Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lantionne tilavuus tutkittiin ennen synnytystä?

Vierailija
03.11.2011 |

Minulla ei millään tavalla, pitäisikö huolestua?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vauveli oli perätilassa.

Loppujen lopuksi leikattiin kuitenkin.

Vierailija
2/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin ole mitenkään poikalanteinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosin ole mitenkään poikalanteinen.

Ei tutkittu yhtään mitenkään. Ja mä olen todella poikalanteinen ja laiha.

Vierailija
4/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen jälkeen sormillaan sisätutkimuksen. Paineli toisella kädellään vatsan päältä. Sanoi, että nelikiloinen mahtuu hyvin tulemaan luuston puolesta, mutta nähtäväksi jää, että miten hyvin pehmytkudos päästää vauvan syntymään.

Esikoinen painoi 3200 g ja pehmytkoudos olikin se, joka hidasti synnytystä. Toinen lapsi painoi 3900 g ja syntyi helpommin kuin eka, kun kudokset muistivat antaa periksi ja luusto tosiaankaan ei ollut ongelmana.

Epäilen kyllä itsekin, että 4500 g vauva ei tulisi helposti tai sitä pienempikään, jos tulisi huonossa tarjonnassa.

Vierailija
5/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole tapana rutiinisti tarkistella nykypäivänä.

Ennen vanhaan, 30 v sitten, äitien lantiothan monesti röntgenkuvattiin. Onneksi ei enään

Vierailija
6/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolalääkäri (kesäsijainen) mittaili silmämääräisesti ja totesi, että kaipa se lapsi mahtuu syntymään ja mahtuihan se.

Vierailija
7/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut koskaan edes puhetta moisesta asiasta lääkärin kanssa. Esikoinen syntyi onneksi 2800g painoisena. Mutta toinen jouduttiin leikkaamaan kiireellisellä sektiolla, koska ei olisi mahtunut tulemaan ulos. Painoa kakkosella oli 4580g.

Vierailija
8/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei normaalitapauksissa mitään ultria ja röntgeneitä tähän tarvita. Poikkeavat tarjonnat tai huomattavan kapea lantio ovat asia erikseen. Huono tarjonta voi tuottaa ennalta arvaamattomia ongelmia oli lantion koko mikä tahansa. Ja toisaalta ulkoisesti kapeasta lantiosta voi mahtua hyvin synnyttämään isonkin vauvan ja vastaavasti leveä lantio voi olla ahdas.

Vierailija
9/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun moni täällä sanoo ettei ole nykyään tapana, eikö muka tehdä synnytystapa-arviota? Minä synnytin pari vuotta sitten ja lääkäri sormilla "ronkkimalla" kokeili paikat.

Vierailija
10/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pituudeltaa yli 155cm, ei pruukata tutkia. Minulta tutkittiin röntgenillä ja painemalla häntäluulta, olen 154cm.

Vierailija
11/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitenkään. Neuvolalääkäriltä kun kysyin, hän vastasi, että lapset ovat luonnostaan sen kokoisia, että mahtuvat äidistä ulos.

Vähän pelotti, mutta kohdallani piti onneksi paikkansa, vaikka tietysti joidenkin kohdalla kommentti on silkkaa roskaa.

Vierailija
12/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraskaudessa lääkäri painoi nyrkkiään istuinkyhmyjeni väliin ja teki sen jälkeen sormillaan sisätutkimuksen. Paineli toisella kädellään vatsan päältä.

Minulla ainakin vauvamasu oli niiden istuinkyhmyjen välissä jo ennen vauvan laskeutumista. Ei siitä olisi voinut painaa. :-o

Vierailija
13/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

molempien reikien kautta ihan käsipelillä tutkittiin ja kokeiltiin luita :D

mua epäilytti että onkohan se luotettava tapa mutta todella ahtaaksi paljastui jo sillä menetelmällä -> sektio..

ja minulla on päällepäin aika leveä lantio..

Vierailija
14/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuinkyhmyjen välissä pitää olla se nyrkin leveys Ei normaalitapauksissa mitään ultria ja röntgeneitä tähän tarvita. Poikkeavat tarjonnat tai huomattavan kapea lantio ovat asia erikseen. Huono tarjonta voi tuottaa ennalta arvaamattomia ongelmia oli lantion koko mikä tahansa. Ja toisaalta ulkoisesti kapeasta lantiosta voi mahtua hyvin synnyttämään isonkin vauvan ja vastaavasti leveä lantio voi olla ahdas.

Kyllä minulla on kyhmyjen välissä tilaa ainakin 2,5 nyrkille, mutta etu-taka-pituus luiden välissä onkin sitten huomattavasti pienempi. Tarkoittaako se, että häpyliitos joustaa aina tosi paljon? Kääks! Uskaltaako tässä edes raskaaksi.

Vierailija
15/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi molemmista rei'istä? Miten sieltä peräsuolesta mitään lantionluita voi tunnustella?

Vierailija
16/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin mahtui kuitenkin tulemaan.

Pituudeltaa yli 155cm, ei pruukata tutkia. Minulta tutkittiin röntgenillä ja painemalla häntäluulta, olen 154cm.

Vierailija
17/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraskaudessa lääkäri painoi nyrkkiään istuinkyhmyjeni väliin ja teki sen jälkeen sormillaan sisätutkimuksen. Paineli toisella kädellään vatsan päältä.

Minulla ainakin vauvamasu oli niiden istuinkyhmyjen välissä jo ennen vauvan laskeutumista. Ei siitä olisi voinut painaa. :-o

Hih, siis masu oli takapuolella? Istuinkyhmyt ovat ne luut, jotka painavat penkkiin kun istut ahterillasi tuolilla ja nostat jalat ylös lattiasta. Ei ole vauvaa siinä välissä ei. Eikä näiden luiden väli varmaan kellään ole kahta ja puolta nyrkkiä vai tarkoittiko näin vastannut kenties lonkkaluiden yläpäitä?

Vierailija
18/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta päätellen, taitaa olla yleistäkin, ettei mitata tai katsota röntgenillä. Minulla on ystävä, jolla on erittäin kapeat luut sisältä vaikka pällisin puolin hänelläkään ei ole ns. poikamainen kroppa.

ap

Vierailija
19/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei edes perätilassa ollutta.

Vierailija
20/29 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuraskauden lääkärineuvolan yhteydessä. Kokenut lääkäri tekee nämä melkeinpä siinä normaalin sisätutkimuksen yhteydessä.