Oletko ollut ensimmäisten joukossa onnettomuus paikalla?
Kunhan taas jostain aivojen kätköistä tupsahti esiin tällänen..
Eli oletko koskaan sattunut olemaan paikalla ennen pelastuslaitosta ym kolarin sattuessa?
Millainen onnettomuus oli kyseessä?
Selvittiinkö pellin ruttaantumisella vai kävikö huonomminkin?
Kommentit (11)
Olen ollut, mutta pelastajien ominaisuudessa ambulanssissa. Että se siitä.
Tuon takia laitoin erikseen että ennen pelastuslaitosta YM, koska arvasin teidän ambulanssissa työskentelevien hyökkäävän tänne ensimmäisenä :D teille se on melkeinpä arkipäivää mutta ihan eri asia on jos sattuman varanen autoilija sattuu paikalle.
Selvisin säikähdyksellä, kun jäin auton alle. Tilannenopeudet oli pienet. Pyörä meni solmuun ja auton konepellille tuli lommoja, kun minä mätkähdin siihen. Poliisi ilmoitti syyn olevan autoilijassa. Pää oli kyllä monta päivää sekaisin, mutta arvostan auringonnousuja ja -laskuja nykyään enemmän.
Kahden auton kolari, toinen tuli toisen eteen valtatielle kolmion takaa. Yksi kuoli ja useampia loukkaantui.
Löysin itsemurhaa yrittäneen isäni, soitin ambulanssin ja annoin ensiapua.
kauheaa. otan osaa, kenenkään ei kuuluisi joutua tuollaiseen tilanteeseen.
ap
Kerran havaitsin ensimmäisenä ison tulipalon naapurustossa. Soitin kännykällä palohälytyksen ja juoksin soittamaan ovikelloa, että ihmiset tajuavat tulla talosta ulos. Palo oli alkanut ullakkokerroksesta, se oli ihan ilmiliekeissä. Ihmiset nukkuivat alimmassa kerroksessa, eivätkä palohälyttmiet ilmeisestikään olleet kunnossa tai niitä oli vain asuinkerroksissa. Kaikki pelastuivat, mutta talo kärsi tosi isoja vaurioita. Myös naapuritalo oli vaarassa syttyä tuleen.
ap
Kiitos osanotosta. Mutta parempi niin, että löysin hänet ajoissa kuin että en olisi löytänyt. Hän jäi henkiin ja voi nykyään ihan hyvin saatuaan asianmukaista hoitoa.
Ajelimme mieheni kanssa autolla ja yhtäkkiä huomasin vastakkaisen kaistan puolella tien vieressä puun ympärille kietoutuneen auton. Sanoin jo miehelleni, että "Tuossa on muuten käynyt pahasti" ennen kuin tajusin, että konepellin alta nousi savua ja että autossa ei ole poliisinauhoja. Huusin miehelle, että "herranjumala, se on tapahtunut NYT! Pysäytä auto tähän!" ja juoksin tien yli autolle samalla kun näppäilin hätänumeroa.
Mies pysäköi auton ja juoksi luokseni, kun seisoin auton vieressä ja selitin tapahtunutta hätäkeskukseen. Kurkistin autoon sisälle ja tajusin, ettei mitään ole millään enää tehtävissä. Auto oli ajanut kolarin niin, että se oli tieltä suistuessaan kääntynyt kyljelleen ja törmännyt puuhun katto edellä. Etupenkit ja matkustajat olivat rusentuneet puun/katon ja auton lattian väliin niin, että vain käsivarret näkyivät romun keskeltä.
En yltänyt kokeilemaan pulssia, mutta joku paikalle saapunut mies kokeili pulssit puhuessaan itsekin hätäkeskuksen kanssa.
Odotin ambulanssit ja poliisit paikalle mieheni kanssa. Kolari tapahtui kaupunkialueella ja paikalla oli muutamassa minuutissa satoja päältäkatsojia. Lähdin ihan mielellään pois, kun poliisi antoi luvan ja alkoi hajottaa väkijoukkoja.
Seuraavana päivänä luin lehdestä, että kolarissa oli kuollut kaksi nuorta, jotka olivat matkustaneet ilman turvavyötä ja kuljettaja oli huumaavan aineen vaikutuksen alainen. Taisivat olla ala-ikäisiäkin vielä. Sitten katsoin, että ensimmäinen ilmoitus hätäkeskukseen oli tullut muistaakseni klo.13.29 ja ihan mielenkiinnosta tarkistin puhelimesta, että olin tosiaan ollut ensimmäinen soittaja. Tosin n.500 metrin säteellä oli sen verran porukkaa, että aika moni soitti lopulta hätäkeskukseen.
Ei jäänyt traumoja tai mitään, vaikka tilanteessa olin hieman järkyttynyt. Olen ammattini vuoksi ennenkin nähnyt paljon kuolleita, tosin en ihan noin "tuoreeltaan".
ap
Kiitos osanotosta. Mutta parempi niin, että löysin hänet ajoissa kuin että en olisi löytänyt. Hän jäi henkiin ja voi nykyään ihan hyvin saatuaan asianmukaista hoitoa.
Kyllähän tuo siltä osin hyvin meni, että satuit paikalle ja hän jäi henkiin. Mutta silti varmasti kauhea kokemus.
Ap
Lasketaanko sitä, että olen itse ollut onnettomuudessa?
Meitä oli 5 kaveria autossa ja olimme matkalla lapista takaisin etelään. Olin itse takapenkillä. Kuljettaja ei huomannut, että edellä oleva auto oli pysähtynyt maantiellä porojen takia ja ajoimme suoraan perään. Tajusimme törmäävämme, joten kuljettaja ehti kuitenkin jarruttaa jonkinverran eikä kenellekkään käynyt mitään vakavampaa. Kuljettaja oli 18-vuotias joten ei osannut jarruttaa oikein tai väistää. Alkoi jarruttamaankin vasta kun me muut huusimme sitä. Auto meni lunastukseen, mutta ihmisille tuli ainoastaan mustelmia, niska ja -lihassärkyä yms. pientä.
Soitimme itse hätäkeskukseen ja paikalle tulivat paloauto, ambulanssi ja poliisit. Auto piti jättää sinne, keräsimme kimpsumme ja kampsumme (joita oli todella paljon) ja poliisit veivät meidät lähimpään kaupunkiin josta alkoi PIIITKÄ kotimatka. Jouduimme ensin odottamaan puoli päivää, että kyseisestä paikasta lähtisi bussi kohti etelää. menimme 2 eri bussilla ja junalla ennen kuin pääsimme kotiin. Myöhemmin selvisi, että vakuutus olisi ilmeisesti maksanut meille taksimatkan kotiin, mutta eipä sitä silloin tajunnut.
Nyt asialle voi jo nauraa, mutta silloin ei kyllä naurattanut pätkääkään. Autoa emme ikinä saaneet lapista takaisin ja kyseinen auto oli vielä ystäväni appiukon auto, ilman vakuutusta.
Olen ollut, mutta pelastajien ominaisuudessa ambulanssissa. Että se siitä.