapsi on JO 7 v ja hänen kuuluu irtautua vanhemmistaan, ja vanhempien tehtävä on antaa se mahdollisuus lapselle.
rakkautta lämpöä ja läheisyyttä voi osoittaa muutenkin kuin että nukkuu samassa sängyssä ja on koko ajan vain lapsen tarpeita varten täyttämässä.
Minusta ylipäätään se, että sanoo suoraan toiselle kuinka itse tekisi asia, on tökeröä. Ennemmin antaisin toisen itse keksiä omasta mielestään sopivat ratkaisut. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että asia pitäisi motivoida jotenkin positiivisesti, juuri että "isällä ja lapsella voisi olla läheisempi suhde ja siitä seuraisi hyviä asioita".
-aiemmin jo kommentoinut-
ymmärrän ärsyyntymisesi!
eihän edes tuon ikäistä tarvi edes nukuttaa..
mahtaa olla lapsestakin ahdistavaa kun kasvaa isommaksi että äiti on noin takertuva.
ymmärrän ärsyyntymisesi!
mahtaa olla lapsestakin ahdistavaa kun kasvaa isommaksi että äiti on noin takertuva.
olen nykyisin vähemmän innokas lähtemään ystäväni luokse kylään, sillä jään vaille seuraa, miesten jutut eivät ole niin kiinnostavia.
Olen itse tottunut erilaiseen lastenkasvatusmalliin. Lapselle ei tarvitse tehdä kaikkea valmiiksi, ja lapsen voi opettaa nukahtamaan myös itsekseen.
Ap
ymmärrän ärsyyntymisesi!
mahtaa olla lapsestakin ahdistavaa kun kasvaa isommaksi että äiti on noin takertuva.olen nykyisin vähemmän innokas lähtemään ystäväni luokse kylään, sillä jään vaille seuraa, miesten jutut eivät ole niin kiinnostavia.
Olen itse tottunut erilaiseen lastenkasvatusmalliin. Lapselle ei tarvitse tehdä kaikkea valmiiksi, ja lapsen voi opettaa nukahtamaan myös itsekseen.
Ap
ja mulla muuten yksi lapsi on 5 vuotias,enkä ole varsinaisesti nukuttanut kuin 1 vuotiaana.
ei kait tota voi oikeen suoraan sanoa tai vihjata ilman riitaa että voisi keskittyä muuhunkin kuin lapseen. hankala tilanne kieltämättä.
Rupea flirttailemaan sen miehen kanssa, niin eiköhän ala kaveriasikin kiinnostaa teidän seuranne
No ei nyt sentään...
Kerran kaverini tosin kyseli (aistin pientä mustasukkaisuutta), että mitä me olimme jutelleet hänen miehen kanssa illalla, kun mieheni meni myös hyvin aikaisin nukkumaan (oli juonut liikaa).
Ap
Vieläkö aiot kyläillä?