***KESÄKERTUT TIISTAINA***
Kommentit (41)
Tänään oli ensimmäinen neuvola. Meni yllättävän kauan, vaikka olen jo konkarisynnyttäjä, puolitoista tuntia. Laskettu aika aikaistui päivällä, ollen nyt 1.6.2006, mutta listalla sitä ei tarvitse vielä siirtää, koska ensi viikolla on ultra ja sitten saan tarkemman lasketun ajan. Parasta oli kun kuulin vauvan sydämen sykkeen =).
Olo on jatkuvasti väsynyt ja kuvotusta on koko päivän pahentuen iltaa kohden. Neuvolassa suositeltiin Beroccaa ja sitä aion hakeakin. Just ja just sain eilen katsottua Täydelliset naiset. Väkisin meinasi uneen mennä. Ihan tolkutonta tää väsymys.
Mä en nytkään voinut pitkää tarinaa kirjoittaa kun on noita pieniä jaloissa pyörimässä. Tai no, jos jaloissa pyörisi niin tietäisi, mitä ne puuhaavat, mutta ovat toisessa huoneessa.
Voikaa hyvin te kaikki ja jaksamista sekä tarrasukkia kaikille pienille. Kärsivällisyyttä niille, jotka joutuvat vielä tuskaisesti odottelemaan ultraa ja doppleria =).
Magdalena rv 10+5
Ihan alkuun iso myötätuntohalaus Suville ja Neronjalle, kyyneleet silmissä luin viestejänne.
Tänne kuuluu vihdoin parempaa, nyt mennyt eilinen ja tämä päivä oksentamatta! Ja tänään söin ihan hyvällä ruokahalulla kunnon lämmintä ruokaa! Toivo elää, et pahin olis takana...
Olin ekassa neuvolassa (ja uudessa paikassa kun ollaan just muutettu), onneksi oli oikein mukava th joka kuunteli ja kyseli sopivasti ja otti pahan olonkin ihan tosissaan. Viikkoja onkin nyt sitten 8+5 (eikä 9) ja laskettu aika 14.6. Kertokaahan hyvät kanssasisaret, miten te nämä viikot olette laskeneet? Itse olin laskenut suoraan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä, mutta näemmä vikaan meni. Sydänääniä ei harmikseni vielä kuunneltu, täytyy odottaa kolme viikkoa lääkärikäyntiin.
Nyt koitan saada töitä tehtyä kun olo sen sallii!!!
RosaH 8+5 sekä neiti tänään tasan 1,5v!
Voimahali teille ja jaksamista!!
Toivottavasti onni potkaisee pian uudestaan!
Tiistaita!
Päivä päivältä parempi olo, onneksi. Jugurttia ja appelsiinimehua kyllä menee litratolkulla. Viikonloppuna vaivasi kamala päänsärky, mutta tänään on saanut töissäkin hurjasti aikaan.
Eilen oli eka neuvola. Ultrassa käytiin jo kaks ja puoli viikkoa sitten, mutta nyt siis kolme varttia paperihommia. LA on erkkarin laskurin mukaan 1.6. Ota noista sitten selvää. Tulee kumminkin sitten kun viitsii, esikoinen 40+6, toinen tasan 39.
Kolmannella kerralla moni asia on jo vallan rutiinia. Ei silti käy terkkaria: pitäisi antaa riittävästi tietoa eikä silti viitsisi toistaa sellaista, mikä on ihan itsestään selvää.
Illalla lueskelin papereita ja aika paljon muistui mieleen asioita, esimerkiksi ruokarajoituksista... ja heti luettuamme tehtiin miehen kanssa herkulliset maksamakkaraleivät!
Sydänäänet eivät suostuneet kuuluville, mutta dopplerissa näkyi kyllä syke, joten elossa toukka on edelleen. Hauska juttu. Suunniteltiin, että kerrottaisiin isosiskoille isänpäivänä vauvauutinen. Niin moni jo tietää eikä haluta, että kuulevat mistään muualta. Kaksivuotias ei vielä varmaan ymmärrä, mutta viisivuotiaan reaktioita onkin hauska seurata! Pitää varmaan nauhoittaa tilanne...
Terkkuja kaikille ja iso voimahali Suville ja Neronjalle. Ilmoitelkaa tänne Kerttuihin, jos saatte myöhemmin iloisia uutisia!
Irinja 10+5
Pahoitteluni neronjalle, voimia!!
Itse näin viimeyönä unta, että tuli verivuotoa. Yritin soittaa äippäpolille, mutta en millään löytänyt puhelinnemeroa. Heräsinkin sitten, ja onneksi sain todeta olevan vain unta. Viikonloppuna näin unta, että olin synnyttämässä : ) Alkaa pikkuhiljaa tulemaan raskaus uniin, miten muilla?
Huomenna on viimeinkin neuvola, ja heti aamulla 8:00, jes! Reilun kahden viikon päästä on aika np-ultraan.
Tänään aamulla piti oksentaa pitkästä aikaa, eilen illalla ei ollut kaukana. Näköjään tulee kerran viikossa frekvensillä. Onneksi ei sen useammin.
Pitänee jatkaa töitä...mutta kuulumisiin!
sokuri ja rvt 10+1
Eka neuvola siirtyi nyt sitten kahden viikon päähän torstaille:(( Tylsää! Eihän se nyt sittenkään myöhäistä ole, mutta harmittaa silti kun olin niin odottanut tätä aamua. Millään ei olis malttanut tänne astikaan odottaa ja kaks viikkoo tuntuu loputtoman pitkältä ajalta. Vaan eihän se auta itku näillä markkinoilla. Täytyy yrittää keksiä muuta ajateltavaa...
Vali vali vali.... Jospa menis herättään neiti 4veen päikkäreiltä niin olis ainakin jotain tekemistä...
Quest 8+1
Hei vaan kaikille aivan kamalan olon haltijalta. Tänään on ollut kaikkein pahin olo koko raskauden tässä vaiheessa. Kuulumisia on tarvinnu vaihtaa hra Arabian kanssa jo kahdesti ja kolmas kerta ei ole kaukana...Kuvotus on aivan jatkuvaa. Väsyttää aivan hurjasti ja kiukkuinen olen kuin ampiainen(voi perhe parkaa)
Inhottaa vaan itseään kun ei jaksa/pysty tekemään juuri mitään. Oon vielä sairaslomallakin tän samperin poskiontelotulehduksen kanssa ja toinen antibioottikuurikin menossa.
No, johan siinä valitusta kerrakseen. Huomenna olis neuvola, ei muuta kun papereita täyttelemään.
Käytiin äsken vähän kävelemässä, tuntui hiukan oudolta kun lapset keräsivät pellolta orvokkeja...marraskuussa!!!
Suville ja Neronjalle suuren suuret pahottelut täältäkin!!!
Tänään omanapainen Lyydia 8+4
SUVI: pahoittelut sulle, menee omakin mieli matalaksi :(
ZATU: toivotaan että kaikesta huolimatta saisit hyviä uutisia huomenna!
Joku kirjoitteli unista. Minulla on ihan horror-meininkiä kaiket yöt. Nukun edelleen tosi vähän, kun uni on niin pinnallista, että herään jokaiseen inahdukseen ja jään sitten valvomaan. Ja se aika kun nukun, niin on mm. sellaista unta, että aina huomaan, että me on jätetty meidän 2 v yksin jonnekin nukkumaan. Yritän päästä hänen luokseen, kun arvelen että hän on jo hereillä, mutta en mitenkään löydä. Tämä siis toistuu usein ja sit muut painajaiset päälle. Pikkuisen taitaa hormonit tehdä jotain.
MARIEELA: sinun pahoinvointi kuulostaa samantasoiselta kuin täällä, otan osaa!
Eilen kävi ekan kerran niin että tajusin sohvalla, että vaikka kuinka lujaa juoksen niin en ehdi laatan kanssa pytylle saakka... No, en näin graaveja tarinoita muualle viitsis kirjoitella, mutta saahan näistä tällaista arjen tragikomiikkaa... ;)
äitimiia rv 10+3
Ja kiitokset Mionalle ja Mariadeelle omista kertomuksistanne ja kommenteistanne!!! :)) Arvasin, etten pääse sinne röntgeniin... Voi ei, kamalaa... Mun on pyydettävä miestä ottamaan vp töistä silloin, jotta voi olla pojan kanssa! En halua pikkuista antaa ihan vieraille ihmisille, kun se tutkimus on kurja jo muutenkin. Teillä on Miona kyllä ollut todella kurja tuuri, (kuten meilläkin), se on näköjään niiiin pienestä kiinni. Ja todella hirveää, ettei lääkäri ole tajunnut, missä mennään!!! Meille kun moneen kertaan toitotettiin, että pojilta pitää ottaa kaikki mahdolliset kokeet ja tehdä tutkimukset, jos on ongelmia pissajutuissa... Eikä ole tosiaan vanhempien tehtävä, että niin toimitaan. Onni siis, että meille sattui niin hyvä lääkäri, että reagoi heti ja teki saman diagnoosin jo alkuunsa kuin mitä tutkimukset sitten osoittivat. Mä annoin sairaallalle erittäin positiivista palautetta ja aion antaa myös terv. kesk. Se oli hienoa, ripeää toimintaa!
Tänään käytiin pikaisesti lasten polilla näyttämässä pojan kivestä, se kun oli eilen illalla ja tänä aamuna enemmän turvoksissa. Onneksi tällä kertaa käynti oli " turha" . Kuuri jatkuu ja kives paranee, hitaasti, mutta paranee kuitenkin. Kävin myös kampaajalla laitattamassa pitkästä aikaa tukan kuntoon. Oli ihana rentoutua ja saada uutta ilmettä tähän olemukseen. Miten sitä tuleekin niin äkkiä niin nuhjuisen näköiseksi? ;( Kai sitä vaan ajattelee muita, lasta, niin paljon, että oma hyvinvointi jää vähälle huomiolle. Vielä kun toi masu kasvaisi niin voisi kuvitella hommaavansa jotakin uutta kivaa mammavaatetta niiden viimevuotisten lisäksi. Olisi vaihtelua... En viime vuonna raaskinut paljoa vaatteisiin panostaa, nyt voisi siis vähän jotakin uutta hommata, vaikka käyttöaika onkin aika lyhyt.
Mä aloitin taas Postafenin syönnin. En jaksa sitä jatkuvaa pahaa oloa, syömättömyyttä ja oksentamista ympäri vrk:n. Saman tein poikaa odottaessani, n. 1,5 vkoa aiemmin jo kuin nyt. Silloin lääkäri suositteli mulle ko lääkettä. Tilanne oli sama nyt kuin vuosi sitten, joten päädyin lääkkeen syöntiin. Pian tää olo varmasti jo helpottaa muutenkin, että ehkä en kauaa syö Postafenia enkä varmaan joka päivä syö...
Pidetäänpä huoli itsestämme ja pikku masu-asukeistamme! :))
Charlotte ja poika 5,5kk ja rv10+4
Ei löydy sanoja mutta voimia ja voimia sinne lähetän!!!
Quest, harmi että neuvola meni tosiaan noinkin pitkälle. Paljonkos niitä viikoja sulla olikaan jo? Voihan site olla et kuuntelevat jo sydänääniä ekassa ultrassa.. *yrittää etsiä posittivista* :)
Lyydia ja Äitimiia, täällä myöskin Herra Arabiaa saa jututtaa vähän väliä. Mä olen lopen uupunut tähän kaokmiseen :( *huoh*
Mutta nyt sohvalle toviksi..
Nyt rv 8+1 ja sitten kun vihdoin pääsen sinne neuvolaan niin viikkoja " jo" 10+3... Hih! Sitten jo yks neljäsosa takana!
Quest
Täällä myös nyt alkanut lisääntymään nää oireet, väsyttää aivan mielettömästi ja joko aamulla tai illalla klo.20 jälkeen tulee kuvioon toi kuvotus/yökkiminen, vielä ei ole tarvinnut pöntön kanssa jutella, mut luulen et ei ole kaukana tuo aika. Onko muilla ollut huimausta näin alkuraskaudesta? Mua kyl huimaa välillä oikeen kunnolla, varsinkin saunan jälkeen. (en ota kovia löylyjä)
Edellisissä raskauksissa ei ole huimannut ollenkaan:)
Innolla odotan ekaa neuvolaa, joka on maanantaina. Eihän tämä uutta ole minulle, kun olen jo kahden äiti!! Mut silti sitä odottaa et millon on se ultra. Täällä ei kuulemma tehdä kuin yksi ultra raskauden aikana ihan alussa:( Ihan tylsää!! Sit jos on tarvetta niin tehdään useammin.
Eipä tässä muuta kuin illan jatkoja kaikille!!
Soitin tänään nlaan ja ruikutin , etten jaksa enää oksentaa ja työt kärsii ja ja ja
Ja siihen terkka, että ootkos kokeillu Hexavit 20mg? Se on B6-vitamiinivalmiste ja siksi vauvalle vaaraton. Tarkkaa vaikutusmekanismia ei tiedetä, mutta valtaosalla pahoinvoivista odottajista se tehoaa. Sitä otetaan 1tbl 3krt päivässä. Muissa b-vitamiinivalmisteiia ei oo samanlaista vaikutusta. Kokeilkaapa!
ei maksa paljon ja on siis vaaraton.
Painajaisista:
En oo uskaltanu aiemmin kirjottaa, mutta mulla on sama ongelma ollu joka ootuksessa ja viime aikoina tässäkin raskaudessa.
Tänään nukahdin päiväunille ja näin unta, että meijän vauva synty 28-viikkosena yhtäkkiä meijän eteisen lattialle, enkä saanu ketään auttamaan.
Muut unet on ollu samaa luokkaa: syöpää, onnettomuuksia, tappajia yms. Jo radiosta kuunneltuna ikävät uutiset saavat itkemään. Naurettavaa, tai miehen sanoin: " Huvittavan suloista" ! :)
Mulla oli sitten eilen se eka neuvola. Oli kyllä tosi mukava täti siellä. Ja tietenkin mun tuurilla joku opiskelija joka otti multa sormesta verikokeen ja meinas ottaa uudestaa kun ei meinannu onnistua eka. Ja otettiin käsivarrestakin , mutta sen otti onneksi se terveydenhoitaja. Jos se opiskelija olisi piikin ottanut käteen niin kyl siin vaihees olis jo mun suuni auennut etten ole mikään harjoituskappale, kun noita piikityksiä en muutenkaan oikein kestä.
Mieheni oli siellä mukana myös. Meillä kuuluivat jo sydänäänetkin :)
Vaikka se täti niitä kauan etsiskelikin ja sanoi että on aika epätodennäköistä että kuuluisi, mutta kyllä kuului. Oli se aika jännää, eikä sitä vieläkään kyllä ihan tajua. Seuraavaksi olisi aika joulukuun alussa lääkärille. Voi että, olen kyllä ihan onnessani... kyllä tämän pikku hiljaa alkaa tajuta..
rv 8+5
Kyllähän se vaan näin oli, että ultra tehtiin vatsan päältä ja hyvin näkyi.
Sydän pomppii ja vaavi vähän liikkui. Pituutta oli 17mm... niin pikkanen.
Eli kaikki hyvin!!!!!
Vepeli2 rv 8+2
Kiva kuulla hyviä uutisia! Nyt on varmaan ihana olo (mahdollisesta pahoinvoinnista huolimatta) kun oot jo nähnyt pikkuisen:)
Quest 8+1
Mitä on Berocca? Jotain pahoinvointiin auttavaa?
Itse oksensin eilen 5 kertaa, tänään kasassa 2,5... Olo on pitkin päivää varsin kurja... Onko kukaan joutunut jäämään sairaslomalle pahoinvoinnin takia? Milloin se on perusteltua? Mitä sanoa työnantajalle?
Itselläni on työ, jossa olen yksin vuorossa ja periaatteessa pitäisi olla koko ajan valmiina työskentelemään(ei ruokatuntia tms.). Pelkään, että pärjäänkö oksentelultani... Mielestäni en yhdessäkään aiemmassa (6 joista 1 tuulimuna, jolloin en voinut pahoin lainkaan) raskaudessa ole voinut näin pahoin. Tai ainakaan oksennellut näin paljon. Vaikkei mulla vielä montaa oksennuspäivää takana olekaan. Mut hirvittää vähän... Anteeksi valitusvirsi...
rv8+4/5
Kysymys sinullekin pahoinvointilääkkeestä, millainen lääke on postafen ja miten vaikuttaa? Kuinka turvallinen? Oletko oksennellut paljonkin? Kuinka paljon on auttanut?
Marieela, ymmärrän hyvin noi tunteet pahoinvoinnin kanssa... Itsellä taas meinannut pyrkiä samantapaisia ajatuksia pintaan... Ja ymmärsin itseäni edellisissäkin raskauksissa nyt eri tavalla. Voin tosi pahoin 2 edellistäkin kertaa ja menin suuttuneena sanomaan miehelle, kun hän valitti sängyssä makoomisestani, että teen sitten abortin. Sitten menikin kesken... ja syyllisyys oli suunnaton. Tuosta yhdestä lauseesta. Nyt ymmärrän hyvin itseäni, että sellaista voi hyvinkin tulla tukalassa tilanteessa suustaan päästettyä. Kyllä itku välillä pääsee tän pahoinvoinnin kanssa. Suurimman osan ajasta voi niin pahoin, ettei jaksa/ehdi edes itkeä... Onneksi mies on paljon ymmärtäväisempi ja hellempi ja avuliaampi tällä kertaa! Toivottavasti kärsivällisyytensä riittää loppuun asti...
Mutta pää pystyyn vaan! Kyllä me selvitään! Miettikää vaikka synnytystäkin, kipeetä tekee, mut mikä tunne, kun kaikki on ohi! Joku päivä tää pahoinvointikin on ohi! Ja kyllä niitä seesteisiäkin hetkiä varmasti päivään mahtuu! Ainakaan nukkuessa ei oo paha olo... :-)
[color=violet]Kyselinkin erikseen omassa pinossa, että kenellä ollut vuotoa, mutta on silti onnellisesti raskaana. Sain positiivisia kokemuksia.
Mutta huomenna olen sitten tähän aikaan menossa ultraan.
Laittaa akka unosille ja mennä levähtään ketarat kattoa kohti.